Jeg har brug for hjælp til, hvordan jeg skal udføre en verandaopbygning på mit hus. Indgangen er placeret på gavlen af huset, og det, jeg er usikker på, er, hvordan jeg skal tilslutte taget til husgavlen. Verandaen vil blive bygget på to betonpæle i forkanten og mod en fastskruet regel i husgrunden. Huset har traditionel bræddebeklædning med ribber.
Jeg har kigget på Beijers små brochurer, hvor de har en version af en veranda, men den løsning synes jeg ikke er god. Jeg vil ikke fæstne verandataget i facadebrædderne, men mere solidt i regelværket. Facadebrædderne skal kunne udskiftes om nødvendigt, uden at verandaen skal rives ned eller løsnes.
Er der nogen i byggebranchen, der kan dele deres viden og helst lidt skitser/tegninger på løsninger?
Jeg har kigget på Beijers små brochurer, hvor de har en version af en veranda, men den løsning synes jeg ikke er god. Jeg vil ikke fæstne verandataget i facadebrædderne, men mere solidt i regelværket. Facadebrædderne skal kunne udskiftes om nødvendigt, uden at verandaen skal rives ned eller løsnes.
Er der nogen i byggebranchen, der kan dele deres viden og helst lidt skitser/tegninger på løsninger?
Kom nu gutter....!!!
Findes der virkelig ingen, som har erfaring med at bygge en veranda på en husgavl? Hvis der ikke findes nogen professionelle, så måske en glad amatør har gjort, eller været med til noget lignende. Men jeg vil ikke have gæt, kun reelle idéer.
Findes der virkelig ingen, som har erfaring med at bygge en veranda på en husgavl? Hvis der ikke findes nogen professionelle, så måske en glad amatør har gjort, eller været med til noget lignende. Men jeg vil ikke have gæt, kun reelle idéer.
Jeg har gjort som dig. Savede ud i panelet, fjernede panelet på indersiden af verandaen og satte en "fusktakstol" på husvæggen. Får jo samme funktion som den du sætter for gulvet. Så råspont og tegl. Derefter puttede jeg en plade ind under panelet, som stikker ud over taget.
Dårlig til at forklare. Måske hjælper billeder. Ellers må du spørge mere.

Dårlig til at forklare. Måske hjælper billeder. Ellers må du spørge mere.

Hvordan fastgjorde du panelbrædderne ved de nye afslutninger, stak du en anden regel ind under dem?
En anden ting, byg ikke verandaen så bred, at tagudhænget kommer uden for husets gavl, det ser forfærdeligt ud!
En anden ting, byg ikke verandaen så bred, at tagudhænget kommer uden for husets gavl, det ser forfærdeligt ud!
Er det "fusktakstolen" som ses på billederne? Hvordan fastgjorde du dem i væggen? Sømmede du derefter panelbrædderne tæt mod fusktakstolen også på ydersiden af fotbrættet? Hvor langt lod du metallet gå ud til siden? Har du en tagrende på verandataget der nu? Måske har du et billede af det færdige resultat eller muligvis kan tage et.....
Jeg drog dertil med skruer i eksisterende reglar.
Grunden til, at jeg fjernede min panel var, at jeg skal have en anden panlel på verandaen. Hvis man vil have samme panlel, er det jo nok bare at fjerne lægterne.
Fandt et par gamle billeder fra byggeriet

Grunden til, at jeg fjernede min panel var, at jeg skal have en anden panlel på verandaen. Hvis man vil have samme panlel, er det jo nok bare at fjerne lægterne.
Fandt et par gamle billeder fra byggeriet

Fine billeder. På det sidste billede ser man, hvordan du har afsluttet pladen. Jeg vil ikke skrue i panelet og dermed låse panelbrædderne bag ved verandaens tag, i tilfælde af at man vil / behøver at udskifte dem på et tidspunkt. Desværre har jeg en isoleringsplade, der ligger uden for reglarne. Spiklisterne er spikret i reglarne med en rund afstandshylster gennem isoleringen. Det bliver nok til at skære ud i isoleringen og spikre en klods først i reglen, tror jeg, eller...?
Hvordan gjorde du med underlagspappen ind mod husvæggen? Har du en trekantsliste først, som du har lagt pappen på, og har du trukket pappen op indenfor panelbrædderne?
Hvordan har du gjort med fodbrættet på verandaen? Går det i spænd mod huspanelet, eller har du savet panelet til, så det passer mod fodbrættet?
Dette blev vist lidt mange og vanskelige spørgsmål. Det er nogle gange lidt svært at formulere, hvad man egentlig mener. Håber du forstår, ellers spørger jeg igen....
Hvordan gjorde du med underlagspappen ind mod husvæggen? Har du en trekantsliste først, som du har lagt pappen på, og har du trukket pappen op indenfor panelbrædderne?
Hvordan har du gjort med fodbrættet på verandaen? Går det i spænd mod huspanelet, eller har du savet panelet til, så det passer mod fodbrættet?
Dette blev vist lidt mange og vanskelige spørgsmål. Det er nogle gange lidt svært at formulere, hvad man egentlig mener. Håber du forstår, ellers spørger jeg igen....
Min panel er ikke låst. Efter næstsidste billede så skar jeg med rundsav på panelet langs taget. Panelet går ikke nedenfor pladen. På indersiden af taget havde jeg aldrig nogen trekantsliste men foldede blot pap op mod den eksisterende husvæg. Fodbrættet går mod den eksisterende husvæg og panelet er skåret efter den. Det kan ses, hvis du kigger nøje på billede to.
Klik her for at svare