304,725 læst ·
348 svar
305k læst
348 svar
Hvorfor bruger alle OSB bag gips?
Men med dagens så almindelige åbne planløsninger spiller det måske mindre rolle, hvis ikke hele stueetagen har dobbeltgips.D droopy sagde:
Dog bliver det mere dæmpet mellem rummene.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 indlæg
Tvivlsomt om det kan måles overhovedet...... Et overtændt køkkeninventar er ligeglad med dobbeltgips på den måde. Heden antænder det bagved alligevel. At adskille brandceller i øvrigt har jo lidt andre formål. Det kan jo handle om at redde 2/3 dele af en længe fra at brænde ned i stedet for det hele.
Jeg tror, at brandceller i flerfamiliehuse primært findes for at give personer i tilstødende lejligheder en chance for at nå ud og/eller blive reddet af redningstjenesten.
I anden række er det for at reducere spredningen, så der er en chance for at redde dele af bygningen.
Jeg er enig i det temmelig meningsløse ved at have dobbeltgips for brandens skyld på kun visse vægge her og der inde i en brandcelle. Det gør næsten ingen nytte, før man har skabt en komplet brandcelle, dvs IE30 eller IE60 eller noget, for alle vægge, loft, gulv samt døre.
I anden række er det for at reducere spredningen, så der er en chance for at redde dele af bygningen.
Jeg er enig i det temmelig meningsløse ved at have dobbeltgips for brandens skyld på kun visse vægge her og der inde i en brandcelle. Det gør næsten ingen nytte, før man har skabt en komplet brandcelle, dvs IE30 eller IE60 eller noget, for alle vægge, loft, gulv samt døre.
De gange, jeg har set rækkehuse brænde, hvilket desværre er et par gange her i omegnen de seneste år, så har branden spredt sig via loft og tag, og brandvæsenet har været nødt til at fylde alle lejligheder med vand alligevel. Så det er nok præcis som du siger. Det giver folk lidt mere tid til at komme ud.Mikael_L sagde:
Jeg tror, at brandceller i etageejendomme primært findes for at give mennesker i tilstødende lejligheder en chance for at nå at komme ud og/eller blive reddet af brandvæsnet.
I anden omgang er det for at mindske spredningen, så der er en chance for at redde dele af bygningen.
Jeg er enig i det ret meningsløse i at have dobbeltgips for brandens skyld på kun visse vægge her og der inde i en brandcelle. Det gør næsten ingen nytte, før man har skabt en komplet brandcelle, dvs IE30 eller IE60 eller noget, for alle vægge, lofter, gulve samt døre.
Det der skyldes mest gamle slappe normer for brandsikring.
Da de rækkehuse blev bygget, krævedes der kun brandcelleinddeling i vægge mellem lejligheder, der var ingen krav til loftsarealet (der var ingen lejlighed ovenover).
Så det er derfor, at hele rækkehuslængder brænder ned i dag, når brandvæsenet er fremme efter 5 minutter efter alarmen, brænder det i loftet over hver del af rækkehuset, og det bliver umuligt at redde nogen del af rækkehuset, i det mindste uden vandskader, der svarer til en totalskade.
Nu om dage ombygges der i lofter på mange rækkehuslængder, der sættes brandadskillende vægge op der.
Da de rækkehuse blev bygget, krævedes der kun brandcelleinddeling i vægge mellem lejligheder, der var ingen krav til loftsarealet (der var ingen lejlighed ovenover).
Så det er derfor, at hele rækkehuslængder brænder ned i dag, når brandvæsenet er fremme efter 5 minutter efter alarmen, brænder det i loftet over hver del af rækkehuset, og det bliver umuligt at redde nogen del af rækkehuset, i det mindste uden vandskader, der svarer til en totalskade.
Nu om dage ombygges der i lofter på mange rækkehuslængder, der sættes brandadskillende vægge op der.
Det forekommer også, at der er brandmure på loftet. Men at de svigter i tagfoden eller på grund af hulletagning til senere installationer.
Hvilken nytte ville det give?
Det gælder om at stoppe brandgasser, holde dem inde i brandcellen.
Ja, selvfølgelig skal varmeudviklingen også holdes inde i brandcellen, men hvis brandgasserne slipper videre, er det andet ikke så vigtigt længere.
Så ja, brandcellsgrænser i alle 6 retninger, samt branddøre og tætte gennemføringer og alt det der.
Det er ligesom ikke noget, der kan gøres halvt, så behøver man ikke gøre noget overhovedet.
Ja, selvfølgelig skal varmeudviklingen også holdes inde i brandcellen, men hvis brandgasserne slipper videre, er det andet ikke så vigtigt længere.
Så ja, brandcellsgrænser i alle 6 retninger, samt branddøre og tætte gennemføringer og alt det der.
Det er ligesom ikke noget, der kan gøres halvt, så behøver man ikke gøre noget overhovedet.
Der er jeg uenig. Selv en helt almindelig indvendig dør stopper en brand overraskende godt. Selv relativt tætte gennemføringer uden korrekt brandtætning er meget bedre end store huller.
Der er et eksempel på dette ved Liseberg i Göteborg...Mikael_L sagde:
Det handler om at stoppe brandgasser, at holde dem inde i brandcellen.
Ja selvfølgelig skal varmeudviklingen også holdes inde i brandcellen, men hvis brandgasser slipper videre, spiller det andet ikke så stor en rolle længere.
Så ja, brandcellegrænser i alle 6 retninger, samt branddøre og tætte gennemføringer og alt sådan noget.
Dette er ligesom ikke noget, der kan gøres halvhjertet, så kan man lige så godt lade være.
For almindelige huse er gulvet ofte ikke lige så vigtigt. Da varmen stiger opad, holder de stand længere.
Og som @Daniel 109 er inde på, beskytter almindelige døre ret godt, så længe de er lukkede. De reducerer røgspredning og mindsker ildens initiale styrke ved at reducere ilttilførslen.
Desuden, hvis væggen ikke tager ild så hurtigt, er det svært for branden at sprede sig til siderne, den spreder sig opad, hvilket altså forsinker spredningen til siderne.
Alt, hvad man gør, er gavnligt, spørgsmålet er, hvad målet er.