Hej
Forsøgte at få alt med i en overskrift..
I vores 70'er hus er vaskerummet i kælderen, indrettet med tætte tapeter, typisk tyndt plasttæppe på væggene og linoleum på gulvet.
Jeg har nu revet alt tapet ned, og bagved er der gipsplader på 3 af væggene. Én væg vender mod ydersiden, jeg tror, at der udefra set er dræningsgrus, asfalt beton, isolering, plast og så gips, men jeg kan tage fejl. På de andre indervægge er der kun gipsplader, og på den sidste væg er der beton med puds?!? Det ser fint ud overalt undtagen der, hvor ydervæggen møder den indre betonvæg, der ser det ud til at have været en vandskade tidligere, det kan have været gammelt fra dengang tagrenden gik lige ned i jorden der, nu ledes den udad. Den gamle vandskade var bag plasttæppet på væggen, det var nok lidt tæt der. Nu er tæppet væk, og jeg vil have en affugter i vaskerummet, dels for at tørre tøjet, men også fordi jeg tror, det er godt for kælderrummet.. hvad tror I?
Helst ville jeg gerne påføre gipsmørtel direkte på væggene og derefter male hvidt.
Kan man have gips i vaskerummet i kælderen?
Behøver jeg en fugtspærre eller primer? Fungerer det uden at man låser fugt inde i væggene, er det ikke rigtigt, at det bedste er, hvis væggene kan ånde? Gips uden fugtspærre og med en god gennemtrængelig maling burde vel være bedst?