Hej! Jeg er i gang med at bygge en veranda, der kommer til at have vinduer rundt om, en 45x120 regel mellem hver vindue, og vinduerne vil sidde 71 cm fra gulvet.

Så i princippet er facaden 71 cm høj ja, facaden kommer nok til at gå ned yderligere 25 cm, så lad os sige, at facaden bliver 95 cm høj under vinduerne, hvordan gør man den ventileret?? Jeg vil nok lægge panelet ned, så det bliver altså stående lægter. Hvor skal man lede luftstrømmen ud? Det kan jo næppe ledes op mellem vinduerne. Skal man have en slids under vinduesblikket til luftstrømmen??
Det her er noget jeg har overset..... Hvordan gør man? HJÆLP! :o

Man gør vel ingenting, luftspalten er faktisk ret "tæt" og der er ingen luftstrømme bagved. Luftspalten giver en plads, så evt. indtrængende vand ikke bliver stående for længe og forårsager råd, men der behøver ikke være en "hårtørrer" bagved, det forsvinder ret hurtigt alligevel.

Ja lidt skorstenseffekt bliver der nok på en facade, der er lidt højere.
Og når solen skinner, så får luften nok fart.

Men du mener, at det er nok med almindelig utæthed for at fjerne evt. luft.
Har man stående facade, så har man enten en fræsning på bagsiden af panelet, så lægten ikke lukker helt tæt, eller så har man notlægter, og panelet sidder så med afstand for at få lidt fart på luften, og så er det jo åbent både nede og oppe. Men her bliver det jo helt lukket foroven, medmindre jeg laver slidser.

Men jeg tror ikke, jeg har bygget med liggende panel nogensinde. Bare revet sådan, hvor der helt manglede luftspalte mellem panel og isolering, og den væg var fra 1962, og da jeg rev den i 2010, var træet som nyt... Selvfølgelig behandlede man træet lidt anderledes før, intet kunne vel vokse på sådan en planke.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.