Jeg har et 1-planshus med kælder, bygget i 1968. Har overvejet lidt omkring isolering af kældergulv. Hvad jeg har forstået, så isolerede man ikke under pladen på den tid. Nu er det første vinter i dette hus, og vi har bemærket, at der er stor forskel på gulvtemperaturen i visse rum.
I gildestuen har vi et oprejst gulv, som skal erstattes med et ventileret gulv efter nytår. I omklædningsrummet før saunaen er der varmespiraler i betonen.
I de øvrige rum, mærket med orange farve, er gulvene ikke varme, men heller ikke lige så kolde som i rummet mærket med blå farve.
I teknisk beskrivelse fra 1967 står der følgende
Kan det være sådan, at gulvene delvist er isolerede under? I så fald med hvad? Findes der nogen anden forklaring?
Vi bor i et jævnaldrende hus, også med kælder. Dog er vores et Gullringshus.
Hvad har I for varmesystem?
Vi har et vandbåret et-rørssystem (i to sløjfer) hvor rørene går i kældergulvet. Derfor har vi gulvvarme nogle steder, og koldt andre steder.
På de steder hvor jeg har fjernet pladen (ved udskiftning af gulvafløb) har der ikke været nogen isolering under. Bare tyk plast, direkte ovenpå makadam.
Vi bor i et jævnaldrende hus, også med kælder. Dog er vores et Gullringshus.
Hvad har I for varmesystem?
Vi har et vandbåret et-rørssystem (i to sløjfer), hvor rørene går i kældergulvet. Deraf har vi gulvvarme i visse områder, og koldt i andre.
De steder, hvor jeg har fjernet pladen (ved udskiftning af gulvafløb), har der ikke været nogen isolering under. Bare tyk plast, direkte oven på makadam.
Vi har et vandbåret system med radiatorer i alle rum. I omklædningsrummet før saunaen har man ført rørene ned i pladen, men ingen andre steder.
Vi har vandbårent system med radiatorer i samtlige rum. I omklædningsrummet før saunaen har man trukket ned rørene i pladen men ingen andre steder.
Hvordan er det nemmest at trække rørene ned i betonen? Fæste en plastslange tæt tæt frem og tilbage over hele gulvet og blande cement og hæve gulvet så? Og klinker på det så...?