1,689 læst ·
1 svar
2k læst
1 svar
Vedrørende dampspærre i isolerede opvarmede dele i garage?
Hej
Jeg har en garagebygning, hvor et opbevaringsrum (1) og et udestue (2) er isolerede og opvarmede (frostfrit) i de koldere måneder. Jeg vil nu også isolere garagen (3). Har også et cykelskur (4), som vil forblive uisoleret. Hvor skal jeg sætte dampspærre? Jeg indser, at det er nødvendigt på væg A, B og C. Men skal der også sættes dampspærre på garagesiden af væg D og E? Bør jeg have en dampspærre på opbevaringssiden af væg F?
Gul = isolering
Blå = Dampspærre
Jeg har en garagebygning, hvor et opbevaringsrum (1) og et udestue (2) er isolerede og opvarmede (frostfrit) i de koldere måneder. Jeg vil nu også isolere garagen (3). Har også et cykelskur (4), som vil forblive uisoleret. Hvor skal jeg sætte dampspærre? Jeg indser, at det er nødvendigt på væg A, B og C. Men skal der også sættes dampspærre på garagesiden af væg D og E? Bør jeg have en dampspærre på opbevaringssiden af væg F?
Gul = isolering
Blå = Dampspærre
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
Egentlig bør du kun spærre mellem varmt og koldt, dvs. vægge mellem varmt-varmt skal ikke spærres, det fører snarere til øgede risici, hvis du af en eller anden grund ikke har det 100% tæt og får fugt derinde (da er der jo spærrer på begge sider).L Ludde L sagde:Hej
Jeg har en garagebygning hvor et opbevaringsrum (1) og en udestue (2) er isolerede og opvarmede (frostfrit) i de koldere måneder. Jeg vil nu også isolere garagen (3). Har også et cykelskur (4) som vil forblive uisoleret. Hvor skal jeg sætte dampspærre? Jeg indser, at det er nødvendigt på væg A, B og C. Men skal der også sættes dampspærre på garagesiden af væg D og E? Bør jeg have en dampspærre også på opbevaringssiden af væg F?
Gul = isolering
Blå= Dampspærre
Jeg ville have brugt dampbremse, som tillader fugtvandring ud af væggen, hvis det kommer ind, det er godt, hvis du f.eks. i fremtiden vil koldstille garagen eller kun have frostfrit. Og jeg ville kun have sat ny sådan mod kolde rum/ydre vægge.
Er det meget arbejde at gøre om, så ville jeg have efterladt de vægge, der nu havner mellem varmt-varmt - det ville i det mindste kunne vandre ud lidt fugt, hvis den ene side i det mindste er åben, så det burde gå godt.
Så i dit tilfælde ville A+B+C være dækket med dampbremse (ikke spærre). Absolut ikke D, E, F
Er det sådan, at du skifter lidt hvilke rum der er koldere/varmere osv. så kunne man muligvis overveje at skifte til dampbremse i alle vægge og måske også hygroskopisk isolering. På den anden side virker det lidt overdrevet, hvor sensitivt det er. Jeg har ikke set mange katastrofeeksempler, uden at det er så nøje, handler formodentlig mest om, at der i moderne huse er meget tyk isolering. En garage isolerer du rimeligvis ikke lige så meget (måske kun 95-145 mm?)
Klik her for at svare