I
Jeg vil forsøge at hjælpe en ven med at stabilisere et igangværende byggeri af et skur på 5*5m, og problemet er, at det ikke er stabilt; hvis man skubber på den ene side, vipper det, og han vil ikke have nogen diagonale brædder for opstagning, så mit spørgsmål er, om det kan lade sig gøre med et hulbånd, der skrues på reglarne diagonalt?
Vægrammerne er opbygget af 45*95 cc1000 og 45*95 i vinkel både oppe og nede for at gøre det stivere, væggene er skruet i hjørnerne for bedre stabilitet.

• Haha
Workingclasshero og 4 andre
  • Laddar…
Lyder lidt for svagt med cc1000 synes jeg... Og upraktisk. Hulbånd fungerer vel, men måske er det svært at spænde ordentligt uden specialværktøj. Det er jo muligt at felle ind nogle diagonale regler også, med cc1000 får man jo ind ret lange stykker.

• Synes
Cheesen og 2 andre
  • Laddar…
Skal væggene beklædes med plade eller 'beklædes' på en anden måde?

• Synes
FraCap888 og 1 anden
  • Laddar…
Byggede en mindre bygning på ca. 30 m2, som ikke skulle gøres færdig indvendigt i et par år, brugte hulbånd og ankerskruer. Ingen problemer med at spænde hulbåndene, bare skru lidt skævt. Bygningen stod helt lige efter 3 år og diverse storme. Jeg valgte at fjerne hulbåndene i forbindelse med indvendig beklædning.

• Synes
evertb og 4 andre
  • Laddar…
Krydsede hulbånd skruet i hver stolpe stiver op på en god måde.

• Synes
Roger Fundin og 4 andre
  • Laddar…
I
F fribygg sagde:
Skal væggene beklædes med plade eller 'skives' på anden måde?
Plade på ydersiden, intet på indersiden.

I
S Sune i Blekinge sagde:
Byggede en mindre bygning på ca 30 m2 som ikke skulle gøres færdig indvendigt i et par år, brugte hulbånd og ankarskruv, nul problemer med at spænde hulbåndene, bare skru lidt skævt. Bygningen stod spikrak efter 3 år og diverse storme, jeg valgte at fjerne hulbåndene i forbindelse med indvendig beklædning.
R roke sagde:
Krydsede hulbånd skruet i hver stolpe stiver op på en god måde.
Da burde man måske kunne sætte hulbåndene på ydersiden, før man klæder med plade, for at undgå at de sidder i vejen, hvis man vil lave en eller anden form for indretning i fremtiden.

• Synes
Roger Fundin og 4 andre
  • Laddar…
I
joakim_j joakim_j sagde:
Lyder lidt vel svagt med cc1000 synes jeg... Og upraktisk. Hulbånd fungerer vel, men kan måske være svært at spænde ordentligt uden specialværktøj. Det går jo at indfælde nogle diagonale regler også, med cc1000 får man jo ind ret lange rakkerter.
Når man ikke skal klæde indersiden så tror jeg at cc1000 burde fungere fint.

S
I Incinerator sagde:
Då borde man kanske kunna sätta hålbandene på utsiden inden man klæder med plade for at undgå, at de sidder i vejen, hvis man vil lave nogen form for indretning i fremtiden.
Det lyder helt rimeligt. Jeg har i to enkle bygninger spændt hulbånd ved at fastgøre båndet i den ene ende, og tæt på eller udover den anden ende skråskrue en lang skrue med skive gennem hulbåndet i båndets spændretning. Derefter fastgør hulbåndet i den ende med permanente skruer. Det er ikke som professionelle gør det, men det er blevet tilstrækkeligt stift. Udenpå vægstolper, inde bag stående panel. Begge bygninger synes nogle år senere at stå meget lige.

Hvis du forankrer hulbåndet i to stående vægstolper, risikerer du, at de bøjer mod hinanden og slækker stræben. Så forankr det i tværgående regler - remme, kortlinger, fodrem. Ved ikke, hvor jeg har fået det fra, men synes, at det er rimeligt.

• Synes
Ingenjören og 2 andre
  • Laddar…
Når jeg byggede mit udestue var det lidt vaklende først da jeg ikke havde diagonaler i væggene, men det blev meget mere stabilt da jeg fik taget på. Nu var det kanalpladetag men også i et skur med en anden type tag bør det være muligt at fjerne lidt af vaklheden ved at gøre taget stærkere med diagonaler i taget, hvis man ikke har byggesider osv. Byggesider i væggene som folk har foreslået er også en god idé, da byggesiden kan optage diagonale kræfter, selv kortere skråstivere er nyttige, måske kan de sættes i højden, så de ikke er i vejen? At sætte en mere diskret skråstiver i form af en type beklædningsbræt lige inden for facaden giver også stabilitet, især hvis facaden også skrues i skråstiveren, hvilket mindsker knækafstanden på skråbrættet, hvilket gør det mere stabilt når det skal optage tryk.

• Synes
Mathias12 og 1 anden
  • Laddar…
Unikt namn
Jeg har en fritstående uisoleret bod uden diagonaler.
Stående panel og ingen plader.

Den er med tiden blevet en rombe.
Så den type af konstruktion kan jeg ikke anbefale.

• Synes
  • Haha
sturnus og 6 andre
  • Laddar…
Hul Hulbånd diagonalt fungerer kanon!

• Synes
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
Når plåten skrues på, stiver det også betydeligt op. Nej, man behøver ingen diagonaler, men det skader virkelig ikke at have hullbånd der. Det er jo desuden så billigt i sammenhængen.

• Synes
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
Nissens
I Incinerator sagde:
Når man ikke skal beklæde indersiden, så tror jeg at cc1000 burde fungere fint.
Kan du udvikle den tankegang?
Skal man ikke beklæde indersiden, så føles det mærkeligt at gøre bygningen svagere...

• Synes
TRJBerg og 3 andre
  • Laddar…
Frerider
Det er almindeligt, at man reglar med større afstand, hvis indersiden ikke skal beklædes eller isoleres, men 1000c/c er jo lidt mærkeligt, bedre med 1200c/c i så fald.

• Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.