Jeg er i gang med et kælderprojekt, gammelt gulv og meget skal væk makadam, celleplast og ny plade med vandbåren gulvvarme skal ind. Jeg vil også sænke gulvet ca. 10 cm og det gør, at jeg vil få en "kant" på ca. 10 cm efter at jeg har savet den eksisterende betonplade.
Nu overvejer jeg, hvordan jeg skal få en lige væg på den bedste måde. Jeg havde en konstruktør på stedet i mandags, og han foreslog en ventileret væg med celleplast som isolering, luftspalte ind mod den eksisterende væg.
Min første tanke var at mure med murblokke af typen leca. Jeg har forsøgt at illustrere begge løsninger med billeder. Alt det blå er den eksisterende væg og sokkel, som væggen er muret på. Huset er godt drænet og har platonmåtte på ydersiden.
Hvad synes I, og hvad har I gjort i jeres kældre? Det skal blive opholdsrum/gæsteværelse med klinker på alle gulve.
Jeg ved, at det rigtige ville være at isolere med iso eller podrän fra ydersiden, men den mulighed er der ikke.
Jeg murede med Leca ca. 10-15 cm indenfor kælderydervæggene. Isolerede rummet bagved, også under jordniveau, selvom man nok egentlig ikke skal gøre sådan. Der går også diverse afløbsrør, vand og el i rummet bagved, ellers havde jeg nok gjort som i dit alternativ 2 og muret klods op mod ydervæggen.
Alternativ 2 og derefter silikatmaling på pudset. Alternativt kan man skippe letklinkerblokkene og pudse direkte på hulbetonen. Men formålet med disse var måske også at bygge bort klodsen ved gulvet? Hvor gammel er dræningen? Skal den laves om inden for en overskuelig fremtid, kan man jo skippe al indvendig isolering og satse på udvendig isolering som isodrän, når det er tid til omdræning.
Hej, indser det her ikke var i går, men har I nogle erfaringer fra jeres løninger her! Har selv en gammel kældervæg, som har luftspalte ifølge modellen, og som har klaret sig godt, men som jeg nu får lidt andre udfordringer med. S3 separat tråd fra i dag.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.