Q Qwerty987654 sagde:
Jeg er dog ret sikker på, at TS ikke er spor klogere, siden han begyndte at stille sine spørgsmål 😅
Hvem er det nu, der idiotforklarer TS. Er det personen, der spørger, hvorfor TS valgte netop de der brædder, eller dig som påstår, at TS ikke kan tilegne sig informationen fra tråden.😉.
Jeg håber, at du ikke tager dette som et personligt angreb, jeg prøver bare at få dig til at indse, at man selv kan vælge, hvordan man tolker andre.

• Synes
TRJBerg
  • Laddar…
Q
J J Vos sagde:
Hvem er det nu, der idiotforklarer TS. Er det personen, der spørger hvorfor TS valgte lige dem der brædder, eller dig der påstår at TS ikke kan tage til sig informationen fra tråden.😉.
Jeg håber, du ikke tager det her som et personligt angreb, jeg forsøger bare at få dig til at indse, at man kan vælge selv, hvordan man tolker andre.
Nej, intet angreb! God synspunkt. Jeg var tydeligvis uklar! Jeg mener, at TS efterspurgte fakta, men blev mødt af gætværk. Ikke at TS ikke forstår gætværkene. Bare at jeg opfattede det som, at TS ville have fakta, men ikke fik det. Jeg kan absolut have misforstået!

• Synes
MetteKson og 1 anden
  • Laddar…
Q Qwerty987654 sagde:
Nej intet angreb! God pointe. Jeg var åbenbart uklar! Jeg mener, at TS efterspurgte fakta men blev mødt af "gættearbejde". Ikke at TS ikke forstår "gættearbejdet". Bare at jeg opfattede det som, at TS ønskede fakta men ikke fik det. Jeg kan absolut have misforstået!
Der findes ikke noget bedre svar end "gættearbejde" at få uden tydeligere spørgsmål, ville jeg tro. TS skriver, at vedkommende vil vide, hvorfor forskellige brædder i samme sortering har så stor forskel i årringe. Han fik både info om hurtigere vækst og om hvordan træindustrien fungerer. Begge dele er sande, men indtil vi har lært at læse tankerne hos for os ukendte mennesker og institutioner, kan ingen udenforstående svare tilfredsstillende?

• Synes
TobbeP
  • Laddar…
N
Interessant at læse om, hvor vigtigt det er med overfladebehandling af træ. Både på endeveden og resten af brædderne. Så tager man en tur på landet og ser en masse gamle lader uden nogen som helst overfladebehandling, sandsynligvis også uden drypnæser. Mange af dem er sikkert nærmere hundrede år gamle eller ældre.

• Synes
Joak og 2 andre
  • Laddar…
Q Qwerty987654 sagde:
En speciale rapport for en bachelorgrad er totalt 10 ugers arbejde…. Det er tvivlsomt at kalde det forskning (og det er ikke blevet vurderet på det niveau en rigtig forskningsartikel plejer at være) og ligesom forfatterne selv gør i den sætning du citerer, ville jeg også have været forsigtig med at drage alt for store konklusioner baseret på dette… (de fraskriver sig jo med ”ud fra anvendt vandingsmodel”, dvs de mener, at dette ikke er et almengyldigt resultat).
Det er jo alligevel bedre end alle de som sidder her og killgissar.......

• Synes
useless
  • Laddar…
Mats-S
Hammarskallen Hammarskallen sagde:
Læs og overvej:

[link]
Der er en stor svaghed i den højst teoretiske undersøgelse, se side 3:

1.4 Afgrænsninger
Eksperimentet afgrænses ud fra tid og ressourcer til at være en korttidsstudie under
en dag
og at kun omfatte bundplanker på facadepaneler af gran med endetrævinklerne 0; 7.5; og 15 grader. Valgte overfladebehandlinger er linolie og Falu rødfärg.

En dags studie !!!
Her taler vi om årtier af endetrævets udsættelse for vejr og fugt, ikke hvad der sker på en dag. Studiet som du henviser til er i princippet helt værdiløst, kun en teoretisk sammenblanding af dårligt underbyggede observationer under en dag! Det ville have været mere givtigt hvis man havde lavet empiriske studier af eksisterende bygninger.

