61,434 læst ·
127 svar
61k læst
127 svar
Hvorfor sank taget, fjernede indervæg
Jeg anser at det er et typeksempel på en fribærende gitterspær tagstol, fremstilles uden problem fribærende til større spændvidder end hvad der er aktuelt herHuddingebo sagde:
Ja og hvad vil du sige med det?G Gulldus sagde:
Jeg har aldrig påstået, at det ikke går at konstruere fritbærende bjælker. Selvfølgelig går det.
Jeg har selv bygget sådanne i snezone sydlige Lappland med lignende spændvidde som huset i spørgsmålet her.
Senest redigeret:
Ja räkna på dimensionerna och räkna in effekterna av hur de olika reglarna är sammanfogade med varandra och se om de uppfyller dagens krav på helt fribärande takstolar.GoC sagde:
Designen är en sak, dimensioneringen en helt annan...
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 398 indlæg
@Gullringen hvilken snøzone befinder I jer i? Og kan du måle dimensionerne på overramme og underramme? (hvis du ikke har det på en tegning)
Nu var det vel nok kravene den dag, hvor de blev konstrueret, der var gældende. Jeg vil gætte på, at materialet i dagens spær er tyndere end de, man sømmede sammen på stedet dengang. Der findes naturligvis også spærritninger, som byggerne har anvendt sig af. Der angives, hvordan de skal sammenføjes, og med hvor mange søm mm.Huddingebo sagde:
Vigtigst her måske, hvor meget hensyn tog man til de indtegnede indervægge når man tegnede et prispresset prefabhus?GoC sagde:
Nu var det vel alligevel kravene den dag da de blev konstrueret som var gældende.
Ville gætte på at materialet i dagens spær er tyndere end dem man sømmede sammen på stedet dengang.
Findes naturligvis også spærtegninger som byggerne har brugt. Der angives hvordan de skal sammenføjes og med hvor mange søm mm.
hvis du læser en gang til, hvad du skriver, og hvad jeg svarer, så forstår du det nokHuddingebo sagde:
I og med at loftet skulle monteres INDEN indervægge, så kan du vel regne det ud selv. Og hvordan ved du, at huset var prispresset? Er så klart ingen grund til ikke at dimensionere spær korrekt.Huddingebo sagde:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 413 indlæg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6,413 indlæg
Måske får dette indlæg en til at tænke sådan? https://www.byggahus.se/forum/threa...tog-ner-innervaegg.558173/page-3#post-6342351GoC sagde:
Opholdt mig meget i Gullringen under mine teenageår i 1970'erne, da husfabrikken var i fuld gang. Hvad der blev sagt var fabrikanten Krister Ansgarius var sparsom og ønskede mindst mulig regelstørrelse, og fabrikken brugte lette reglar tidligt.
Det er snarere dig, der nægter at forstå, hvad jeg vil sige.G Gulldus sagde:
Dvs at bare fordi en tagstol udseendemæssigt ser ud som en fritbærende tagstol af en bestemt model, betyder det ikke, at den er dimensioneret til at fuldt ud fungere som sådan.
Man behøver at regne på den og studere, hvordan den er sammensat for at være sikker.
Var vel så at man byggede disse huse ved at mure op stueetagen og fikse hvælvet. Efter det rejstes ydervæggene og tagspær og ydertag blev monteret.
Da havde man et vejrfrit skal, hvor man i ro og mag kunne opbygge alt indre i huset uden afhængighed af vejr og vind.
Så ganske smart løsning for en omkostningseffektiv bygning. Dette krævede så klart fribærende tagspær……
Da havde man et vejrfrit skal, hvor man i ro og mag kunne opbygge alt indre i huset uden afhængighed af vejr og vind.
Så ganske smart løsning for en omkostningseffektiv bygning. Dette krævede så klart fribærende tagspær……