Hej.

Jeg har tænkt mig at bygge et skur af 100x100 mm træbjælker ovenpå en mur af lecablokke og overvejer lidt, hvordan jeg skal fastgøre de stående stolper i muren (markeret med grønt nedenfor).
3D-model af hus med skærmtag og terrassedæk. En søjle, markeret med grøn cirkel, viser hvor den står på muren af lecablokke.

Et alternativ, som jeg overvejer, er at bore ned i muren og fastgøre en stolpefod ligesom den nedenfor med ankermasse. Det, der får mig til at tøve, er, at stolpefoden kun strækker sig 250 mm ned i muren, og dermed er den kun forankret i én murblok. Er dette tilstrækkeligt, eller bør jeg finde en løsning, hvor jeg borer dybere og bruger en lang gevindstang? Eller en anden løsning? Jeg er lidt bekymret for, at kraften fra siden skal blive for stor ved hård blæst. Taknemmelig for forslag.

Metalstolpeholder til træbjælke, med en nedre ribbet del til indstøbning i murværk, brugt til sikker fastgørelse af stolper i konstruktioner.

Ankermasse plejer at holde godt, men risikoen er jo, at lecablokken i stedet rives i stykker. Samtidig er spørgsmålet, hvor kraftigt det kommer til at blæse?

På billedet ser det ud til, at taget også skal sidde klods på huset. Hvis du bare fæstner det ordentligt der, og gør konstruktionen stiv og fin (så det ikke vælter ud af lecan), så vil taget sandsynligvis ikke blæse væk i hvert fald.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.