Er i fuld gang med at vælge materialer til taget over en indendørspool og har brug for hjælp med tips til alternativer.

Kravene:
- fugtbestandigt (skal kunne klare at "bomben" laves nu og da)
- let
- hvidt eller malbart (ikke spartling)
- kunne monteres på stålprofiler/hatprofil

Ønskeligt:
- lydabsorberende
- pænt
- billigt
- let at arbejde med

Alle tips modtages med tak!

Jeg kan tilføje, at jeg har fundet to færdige alternativer, som måske kunne fungere:
Træullit, ser ud til at kunne fungere og ser ok ud synes jeg.
103278093_288496669194633_83014650029459849_n.jpg
Loftplader fra typisk Ecophon kunne måske også fungere (usikker på fugten dog), selvom de ikke er lige så pæne...
Qywibyu_2BcVu64vmyy4G0uabofCZX88cgIHdgIXPLbmJ7BDgUfeTYuNTG4W9cBzETSVD2jWPaiRLS25m4U8SuZ-T7Exw2MqcW7uNSUbZLwgwMUf6iQchnU

Ville det fungere med 4mm krydsfiner beklædt med lister i et netværk for at skjule samlinger (og skruer).
Lidt ligesom dette, bare med enklere lister:
white-ceilume-drop-ceiling-tiles-v3-cam-22wto-6-e1_1000.jpg

Prøver at bumpe tråden ...
Er der ingen, der har overvejet/gjort noget i denne retning tidligere?

KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Vi kan nok helt enkelt ikke dette.
Men du kan vel læse op lidt her:
[link]
[link]
[link]
[link]
Ok, tak for linkene!

Tænkte om der fandtes andre med erfaringer fra nogle af løsningerne alt. min "hittepåvariant" med krydsfinér og lister.

pjodden pjodden sagde:
Tænkte om der fandtes andre med erfaringer fra en af løsningerne alt. min "hittepåvariant" med plywood og lister.
Netop tyndt plywood er vel næppe lyddæmpende.
Og let at arbejde med?
Save til og gerere alle de der lister.
Og derefter fastgøre dem pænt.
Og så male alt det der.
Let at arbejde med :thinking:

Gipsplade eller MDF kan vel fungere, mal med vådrumsmaling så tåler det fugten.

Ellers er træuldplader vel ret okay. Hvad sidder der i svømmehaller?

KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Just tyndt plywood er næppe lydabsorberende.
Og let at arbejde med?
Savning og skæring af alle de lister.
Og så fastgøre dem pænt.
Og så male alt det der.
Let at arbejde med :thinking:
Nå, så må man gå lidt på kompromis med ønskerne selvfølgelig. :)

Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
Gipsplank eller MDF kan vel fungere, male med vådrumsmaling så tåler det fugten.

Ellers er træbeton vel ret okay. Hvad sidder der i svømmehaller?
Gips og MDF tror jeg kan blive for tungt, derfor overvejede jeg krydsfiner i stedet.
Loftet er i et poolhus hjemme i forbindelse med huset.

N noupe sagde:
Tja skal det være lavet til formålet (fugt) og lyddæmpning og intet spartelmasse, etc. er det måske sådan noget her du skal enklest satse på.

[link]

Jeg synes personligt Træullit er visuelt frygteligt og specielt i et indrettet boligområde. Jeg havde knap haft det i et garagetag. Men smagen er jo delt :)
Det ser lignende ud som Ecophon og spørgsmålet er om det går at montere direkte på hatteprofilerne. Jeg må nok kontakte en leverandør og spørge hvilke monteringsalternativer der fungerer.

Ja, træullit ser jo ud som det gør... jeg har ikke helt besluttet mig for hvad jeg synes...:thinking:

Træullit bliver jo ikke direkte lettere end noget andet, det er jo trods alt et cementprodukt. Birkekrydsfiner med fasede kanter, flex MS polymer i samlingerne og rulle på maling vil absolut fungere. Dog bliver lydreduktionen sådan, så du må nok have en separat løsning for absorbenter.

Lydabsorbenter type ecophon plejer desværre at være ret saftigt prissat.

Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
Træullit bliver jo ikke direkte lettere end noget andet, det er jo trods alt et cementprodukt. Birke-krydsfiner med fasede kanter, flex MS polymer i samlingerne og rulle på maling vil fungere absolut. Dog bliver lydreduktionen sådan, at du nok skal have en separat løsning til absorbenter.

Lydabsorbenter af typen ecophon plejer at være ret dyrt prissat desværre
Jo, det var lidt sådan jeg tænkte, at man måske kunne løse lyden med vægmonterede absorbenter i stedet. Så kan man jo desuden supplere løbende, indtil man er tilfreds. Så, at de fandtes med tryk, og så bliver de jo til billeder.

Prisen er helt klart en faktor det med. Jeg ved ikke, om Ecophon har fabriksudsalg, men det er værd at tjekke, da jeg bor 2 mil fra fabrikken.

Jeg købte sådanne loftplader fra Parafon og satte dem derefter bagved billeder og sådan noget. Det blev ret godt og ikke lige så dyrt som lydabsorbenter kan være, hvis man bestiller fra visse sider...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.