Skal man vande en nypudset væg samme dag, man har sat pudsen op? Det har været solrigt og 20 grader om dagen. Det er lecavæg udendørs. Eller skal jeg vande i morgen tidlig?

Det er pudsemørtel c fra Byggmax om det nu har nogen betydning.

Talte med håndværkeren nu (fra helt anden kultur) og han siger "no water! beton water yes, puds no water!"

A
Jeg ville følge producentens egne instruktioner snarere end at lytte til en så grov generalisering. Læs på emballagen og i producentens produktblad. Håndværkeren ønsker måske at fremskynde arbejdet ved at lade pudsen hærde alt for hurtigt for at kunne male?

Nej jeg vil selv male på et senere tidspunkt.

Problemet er, at jeg allerede har påpeget nogle ting under bygningens forløb, så forholdet er lidt halvfrostigt.

Alternativet er, at jeg smugvander, når han er taget hjem for dagen (han kommer igen i morgen og skal snedkerere)

Hvis der kommer tørre revner, hvornår opstår de i så fald? Og hvordan løser man dem?

Det er svært at kommunikere altså.

A
Hvis solen skinner, og det er 20 grader, ville jeg helt sikkert have været generøs med eftervanding. Det ville utvivlsomt være interessant at forsøge at få håndværkeren til at motivere, hvorfor han anbefaler ikke at følge producentens instruktioner. Hvis man overdriver noget enormt med eftervandingen, kan mørtlen måske svækkes, men jeg ville tro, at det er mere sandsynligt at få et dårligt resultat, hvis man ikke vander.

Eventuelle tørrerevner er kun af æstetisk betydning (udover eventuelle følgevirkninger, hvis der er fugt, der eventuelt kan trænge ind i fremtiden). Afhængigt af typen af maling kan malingen afhjælpe/skjule tørrerevnerne helt, de plejer at være så fine og mange, at de er svære at reparere med mørtel uden at skulle tyndpudse hele væggen.

Aha. Tak for svar.

Hvornår kan man gå første runde og vande? Hvor mange timer skal der gå?

• Synes
Per-Johan
  • Laddar…
M
Når vandingen ikke påvirker pudsen, såsom skyller bort materiale eller efterlader mærker, går det fint at vande. Et par timer efter pudsen er færdigbearbejdet afhænger det af flere faktorer. Begynder den at blive hvid, bør vanding påbegyndes. Ideelt set skal pudsen holdes i det mindste fugtig de nærmeste dage efter pudsningen. Dagen efter og i de næste 3-4 dage kan du gennembløde væggen i vand ordentligt, så snart den bliver tør.

Hvis solen skinner direkte på, mens der pudses, bør væggen dækkes/beskyttes mod direkte sollys, ellers er der garanteret tørresprækker.

Jeg ville ikke anbefale at vande pudset. Det er så tyndt et lag, som skal tørre, og risikoen er, at den bagvedliggende sten suger vandet til sig. Vi bygger mange pudsede huse, og man ønsker, at det skal tørre så hurtigt som muligt.
Beton derimod vander man, fordi overfladen tørrer først pga. tykkelsen på konstruktionen.

• Synes
Joak
  • Laddar…
M
Mærkeligt råd. At vande kan ikke føre til nogen negative bivirkninger, da det, som suges ind i lecan, langsomt vandrer ud. Derimod risikerer man dårligere holdbarhed og tørkesprækker, hvis man ikke vander.

Hvis man vil have, at det skal tørre så hurtigt som muligt, har det nok at gøre med, at man arbejder på akkord og ikke fordi resultatet bliver bedre af den grund.

• Synes
Gabsson
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 sagde:
Jag skulle inte rekommendera att vattna putsen. Det är så tunnt skikt som ska torka och risken är att den bokomvarande stenen suger åt sig vattnet. Vi bygger mycket putsade hus och man vill att det ska torka så fort som som möjligt.
Betong däremot vattnar man för att ytan torkar först pga. tjockleken på konstruktionen.
Putsen ska inte torka, putsen ska härda.
Detta sker när det finns fukta och koldioxid.
Tar man bort fukt så slutar processen.
Så följdfrågan blir då, när är detta process färdig?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.