Ingen nævnt ingen glemt. Men flere af de mærker I nævner ovenfor købes ind fra Asien i store partier. Hovedparten af skruerne får kun deres overfladebehandling her i Sverige. Jeg tror snarere på det mange nævner om en dårlig batch. Jeg har selv skruet terrassebrædder sammen med biltemas skruer, og det holder stadig efter 4 år.

• Synes
F_man og 1 anden
  • Laddar…
Er første gang jeg læser her om problemer med biltema terrassebolte.

ESSVE har jeg læst om 20-30 personer, som har problemer med, at deres skruer knækker.
(og da er det på et forum for tømrere)

Se dette link som eksempel:
https://jarnbyggfarg.se/nyheter/743-kunder-klagar-essves-skruvar-gar-av

Og løsningen, som flere allerede har skrevet, er at bruge A4 rustfrit stål og droppe de billige C4.

En plastboks med Essve trallskruer Torpedo Max III står på en träterrasse i sollys. Essve, dårligere skrue skal man lede længe efter...

• Synes
Zynvinkeln og 2 andre
  • Laddar…
En spand med ESSVE Torpedo Max III trallskruer på en træterrasse i sollys. ESSVE...dårligere skrue skal man lede længe efter..,

Har haft lignende problemer med kvalitetsmærker, når jeg skal dreje skruerne ind. Indstiller nu et lavere moment, går det tungt, så bliver jeg advaret. Går man gennem en større kvist, tror jeg de fleste skruer får problemer. Går de fleste i stykker, må man reklamere, sådan skal det jo ikke fungere. Har aldrig haft problemer med at skruerne er gået af senere.

Senest redigeret:
J Johan byggare sagde:
Jeg vil bare dele en advarsel for Biltemas tralleskruer, se billederne nedenfor. Jeg lagde 20 kvm tralle foråret 2018, de første 15 med skruer af ukendt mærke og ca. 5 kvm med Biltemas skruer.
Det ukendte mærke er der ingen problemer med, men nu bemærker jeg, at ca. 90 % af Biltemas skruer simpelthen er knækket.
Dårligere skidt skal man lede længe efter, og jeg håber, der ikke er mange af jer, der har købt og brugt det samme skrammel!

[billede] [billede]
Jeg købte Julas 55 mm rustfri tralleskruer. Efter to år. Ingen problemer. Ingen problemer da de blev skruet fast ca. 400 styk. Ca. 50 % billigere end hos Biltema, desuden

• Synes
Chiippe og 2 andre
  • Laddar…
T tobbbias sagde:
Undskyld, jeg skrev det forkerte spørgsmål, det skulle ikke være hvem men hvorfor?
Det virker for mig bedre at købe en skrue, der er lavet i rustfrit og er sej. C4 skruen har kun en beskyttet overflade og er hård og knækker let. Fremstillet af det dårligste stål. Den er lavet for at være billig. Eller har jeg misforstået dette?
Ja, du har misforstået. De fleste stoler på, at kendte mærker er ærlige over for kunden. De fleste har nemlig ikke så stor viden om metallurgi. Siger et respekteret mærke, at deres C4 terrasse skrue er den, de anbefaler til udendørs terrasse, så stoler folk på det. Dette er ligesom selve ideen med mærker, at du ved, hvad de står for, og at du kan stole på, hvad de siger. Eller ikke, hvis der er tale om et skodmærke.

• Synes
TRJBerg og 1 anden
  • Laddar…
V ViperTim sagde:
Omtrent som da jeg købte skruer hos byggemarkedet (kan ikke huske hvilket, vil ikke hænge det forkerte ud). De knækkede lige ved hovedet, da jeg skruede dem fast med håndkraft. Hvor skruede jeg? En vinkeljern på spisebordet..... Herrejævler, hvor blev jeg gal... Hver eneste skrue, der blev skruet i et nyboret hul, knækkede. Så der gik 2 skruer til per hul...
Var det en skrue med forsænket hoved eller med flad underside?

Hvis den var forsænket, er det ikke underligt, at den knækkede, da du får for dårlig anlægsflade. Har desværre selv lavet lignende fejl, men har nu lært, hvor vigtigt det er at bruge den rette skrue til den rette type arbejde.
V ViperTim sagde:
Omtrent som da jeg købte skruer hos byggemarkedet (kan ikke huske hvilket, vil ikke hænge det forkerte ud). De knækkede lige ved hovedet, da jeg skruede dem fast med håndkraft. Hvor skruede jeg? En vinkeljern på spisebordet..... Herrejævler, hvor blev jeg gal... Hver eneste skrue, der blev skruet i et nyboret hul, knækkede. Så der gik 2 skruer til per hul...

