Huddingebo Huddingebo sagde:
[link]

Apropå myter om tätvuxet.[billede]
Jeg er splittet.

Det er meget sjovt at lære noget helt nyt!

Men, føler også lidt af, at "fan då, skal ingen gamle sandheder passe"...

• Haha
Fario og 2 andre
  • Laddar…
K kurlakarl sagde:
Plukkede træ selv. Samme batch og sælges som samme kvalitet. Hvorfor er det så forskelligt?

[billede]
Lidt usandsynligt men være samme træ, 75cm stammediameter nederst og 13cm i toppen.

80 årringe = 4,6mm brede i bunden, 0,8mm i toppen. Ikke alt har at gøre med, hvor træet vokser, ønsker man tætte årringe bør man kun købe trætoppe.

• Synes
cbrolin
  • Laddar…
K kurlakarl sagde:
En del skal udskiftes på huset på grund af råd, umalet endetræ. Ville dette ikke være sket med tætgroet træ?
Tidligere malede man aldrig endetræ. Maler man endetræ, så bliver fugten lukket inde.

Christer G.V. Christer G.V. sagde:
Før i tiden malede man aldrig endetræ. Maler man endetræ så lukkes fugten inde.
Nej, fugten transporteres ud via luftspalten.

• Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
Mats-S Mats-S sagde:
Endetræet skal ALTID males ved ommaling af facaden. Selv mange nye huse med stående facadepanel mangler behandling af endetræet, det skal fikses ASAP, hvis man vil undgå fremtidige problemer.
Skal man være rigtig pertentlig, så skal stående facadepanel desuden være skåret skråt i enden ("drypnæse") for at undgå, at vandet sætter sig i underkanten på panelet.
Dette er helt forkert. Panelet skal skæres i ret vinkel, ellers øges arealet på det eksponerede endetræ.

• Synes
surris
  • Laddar…
A August.E sagde:
Lidt usandsynligt men være samme træ, 75cm stammediameter nederst og 13cm i toppen.

80 årringe = 4,6mm brede i bunden, 0,8mm i toppen. Ikke alt har at gøre med hvor træet vokser, vil man have tætte årringe bør man kun købe trætoppe.
Ja det lyder jo sandsynligt at man saver ud marvbrædder i overgroft stamblok. 😆

• Haha
Dowser4711
  • Laddar…
M Mikael Thalin sagde:
Dette er helt forkert. Panelet skal kappes i ret vinkel ellers øges arealet på det eksponerede endetræ.
Din konklusion er helt sand.
Men den overflade, der udsættes for vand, mindskes alligevel drastisk.
Altså er drypnæse at foretrække alle dage i ugen.
Vandet får meget sværere ved at hænge fast.

• Synes
Workingclasshero og 4 andre
  • Laddar…
A Alexn72 sagde:
Din konklusion er helt sand.
Men den overflade, der udsættes for vand, mindskes stadig drastisk.
Altså er drypnæse at foretrække alle dage i ugen.
Vandet har meget sværere ved at holde sig fast
Ikke ifølge træforskningsinstituttet

• Synes
Dowser4711 og 1 anden
  • Laddar…
M Mikael Thalin sagde:
Ikke ifølge træforskningsinstituttet
Du må gerne linke

• Synes
Hasse Sandin
  • Laddar…
TRJBerg
Vand løber af skrånende overflader. Vand har en tendens til at blive hængende på vandrette overflader.

• Synes
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
P Pligg85 sagde:
Bliver gerne meget variation som det saves i dag, når det skal frem største mulige kvantiteter.

Da man arbejdede på savværk, kørte vi på helt anden måde.

Savede altid planke på 50-75 mm enten med mitt-ex (stokken centreres, så al marv/kerne kommer i en planke) eller inner-ex, hvor to planker tages ud af centrum og deler på marv/kerne.

Så tog man yder-ex udenfor disse MX eller IX.
Så udenfor disse tog man brædder.

Der var ikke en chance for, at brædderne skulle have kerne eller revner.
TS har jo været nøje med at påpege, at han har et akademisk højtlønnet erhverv. Jeg gætter på, at dine ord er ren græsk for ham.

