Hej,

Jeg har en veranda, som min farfar har bygget engang, og jeg vil gøre så lidt indgreb som muligt på den. Nu er vi begyndt at glase den ind, og jeg har nu en stolpe 95x95mm (regel), der ikke går helt op til tagreglen, men slutter ved rækværket.
Pænt og åbent, men hvis man skal glase ind der, skal den gå hele vejen op. Hvordan gør man det?

En idé, jeg har, er at tage en 95x95mm regel og derefter bore huller i den gamle og den nye, som man så sætter trælister imellem og fastgør samt limer.
Findes der andre metoder?
At fjerne den gamle er meget nøjeregnende og en masse arbejde.

Der vil også komme en tværgående regel på 70x45 mellem den regel og den anden for at fastgøre skinner. Tagreglen har jo en vis hældning. I ved jo, hvordan verandaer ser ud :)

En anden ting er, at jeg også vil dække rækværket, som har et vist mellemrum. Skal man simpelthen lækte her med lidt tyndere materiale? Det ville jo være rart, hvis man kunne fjerne det på varmere dage og få mere luft på verandaen. Idéer?
Plastplader på indersiden :)

/Mvh Micke

Hej Micke. Lyder ikke som om du er bange for arbejde, med pinde og bor, klister og sager!
Nej! Bare for sjov! Jeg ville nok have været mere doven end det og savet den gamle regel i midten ca. 80 cm nede, og så gjort det samme med den nye. (Som to "tetrisblokke", hvis denne beskrivelse nu hjælper?)
Smettet lim på og skruet med 90 mm spax-skruer. Så tror jeg, at den nye fortsættelse får tilstrækkelig støtte, både opad og til siderne.
Og mindre arbejde!:) Skær den nye del så højt, som du vil have den, læg tagreglen imod, tegn med blyanten og skær ud! Færdig!
Plastplader lyder da rigtig godt? Måske skydedøre? Good Luck!
Johan

Du mener så de stikker i hinanden. Hmmm, den havde jeg ikke tænkt på. Reparerede en dør, og der savede jeg reglarne skråt, men i dette tilfælde er det måske bedre med to lige snit. Typisk at man saver til halvdelen og så saver 90 grader den anden vej (langs med længden). Samme på den anden og så lim og skrue. Er det sådan du mener?

Plast er jo godt, men er det ikke ret dyrt?

Præcis! Lover at det bliver mega stærkt.
Plast er unødigt dyrt! Men der er jo forskellige typer. Plexi koster en formue, så det går bort for mig. Men man kunne jo tænke sig at bruge kanalplast (Isolertag). Du ved sådan en slags, som man bruger til tag på verandaer og drivhuse.
Den kan du købe i forskellige tykkelser og uv-værdier, Vejer ingenting og det er let at snedkerere nogle rammer sammen, hvis man vil kunne skubbe, åbne eller fjerne dem. Tjek på www.willabgarden.se eller www.solux.se f.eks. Der findes et utal af fabrikater!
Tjek Den Blå Avis. Håber det var til hjælp. Johan

Lyder godt. Bestilte reglen nu som blev 30cm længere så har jeg lidt at fikse med.

Skal kigge på de der plastiktag.

Tak for hjælpen!

Har du fundet noget godt materiale?
Johan

Nej ikke endnu...

Nu har jeg fundet akrylplast på 2000x1000 mm og 1,2 mm tyk. Den tænkte jeg at skrue fast på indersiden som en regn- og vindbeskyttelse.
Hos NA Svenssons i Nyköping tager de 198 kr for sådan en plade. God pris synes jeg!?

Sjovt! Synes det var billigt! Er den helt klar? (gennemsigtig?)
(Måske kan det være noget til kærestens "bestilte" drivhus til tomaterne?)
Tak. Johan

Ja den er helt gennemsigtig. Der findes også tykkere plast. 3mm i samme mål koster cirka 490 kr. Antar at det derefter stiger med mm

Et andet spørgsmål, der mere relaterer til plasten. Hvordan skærer man plast på den bedste måde? 1,2 mm er jo ret tyndt. Det er ret svært at klippe med pladesaks eller save med en nedstryger, men måske er det sådan, man skal gøre??

Sæt bred tape på begge sider, tegn streger, læg tæt på stabilt underlag (eller endnu bedre, klem den mellem to regnskagen med tvinger) langs hele snittet og sav med fintandet sav.

Hadé! Johan

God idé, Tror at man kan tage en god bågfil til dette. Reglar å tvingar lyder godt.

Takker!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.