Jeg skal indrette en overetage, der kun er isoleret? Efter at have læst på forummet og startet nogle tråde har jeg ret godt styr på, hvordan jeg skal sætte op indvendige vægge, vægge mod skunk, skruende af indvendigt loft m.m.
Kom på, at jeg ikke har planlagt nogen ventilation. Jeg ved ingenting om sådan noget.

Behøver jeg at lave nogen form for ventilation, eller kan jeg bare skrue mine vægge op på overetagen uden at skulle tage hensyn til sådan noget?
 
Hvordan er resten af huset ventileret?
 
Så er det en fra-luft-varmepumpe. Du bør indsætte til-luftsventiler i rummene og fra-luftsventiler i badeværelset og evt. garderobe eller andet lignende rum.
 
Schlbuditz sagde:
Då är det en frånluftsvärmepump. Du bör sätta indtagelsesventiler i rummene og aftræksventiler i badeværelse og evt. garderobe eller andet lignende rum.
Hm ok. Jeg kan som sagt ingenting om sådan noget. Jeg vil have åbent i loftet op til kippen, så jeg kan ikke sætte noget i loftet, men det skal sidde i indervæggene.

Har du noget forslag til, hvad jeg bør sætte? Er du venlig at linke til produkterne?

Rækker det med en eller anden form for ventilationsgrej i væggene, eller skal der en ventilationskanal med rør og lignende til?
 
Tilluft kan løses med ventiler fx i/ved vindue/element som henter luft udefra. Fraluften tages i badeværelse/køkken og skal normalt tilsluttes via spirorør til din fraluftsvärmepump. Disse installationer bør derefter justeres for at fungere godt.

Tanken med ventilationen i huset er at tilføre frisk/ren luft i rum hvor du opholder/sover typ soveværelse/stue. Derefter tage beskidt luft ud fra rum hvor den bliver beskidt typ køkken/badeværelse/vaskeri. På denne måde bevæger luften sig i huset fra rene rum til beskidt rum bl.a. for at lugt ikke skal sprede sig fra køkken/toilet. Ventilationen skal også balanceres så et vist undertryk skabes i huset for at ikke varm fugtig luft skal trykkes ud i bygningens loft og vægge.

For at opfylde visse krav skal luften udskiftes i huset med en vis mængde hele tiden. (Har for mig at det er 0,35 liter per sekund per kvadratmeter).

Håber dette gav lidt om husventilation. Der er en hel del beskrevet på nettet om hvordan det fungerer. Søg på fx villa og ventilation.
 
Åh, det lyder ikke som noget man kan klare selv. Kan jeg bygge mine vægge, og så få nogen til at ordne ventilationen bagefter? Eller er det bedst at få nogen til at komme, inden jeg begynder at bygge?
 
Du skal nok planlægge lidt i forvejen.

Eftersom fraluftvarmepumpen står i underetagen, skal du tænke over, hvordan fraluften fra overetagens badeværelse skal føres til varmepumpen.

F.eks. skal du måske gøre en væg tykkere/bredere, så der er plads til en ventilationsrør der.
Alternativt kan røret måske føres i katteloftet.

Men, som sagt, planlæg i forvejen.
Hvis du indretter overetagen efter Hjältevadshus forslag, har de sikkert en færdig løsning.
Hør med dem!
 
KnockOnWood sagde:
Du måste nok planlægge lidt i forvejen.

Eftersom fra-luftvarmepumpen står i nederetagen, skal du tænke over, hvordan fra-luften fra overetagens badeværelse skal føres frem til varmepumpen.

F. eks. skal du gøre en væg tykkere/bredere, så et ventilationsrør får plads der.
Alternativt kan røret måske føres i katteloftet.

Men, som sagt, planlæg i forvejen.
Hvis du indretter overetagen ifølge Hjältevadshus forslag, har de sikkert en færdig løsning.
Hør med dem!
Ja netop, de har jo måske færdige forslag, som jeg kan tage del i. Tak for forslaget :-)
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.