Jeg overvejer et tøjskakt.
Nede i kælderen, i vaskerummet, munderer en skorstensrør (helt lige hele vejen op) ud, som ikke bruges mere. På overetagen passerer den bag badeværelset.
Jeg har tænkt på, at et hul i badeværelsesvæggen kunne give en meget praktisk tøjskakt. Røret er cirka 300x180 mm, hvilket burde fungere.
Hvordan laver man bedst et godt indre rør til sådan en skakt? Umiddelbart ville det nemmeste være at finde et perfekt rør (plast eller metal), 5 meter i de rette dimensioner, og sænke det ned i røret oppefra og tage det derfra. Alternativt måske en variant, hvor man forsøger at blæse plast ud på væggene (fx en stamme af hønsenet med plastfolie limet fast indeni, lim udenpå, ned i røret og skabe overtryk
) Eller er en form for glidstøbning med plast en mulighed? Målet er jo selvfølgelig at få et glat rør, der kan forsynes med en stabil start- og slutpunkt (en lukket og almindelig affaldsskakt i toppen, 45° rør i bunden). Røret i sig selv kan måske bare proppes efterfølgende (?).
Nogle idéer eller råd? Den nærmeste skorsten, der fyres i, er over en meter væk (flere skorstensrør imellem).
Nede i kælderen, i vaskerummet, munderer en skorstensrør (helt lige hele vejen op) ud, som ikke bruges mere. På overetagen passerer den bag badeværelset.
Jeg har tænkt på, at et hul i badeværelsesvæggen kunne give en meget praktisk tøjskakt. Røret er cirka 300x180 mm, hvilket burde fungere.
Hvordan laver man bedst et godt indre rør til sådan en skakt? Umiddelbart ville det nemmeste være at finde et perfekt rør (plast eller metal), 5 meter i de rette dimensioner, og sænke det ned i røret oppefra og tage det derfra. Alternativt måske en variant, hvor man forsøger at blæse plast ud på væggene (fx en stamme af hønsenet med plastfolie limet fast indeni, lim udenpå, ned i røret og skabe overtryk
Nogle idéer eller råd? Den nærmeste skorsten, der fyres i, er over en meter væk (flere skorstensrør imellem).
Sjov idé men noget besværlig og vil koste en del. Hvis du skal følge bygningsregler for badeværelser, ved jeg ikke om en lem vil blive godkendt, du kan måske ikke få en håndværker til at bygge sådan. Risikoen for vandskade er minimal, hvis den sidder højt, men alligevel.
Tak for input! Hvad tænker du ville gøre det dyrt?Jonatan79 sagde:
Kiggede på denne tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/tvaettnedkast-i-badrum.452241/page-2#post-4762406
For at præcisere ville lemmen altså sidde højt oppe på væggen. Intet går gennem gulvet.
Er helt med på, at aspekter såsom tæthed i badeværelset, ventilation i kælderen, brandsikkerhed osv. også skal overvejes - der er masser af andre aspekter end det, jeg spurgte om selvfølgelig. Med det sagt er jeg meget nysgerrig på, om nogen har nogle tanker omkring gennemførelsen i selve skorstenen?
Du ved ikke, hvor let eller svært det er at finde rør eller lignende, der passer i kanalen. Hvor dyrt eller ej det er at montere/bygge om kanalen. Luge/åbning i badeværelset bliver mere arbejde, osv osv...W Weston sagde:Tak for input! Hvad tænker du ville gøre det dyrt?
Kiggede på denne tråd: [link]
For at tydeliggøre, så ville lugen altså sidde højt oppe på væggen. Ingenting går gennem gulvet.
Er helt med på, at aspekter såsom tætningslag i badeværelset, ventilation i kælderen, brandsikkerhed osv. også skal overvejes - der er masser af andre aspekter, end det jeg spurgte om selvfølgelig. Med det sagt, er jeg meget nysgerrig på, om nogen har nogle tanker omkring udførelsen i selve skorstenen?
Klik her for at svare