155,663 læst ·
317 svar
156k læst
317 svar
Advarsel for Biltemas terrassegulvskruer
Undskyld, jeg skrev det forkerte spørgsmål, det skulle ikke være hvem men hvorfor?J Johan byggare sagde:
Det virker for mig bedre at købe en skrue, der er lavet i rustfrit stål og er sej. C4 skruen har kun en beskyttet overflade og er hård og går let i stykker. Fremstillet af det dårligste stål. Den er udviklet for at være billig. Eller har jeg misforstået dette?
Og hvordan skal man vide det som almindelig forbruger?T tobbbias sagde:Undskyld, jeg skrev det forkerte spørgsmål, det skal ikke være hvem men hvorfor?
Det virker for mig bedre at købe en skrue, der er lavet i rustfrit og er sej. C4 skruen har kun en beskyttet overflade og er hård og går let i stykker. Fremstillet af det dårligste stål. Den er udviklet for at være billig. Eller har jeg misforstået dette?
Jeg er enig. Nu ved jeg, at C4 er et dårligere valg, men da jeg på byggmax købte:
"Hærdet træskrue med forsenket hoved til brug både indendørs og udendørs. Overfladebehandlet med Protect 4 for at modstå barske miljøer."
havde jeg ikke en tanke på, at flere skruer skulle knække, da jeg byggede en midlertidig stilling med lille belastning. Jeg skruede planker tæt mod reglerne, og da jeg demonterede, var der mange skruer, der var knækket, hvilket ikke blev bemærket, da jeg skruede dem i.
"Hærdet træskrue med forsenket hoved til brug både indendørs og udendørs. Overfladebehandlet med Protect 4 for at modstå barske miljøer."
havde jeg ikke en tanke på, at flere skruer skulle knække, da jeg byggede en midlertidig stilling med lille belastning. Jeg skruede planker tæt mod reglerne, og da jeg demonterede, var der mange skruer, der var knækket, hvilket ikke blev bemærket, da jeg skruede dem i.
Medlem
· Sverige
· 5 652 indlæg
Har ikke haft nogen problemer med Biltemas rustfri terrasse-skrue (A2) i hvert fald. Ret blød stålkvalitet og vil ikke knække for nogle bevægelser i træet. Ret bløde i hovedet også, men til formålet terrasse-skruening rækker holdbarheden i Torxen efter min mening. Men ja, en og anden skrue har vi knækket under monteringen, de tåler ikke hvad som helst.
Nogle dele af konstruktionen blev skruet med grovere 6 mm udendørs træskrue C4 fra Biltema 120-140 mm T-25 Torx og i en betydeligt hårdere stålkvalitet, det fungerede også fremragende over tid. Anderledes med deres ankerskrue i beslag, ingen problemer overhovedet, snarere vil jeg sige at det handler om ekstremt stærke skruer. Har kun brugt almindelige kraftige skruemaskiner og ikke slagskruemaskiner.
At bruge skruer i stenhårdt stål i konstruktioner som bevæger sig som terrasse ville jeg fraråde, det spiller nok ingen rolle om det er Biltema eller en anden producent.
Nogle dele af konstruktionen blev skruet med grovere 6 mm udendørs træskrue C4 fra Biltema 120-140 mm T-25 Torx og i en betydeligt hårdere stålkvalitet, det fungerede også fremragende over tid. Anderledes med deres ankerskrue i beslag, ingen problemer overhovedet, snarere vil jeg sige at det handler om ekstremt stærke skruer. Har kun brugt almindelige kraftige skruemaskiner og ikke slagskruemaskiner.
At bruge skruer i stenhårdt stål i konstruktioner som bevæger sig som terrasse ville jeg fraråde, det spiller nok ingen rolle om det er Biltema eller en anden producent.
Generelt har rustfrit betydeligt dårligere holdbarhed end "almindeligt" stål.
Jeg har også meget dårlig erfaring med både Biltemas søm og skruer.
Skruerne knækker og sømmene er bløde og ujævne i overfladen. Den ujævne overflade er KATASTROFE for fx forskalling gennem tagpap!
De rustfrie har dog ikke knækket lige over, men har vridet sig af, når man har træffet en hård knast osv.