J Johan byggare sagde:
Jeg vil bare dele en advarsel for Biltemas tralleskruer, se billeder nedenfor. Jeg lagde 20 kvm tralle foråret 2018, de første 15 med skruer af ukendt mærke og ca 5 kvm med Biltemas skruer.
Det ukendte mærke er der ingen problemer med, men nu noterer jeg, at ca 90% af Biltemas skruer er simpelthen gået i stykker.
Dårligere skidt skal man lede længe efter, og jeg håber, det ikke er mange af jer, der har købt og brugt det samme skrammel!

[billede] [billede]
Har også købt denne skraldeskruer, som går i stykker.
Læg den på den sorte liste.

• Synes
linneac
  • Laddar…
optimum
Prøv selv at forsøge at bøje af skruen. Tag to tænger og forsøg at knække skruen over på midten. God rustfri skrue er svær at bøje af og billig skitskruv går af med det samme.

Hvis de så sidder i trall, som ændrer dimension afhængig af, om den er tør eller våd, så forstår man, hvad der vil ske med dårlig skrue. Fungerer nok i den gamle standard med 22x95 trall men ikke som de fleste nu lægger 28x120 eller 28x145 eller 34x145.

• Synes
Golfrunda
  • Laddar…
De eneste terrassekruer jeg har haft problemer med, er Essves, hvad for noget skidt! Det endte med, at jeg smed pakkerne ud og brugte Byggmax i stedet. Siden da har jeg kun brugt "lavpris", og det er yderst få skruer, jeg har haft problemer med; det er stort set kun, hvis man får den idé at skrue i en knast. Jeg har dog aldrig oplevet, at nogen monteret skrue er bristet.

A AntonAnimalen sagde:
Jeg køber kun skruer fra velkendte mærker, for dem stoler jeg på.

Vigtigt at ikke montere terrassebrædderne tætsiddende, for når brædderne svulmer, rejser terrassen sig og skruerne knækker.
Våd terrasse tørrer, så der bliver sprækker.

• Synes
Marcus isaksson
  • Laddar…
optimum optimum sagde:
Prøv selv at forsøge at bøje skruen. Tag to tang og prøv at knække skruen på midten. God rustfri skrue er svær at bøje og billig dårlig skrue knækker med det samme.

Hvis de så sidder i terrassebrædder, som ændrer dimension afhængigt af om de er tørre eller våde, forstår man, hvad der vil ske med dårlig skrue. Det fungerer måske med den gamle standard med 22x95 terrassebrædder, men ikke som de fleste nu lægger 28x120 eller 28x145 eller 34x145
Jeg har Essves skruer på 34x145, alle sidder. 110 kvm.

Jeg har brugt de fleste skruer, der findes på markedet, og jeg er kommet frem til, at det ikke altid er prisen, der gør kvaliteten.
Essve er dyr og middelmådig, men de har et rigtig godt system med deres kufferter/bokse.
Fast er et rigtig godt mærke, synes jeg, som jeg køber, når det er lidt hurtige projekter.
Men nu, når jeg skal starte med et projekt, så bestiller jeg rigtig skrue fra https://www.proffsproduktershop.se, klart blandt de bedste, jeg har brugt til en pris, som ingen af de andre kan konkurrere med.
PS: Jeg arbejder ikke for Proffsprodukter og er heller ikke sponsoreret af dem :DS

• Synes
Golfrunda og 3 andre
  • Laddar…
optimum
Hærdede terrasse skruer, der overfladebehandles, kan få kvalitetsproblemer, når brint trænger ind i materialet. Altså ved overfladebehandling af hærdet stål kan det få såkaldt brintskørhed.
Det er processen i selve overfladebehandlingen, der tilfører brint via de bade, som skruen dyppes i samt den strøm, der tilføres processen. Strømmen frigør brinten fra badene, som kan bestå af saltsyre mm.

Korrekt håndteret skal man udføre en brintuddrivning fra materialet i forbindelse med overfladebehandlingen. Gøres dette ikke korrekt, bliver skruerne skøre og knækker let.

Problemer med dette kan ske for alle fabrikater af skruer, men de med korrekt kvalitetssikring af deres processer bør opdage mangler i processen, så dårlig kvalitet ikke leveres til kunderne.

• Synes
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.