Selv det her er jo latterligt, der findes jo ikke den mindste relevans til virkelige forhold:
"Efter afsluttet vanding tørredes facadepanelets samtlige flader af med en klud."
😂 😆🙃

Det er jo alligevel bedre end alle dem der sidder her og skyder fra hoften.......
Skyder fra hoften?
Du værdsætter altså dette utilstrækkelige eksperiment over 24 timer højere end erfaringer fra tømrere og snedkere der har arbejdet med dette et helt liv ...

useless useless sagde:
Der findes jo en forskningsrapport linket tidligere i tråden:
Se ovenfor, dette er intet værd navnet "forskningsrapport", der kræves mere for at kaldes forskning 🤔

Senest redigeret:
  • Synes
Anonymiserad 405730 og 6 andre
  • Laddar…
Mats-S Mats-S sagde:
Killgissar?
Du värderar alltså dette undermålige eksperiment på 24 timer højere end erfaringer fra snedkere og tømrer som har arbejdet med dette en hel livstid ...
Hvor kom tømrerne ind i det hele? Er det et erhverv? Der er adskillige snedkere som disser drypnæsen pga det ikke er besværet værd. End of story.

• Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Hvor kom tømrerne ind i det hele? Er det et erhverv? Der findes adskillige snedkere som dissede drypnæsen pga det ikke er værd besværet. End of story.
En tømrer bygger tømmerhuse. Hvis disse snedkere skulle give 30 års garanti på brædder og slap konkurrence fra mindre omhyggelige, ville de nok revurdere drypnæsets funktion, killgætter jeg.

• Synes
Anonymiserad 405730 og 1 anden
  • Laddar…
J J Vos sagde:
En tømrer bygger træhuse. Hvis disse tømrere skulle give 30 års garanti på brædder og slap konkurrence fra mindre samvittighedsfulde, ville de genoverveje drypnæssens funktion, tror jeg.
Men 1 tomme panel af fyrretræ eller gran monteret stående som facade synes at holde mindst 100 år uanset om den er rødmalet eller ubehandlet og uanset om drypnæse, spids, snedskæring eller ej er blevet brugt ved monteringen.
Hvis nogen derefter maler den gamle umalede eller rødmalede facade med plastikmaling, synes facadens resterende levetid ofte at være meget begrænset, jeg gætter på, at det bliver for tæt, da det rådner bag plastikmalingen, især hvis nogen har været omhyggelig og har malet brættets ende med tæt maling.

Hvis man vælger hurtigt voksende dårligt træ, maler det med plastikmaling på mere end én side og monterer det uden luftspalte, synes rådnen at komme på mindre end en halv eller i visse tilfælde på under en kvart menneskealder.
TS eksempel bræt med marv i er jo et typisk eksempel på træ, som hvis det males med plastikmaling og bruges som hjørnebræt, vindskeder eller lignende udsat bygningsdel, vil ældes hurtigt og uden ynde.

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
Mats-S
F fribygg sagde:
Jeg har et enkelt norrländskt fritidshus fra 1800-tallet med ubehandlet stående brædfacade, der er så gammel, at sømmene er ugalvaniserede, slipper jeg for fremtidige problemer, hvis jeg maler facaden, mener du?
Nej, eftersom du har en facade med norrländskt kärnvirke, det går ikke at sammenligne med det skrammel, man køber på trælast i dag.

Mats-S
M Mikael Thalin sagde:
Dette er helt forkert. Panelet skal kappes i ret vinkel, ellers øger det arealet på det udsatte endetræ.
Du overser at kapillære kræfter arbejder bedst på en ret vinkel, så du har totalt overset teorien bag funktionen med drypnæse.

• Synes
TRJBerg og 1 anden
  • Laddar…
Mats-S
M Mikael Thalin sagde:
Ikke ifølge træforskningsinstituttet
Hvilken forskning, kilde tak.

• Synes
Qwerty987654 og 1 anden
  • Laddar…
Mats-S
Hvor kom tømrere ind i det hele? Er det et erhverv? Der findes adskillige snedker, som disser drypnæsen, fordi det ikke er umagen værd. End of story.
Ja, det er en erhvervstitel, og de, der arbejder som tømrere, ved meget mere end dig om emnet, men som sædvanligt dissers erhvervskundskab til fordel for tvivlsomme akademiske teorier.

• Synes
  • Elsker
Joak og 2 andre
  • Laddar…
OT, men diskussionen får mig att tænke på Danning-Kruger-effekten. :)

• Synes
  • Haha
cpalm og 2 andre
  • Laddar…
M MetteKson sagde:
OT, men diskussionen får mig at tænke på Danning -Kruger- effekten. :)

Hvor stærk viden mener du, du har om den? :)
(Ekstra point for at have stavet forkert på Dunning-Kruger)

• Haha
cpalm og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.