I går aftes opdagede jeg, at ca. 20l vand var forsvundet fra mit akvarium, og jeg fandt en del af det under akvariet. Jeg flyttede det og fjernede laminatgulvet i hjørnet, hvor akvariet havde stået og på den anden side af væggen.
Det var kun ca. 2kvm af betongulvet (plade på jord), der var vådt, men man kan se, at vandet til dels er blevet suget op af indervæggenes sokler, desværre kan man ikke se, om ydervæggens sokkel har suget noget, men jeg håber, at sokkelisoleringen har forhindret det.
Jeg talte med mit forsikringsselskab for lidt siden, og de vil sende en byggetekniker ud for at undersøge, hvad der skal skiftes.
Helt spontant, hvad tror I? Er det nok med ny gips og OSB på væggene og nyt gulv, eller bør soklen skiftes? En kollega, der har arbejdet mange år hos Anticimex, sagde, at der er risiko for, at myrer får smag for soklen i ydervæggen, hvis den tidligere har været våd.
Lad det tørre ordentligt, og læg derefter gulvet tilbage. Træ, gips osv. kan klare at blive våde og derefter tørre. Det er kun, hvis man konstant tilfører fugt, at problemer opstår.
Jeg er enig med MartenW. Hvis du lader alt tørre, vil der ikke ske mere. Sæt et par byggelamper op og måske en affugter i en uges tid, så er der ingen problemer med at lægge gulvene sammen igen. Det er jo kun, når man konstant tilfører fugt, at man får problemer med råd, skimmel og lignende. En enkelt opfugtning ødelægger egentlig kun udseendet på overfladen, men ikke mere.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.