Hej alle hjemmefuskere og professionelle!

Er i gang med at lægge et sadeltag på mit eksisterende flade, lækkende tag på garagen.
Jeg har hyret en konstruktør, der har lavet tegningerne og dimensioneret byggeriet.
Han er rejst på ferie i fire uger, og jeg funderer over fastgørelserne mellem søjle, kipbjælke og søjle, bærende bjælke.

Har en idé om at lægge imellem materiale på begge sider af kipbjælken og den bærende bjælke for at få samme dimension som søjlen og derefter samle det hele med sømplader, men ankersømmene jeg finder måler 40 mm, så ved den bærende bjælke vil kun 17 mm fæstne i den bærende bjælke, og i kipbjælken 28 mm.
Alternativ til dette ville være at "fræse ud" søjlen og trække gennem en gennemgående bolt, men der bliver ikke meget materiale at fæstne i, kun 34 mm i tilfælde af kipbjælken?

Vedhæfter et billede. Billedet viser søjlen nederst og princippet af både kipbjælke og bærende bjælke set "bagfra".
Taknemmelig for svar!
Diagram over konstruktion: pelare 90x90 mm nederst, nockbalk 66x315 mm og bärlina 56x225 mm øverst, set bagfra.

Brug vinkelbeslag.

fahlis sagde:
Anvend vinkelbeslag.
Måske forstår jeg ikke, hvordan du mener, men bliver det ikke også for lidt at fæstne i?På søjlen bliver det 17 mm at fæstne på hver side af nock bjælken?
Eller er jeg ude at cykle?

Gør som du har tænkt, men bor op hullerne i pladerne, så du får igennem 6x80 mm skrue med rund hoved.

Måske kan bytte spikpladen i dit forslag til krydsfiner. Og bruge noget andet end ankerskrue.

Gode forslag begge to!
Tak for hjælpen!

draparn sagde:
Måske forstår jeg ikke, hvordan du mener, men bliver det ikke også for lidt at fastgøre i? på søjlen bliver det 17mm at fastgøre på hver side af nock-bjælken?
Eller er jeg ude og cykle?
I princippet sådan her:

Tegning af to sammenføjede træbjælker i vinkel med metalbeslag til stabilisering.

Senest redigeret:
Ah, jeg forstår, kanon
Nu har jeg tre forslag at tage stilling til!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.