Stokken, hvor brættet med marv er taget, kunne jo blevet rigtig skabelige væg-regler, om det postes anderledes, og marven saves bort.

• Synes
Workingclasshero og 1 anden
  • Laddar…
K
F fribygg sagde:
TS har jo været omhyggelig med at påpege, at han har et akademisk højtlønnet erhverv. Jeg gætter på, at dine ord er ren græsk for ham.

Stammen hvor brættet med marv er taget, kunne jo være blevet rigtig fine vægregler, hvis det var postet anderledes og marven blev skåret bort.
Eller også reagerede TS på, at han blev idioterklæret for at have slæbt hjem panelstykkerne på billederne. Det afhænger lidt af, hvordan man ser på sagen.

• Synes
lbs129 og 7 andre
  • Laddar…
K Kardan79 sagde:
Eller så reagerede TS på, at han blev idiotforklaret for at han havde slæbt panelet hjem fra billederne. Afhænger lidt af, hvordan man ser på sagen.
Plejer man at påpege, at man har et velbetalt akademisk erhverv, hvis man fremstår som let uvidende om træ?

• Haha
  • Synes
  • Elsker
MONTREAL og 3 andre
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Plejer man at påpege, at man har et vellønnet akademisk erhverv, hvis man fremstår som lidt uvidende om tømmer?
Måske påpeges det, hvis man bliver erklæret idiot? Jeg er gerne "lidt uvidende om tømmer", men jeg vil ikke erklæres en idiot for det. Jeg tolker den kommentar jeg fik som en machoting for at hævde sig mand mod mand, virkelig latterligt og infantilt, men sikkert vigtigt blandt machomænd i deres miljøer, hvilket kan være på et brædværk. Nogle gange sænker man sig til modstanderens niveau, og eftersom han virker som en machomand, der hævder sig mod andre ved at kunne svælge sig i termer om brædder, så bliver han sikkert også provokeret af en kommentar om høj løn og akademikere. Måske lever han også i den vildfarelse, at den, der med sine ukundskaber dummer sig ved ansættelse på et savværk, heller ikke duer til andet, så kan han jo få at vide, at det ikke passer. Besøger du mig på mit job, kan jeg tale, så du ikke forstår, og erklære dig idiot flere gange. Men det gør jeg ikke, for det er uforskammet at erklære folk for idioter, fordi de ikke kan alt om alt.

• Synes
  • Elsker
  • Haha
MONTREAL og 21 andre
  • Laddar…
K kurlakarl sagde:
Måske bemærker man det hvis man bliver idiotforklaret? Jeg er gerne "let uvidende indenfor træ", men jeg vil ikke blive idiotforklaret for det. Tolker den kommentar jeg fik som en machoting for at hævde sig mand mod mand, rigtig fjollet og barnligt, men sikkert vigtigt blandt machomænd i deres miljøer hvilket kan være på et bræddegaard. Nogle gange sænker man sig til modstanderens niveau, og eftersom han virker som en machomand der hævder sig mod andre ved at kunne slynge sig med termer om brædder, så bliver han sikkert også provokeret af en kommentar om høj løn og akademiker. Måske lever han også i den vildfarelse at dem som med deres uvidenhed dummer sig ved ansættelse på et savværk heller ikke duger til andet, så da kan han jo få at vide at det ikke passer. Besøger du mig på mit job kan jeg tale så du ikke forstår, og idiotforklare dig flere gange om. Men det gør jeg ikke, for det er uhøfligt at idiotforklare folk for at de ikke kan alt om alt.
Men dit svar på hvorfor du valgte 2 brædder af ringere kvalitet begyndte med at du er højtuddannet og højt aflønnet. Man kan jo undres hvorfor.....
For mig er det det modsatte af en acceptabel undskyldning så jeg grinede lidt over det ironiske indlæg vedrørende tvivlen på om du forstod noget indlæg.
Du er jo ikke bogstaveligt blevet idiotforklaret. Men du må gerne tænke på at mange ikke er særlig imponeret af et akademisk højtbetalt arbejde. Endnu mindre når det anvendes som grund til at mangle viden.

Senest redigeret:
  • Synes
Workingclasshero og 4 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.