De tyske søm hos fx Hornbach er betydeligt bedre, men langt fra så stærke som søm fra fx Skyllberg og mærkesøm, som jeg ikke kan huske navnet på.
Jeg har også meget dårlig erfaring med både Biltemas søm og skruer.
Skruerne knækker og sømmene er bløde og ujævne i overfladen. Den ujævne overflade er KATASTROFE for fx forskalling gennem tagpap!
De rustfrie har dog ikke knækket lige over, men har vridet sig af, når man har træffet en hård knast osv.
De tyske søm hos fx Hornbach er betydeligt bedre, men langt fra så stærke som søm fra fx Skyllberg og mærkesøm, som jeg ikke kan huske navnet på.
Essve har jo åbenbart store problemer med en del af deres skruer. https://jarnbyggfarg.se/nyheter/743-kunder-klagar-essves-skruvar-gar-avHenrik Nordlander sagde:
Jeg har brugt billig, rustfri terrasse skrue (Byggmax, Biltema, Jula) til de 130 kvm terrasse jeg har lagt. Ikke en eneste er gået itu.
Medlem
· Sverige
· 5 652 indlæg
Men synes I Biltemas rustfri trallskrue er dårligere end noget tilsvarende fra f.eks. Byggmax eller hvor som?
Jeg synes ikke det. Jovisst, ingen problem at dreje en trallskrue i A2 rustfri fra biltema over, men det samme synes at gælde for andre trallskruer i rustfri fra andre leverandører. Rustfri skruer som kører fast i en kvist vil ubønhørligt blive drejet over efter min lille erfaring, det er ikke "redigt stål" vi taler om overhovedet.
Jeg synes ikke det. Jovisst, ingen problem at dreje en trallskrue i A2 rustfri fra biltema over, men det samme synes at gælde for andre trallskruer i rustfri fra andre leverandører. Rustfri skruer som kører fast i en kvist vil ubønhørligt blive drejet over efter min lille erfaring, det er ikke "redigt stål" vi taler om overhovedet.
Anvend kun rustfrit (A2 normalt, A4 kystnært) og aldrig noget andet til terrassebrædder. Det bevæger sig for meget, og alt andet er for hårdt.
Køb rustfrit uanset mærke, så er der minimal forskel.
At man derefter markedsfører C4 osv. som "Terrasseskruer" er dumt. De fungerer ifølge oplysninger fra f.eks. Essve udmærket under tag, hvor bevægelserne ikke er så store, men ikke under åben himmel. Det handler ikke om mærket, men om at de ikke er bløde som rustfrit (A2 eller A4).
Køb altid rustfrit til terrassebrædder mao
Køb rustfrit uanset mærke, så er der minimal forskel.
At man derefter markedsfører C4 osv. som "Terrasseskruer" er dumt. De fungerer ifølge oplysninger fra f.eks. Essve udmærket under tag, hvor bevægelserne ikke er så store, men ikke under åben himmel. Det handler ikke om mærket, men om at de ikke er bløde som rustfrit (A2 eller A4).
Køb altid rustfrit til terrassebrædder mao
Senest redigeret:
Det diskuteres sidste sommer
https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-trallskruv-som-gar-av-ejot.317311/
ESSVE anbefaler C4 til terrassegulv indendørs som IKKE bevæger sig!
Der findes kun én terrasse skrue, der duger A4, muligvis A2, som er lidt hårdere, men tåler ikke kyst-/poolmiljø og store bevægelser.
Mit terrassegulv 34x145 er helt sammen om foråret og har 8 mm sprækker ved en tør sommer, skruerne skal bøje sig som en s på 4 mm hvert år, hidtil er ingen gået i stykker!
https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-trallskruv-som-gar-av-ejot.317311/
ESSVE anbefaler C4 til terrassegulv indendørs som IKKE bevæger sig!
Der findes kun én terrasse skrue, der duger A4, muligvis A2, som er lidt hårdere, men tåler ikke kyst-/poolmiljø og store bevægelser.
Mit terrassegulv 34x145 er helt sammen om foråret og har 8 mm sprækker ved en tør sommer, skruerne skal bøje sig som en s på 4 mm hvert år, hidtil er ingen gået i stykker!