Hej,

Jeg er i gang med at konstruere og overveje, hvordan jeg skal udvide mit værksted med yderligere 7,2x8,4m.

Problemet er, at den nuværende garage har ca. 1,5m fra pladen til jorden, hvor jeg skal bygge udvidelsen. På grund af dette har jeg overvejet at støbe søjler og bygge en stålramme, der hviler på disse. Forhåbentlig ligger klippen ret lavt under jorden.

Jeg kan få fat i HEA320-bjælker til en meget god pris, så rammen bliver sandsynligvis lavet af disse. Min tanke var at bygge en ramme rundt om med to krydsende bjælker i midten af rammen, som understøttes af en søjle i midten af dette "kryds". Det ville så danne 4 firkanter, der er cc 3,6x4,2m. Jeg svejser hellere end at sømme ;)

Nu kommer det tricky, hvordan skal man bedst lave en stabil plade/gulv, som man kan lægge klinker på? (har granitkeramikklinker i det eksisterende og det holder meget godt, selv når jeg rullede en 2,5 ton tung fræser ind med palleløfter).

Nogle alternativer, jeg har overvejet:

1. Lave et bjælkelag med 45x195 regler cc60 med 3,6m spændvidde (-300mm for HEA), søm-lime råspont, plastindpakke og derefter støbe med cellebeton/EP-cement op til 50mm over bjælkerne (ca. 150mm samlet tykkelse).

2. Som ovenfor men med armering svejset rundt om i bjælkerne, dobbeltlag? og derefter støbe på dette. Måske skal man lægge celleplast under, eller isolere med mineraluld under bjælkelaget?

3. Bygge træbjælkelag cc30 med 45x225, søm-lime råspont, lime gulvgips og derefter lægge klinker på det. Kan det holde til at rulle fx en 2-2,5 ton tung fræsemaskine ind? Jeg ved, at trækonstruktioner kan være meget stærke, spørgsmålet er bare, om de kan holde uden at give sig?

Meget taknemmelig for svar!

MVH/
Simon

Efter lidt googling og overvejelse fandt jeg selv løsningen på problemet.

Det bliver stålramme og støbning med planja combideck eller tilsvarende, samt eventuel mineraluld på glespanel under pladen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.