8,108 læst ·
69 svar
8k læst
69 svar
Vinglende byggeri
Skal man ikke beklæde indersiden, så behøver man ikke tilpasse reglingen til plademål.Nissens sagde:
Jeg har snedkeret en del på mine tidligere ejendomme, og en mindre bygning med et relativt lille tag udsættes ikke for nogen større belastning, så man behøver at règle cc600 efter min opfattelse.
Svagere er jeg ikke enig i, da der er lavet en vinkel af 45*95 i bunden og toppen af væggene.
Jo, eftersom plademateriale på indersiden stivner hele konstruktionen op, så bliver den jo svagere uden det. Hvis man desuden reducerer antallet af regler i væggen, vil konstruktionen jo svækkes yderligere…I Incinerator sagde:Hvis man ikke skal beklæde indersiden, behøver man ikke tilpasse reglen til plademål.
Jeg har snedkereret en del på mine tidligere ejendomme, og en mindre bygning med et ret lille tag udsættes ikke for nogen større belastning, så man behøver ifølge min opfattelse ikke regle cc600.
Svagere er jeg ikke enig i, da det er lavet en vinkel på 45*95 i bunden og i toppen af væggene.
Den bliver jo næppe stærkere, når man har større afstand mellem reglerne. Og det er næppe så, at man har tilpasset reglerne efter pladernes mål, det er snarere omvendt. Pladerne er tilpasset efter konstruktionen…
Bedre med længere mellem væggreglarne? Jeg tænker, at det er fordelagtigt at have en stolpe/væggregel under hver tagspær uanset hvilken afstand man sætter tagspærene på.Frerider sagde:
Ja, at basere c/c målet på 600c/c-1200c/c er normen.F fribygg sagde:
Men TS ven har bygget et lille skur på 5x5m, og der har de lagt spærene på 1000c/c for at få en jævn fordeling.
Men det gør man normalt ikke at have spærene på 1000c/c, uden man har som oftest 1200c/c imellem.
Visst er det norm, men uisoleret skur med en meter mellem spærene kan det jo ikke være bedre med 1200mm c/c som du påstod uden det usædvanlige/ukendte mål 1000mm passer jo bedre i netop dette tilfælde.Frerider sagde:
Hævdede ikke, at det skulle være bedre i TS's tilfælde, hvor får du det fra?F fribygg sagde:
Skrev, at 1000c/c er lidt sjældent, men da TS forklarede omstændighederne, så var jeg enig, så jeg forstår slet ikke din påpegning, hvis jeg skal være ærlig🤷
Frerider sagde:
Så hvordan mener du, at disse dine indlæg hjælper TS med planlagt byggeri med spær med c/c 1000mm?Frerider sagde:
TS har ikke planlagt noget byggeri, han skal hjælpe en ven, der allerede har lavet dele af dette byggeri, og forsøge at gøre det mere stabilt uden at rive det ned og lave det om helt.F fribygg sagde: