Vi fjernede en luftvarmepumpe i går og fik derfor et fint hul i vores væg over hoveddøren. Nu undrer jeg mig dels over, hvordan I ville lukke hullet midlertidigt, og dels hvordan I ville fikse det endeligt? Tak for jeres tips! :)

Et rundt hul i en væg, taget i nærbillede, med retro tapet som baggrund. Hul tilbage efter fjernet luftvarmepumpe. Hul i væggen set indefra efter fjernelse af en luftvarmepumpe, viser brune rør og ujævn overflade. Hul i væg over hoveddør, fjernet luftvarmepumpe, blomstret tapet i grøn og guld, trædør, glasrude ved siden af. Murstensvæg med rundt hul efter fjernelse af varmepumpe over hoveddør, klar til reparation.

Fugeskum så bliver det tæt.

• Synes
KnockOnWood
  • Laddar…
Pula i stenuld, et plastlåg på indersiden og en do plade på ydersiden, alternativt en lille klik mørtel.
Det er mest et æstetisk spørgsmål om, hvor avanceret man vil være, man kan fx skære et større stykke ud af pladen på indersiden, lægge et nyt stykke i og spartle op og tapetsere. Ydersiden er det nok mørtelvarianten, der bliver pænest.
På den anden side, det fungerer også med bare uld, hvis man kan leve med at se det.

Fyld med isolering og så havde jeg målt hullet i diameter og tegnet det op lidt mindre på en gips- eller spånplade. Hvis muligt, så havde jeg skruet nogle vinkeljern på mindst 2 sider, derefter limet eller skruet låget, man havde tegnet, fast til disse, og så er det bare at spartle samlingen. Det går også at skrue nogle træstykker, bare man har noget der forhindrer låget i at falde ind i hullet. Udenpå har jeg faktisk ikke nogen god forslag.

roland53 sagde:
Fogskum är et elende hvis man behøver at fjerne det på et senere tidspunkt-...
?

Der er da ikke noget lettere end at pille lidt PU-skum væk?
Desuden bliver det luft- og vandtæt, og tiltrækker ikke fugt.

Når jeg satte en lignende hule igen, skruede jeg trælister på indersiden af pladen på begge sider. Derefter fyldte jeg hullet med fugeskum og skruede et stykke gipsplade mod trælisterne, inden skummet havde udvidet sig færdigt. Skummet vil lime mod gipsstykket, så det sidder stabilt. Når det er hærdet, kan man spartle over samlingen og male eller tape over. Ydersiden er mere arbejde med at få pæn. Måske kan du finde et metal låg, der ikke skæmmer facaden.

En friskluftsventil?

• Synes
twoody og 1 anden
  • Laddar…
Vi fyldte hullet med stenull, lappede dampspærren med plast og hulsavede en prop i gips til indersiden og hulsavede en facadebrætprop til ydersiden.

Ydersiden bliver dog sværere for dig...

Isoler med typ stenuld, køb en letbetonsten typ 20mm tyk, sav til og fastgør med gipsmørtel på indersiden.
Ydersiden ville jeg have købt en lignende mursten som facaden har, savet/banket til så pænt det går.
Eller banket stenene væk og i med nye.

kulle
En udendørslampe over hullet

• Synes
Fotografen
  • Laddar…
Og det var måske alligevel tid til at tapetsere om på indersiden :o

• Synes
Christian Ek og 3 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.