Håber det er den rigtige forumkategori.

Det er tilfældet, at underetagen i huset, som vi skal bygge, skal have OSB. Overetagen uden. Hvorfor, spørg mig ikke.

Men nu vil jeg spørge, hvilken forskel mærker jeg, hvis jeg vælger at køre med eller uden OSB?

Det jeg ved, jeg vil, er have solide og stærke samt stille vægge med lidt lydgennemtrængning.

Nogen med erfaring, der kan sige, hvordan I sammenligner vægge med og uden OSB i de nævnte områder, stilhed, stabilitet og fornemmelse?

Hvis du sammenligner en væg (indervæg) med to lag gips på hver side med en væg, hvor det indre lag er erstattet med f.eks. krydsfiner eller OSB, får du en væg med dårligere lydisolering. Jeg kan ikke huske det præcist, men forskellene mellem de vægge, jeg har beskrevet, tror jeg er omkring 2-4 dB.

Jeg har hørt det der om at gips lydisolerer bedre. OSB har dog fordelen med bedre bæreevne til ophængning / montering af ting mod væggen.

Spørgsmålet er dog, hvor meget bedre lyddæmpning OSB+Gips gør sammenlignet med kun Gips?

Johnny Viking sagde:
Jo har hørt det der om at gips lydisolerer bedre. OSB har dog fordelen med bedre bæreevne for ophængning/montering af ting mod væggen.

Spørgsmålet er dog hvor meget bedre lyddæmpning OSB+Gips gør sammenlignet med kun Gips?
OSB+gips giver dårligere dæmpning end kun gips, forudsat at man bruger lige antal plader.

Hvad jeg har forstået, er det et spørgsmål om densitet, altså burde spånplade være mere lydisolerende end OSB. Gips+spån lydisolerende og bedre bæreevne og mulighed for ophængning, dog ikke lige så stærkt at hænge i som OSB. Men har vi disse vægte i et hjem, så tilpasser du sikkert med ekstra plader og kortlingar på disse punkter.

Eksjöhus bød på OSB for resten af huset. Schyst...

Men... spørgsmålet ville vel være, om man skal bede om at få spånplader i stedet ... hvis det nu er mere lydisolerende.

Men hvor meget mere? Jeg mener, er det 1 dB bedre lydisolering i spånplader, så hvad gør det? :)

Vi har gips, OSB, reglar, OSB, gips. I regelverket har vi isolering. Vi er supertilfredse med lydisoleringen. Det 'lækker' mere lyd gennem dørene end gennem væggene, hvor der næsten ikke lækker noget som helst. Det vigtige er, at man også fylder eventuelle huller mellem taglægterne med isolering. Det er bare at dreje i.

Tak, det lyder lovende!

I tekniske termer, hvis jeg skal forklare det til håndværkerne, hvad skal jeg så sige for at få dem til at forstå, at jeg ønsker ekstra lyddæmpning også omkring døre...?

at man justerer dørene. Samt også lader kilen sidde fast, selvom man bruger programaskruv til montagen

OSB kontra spånplader giver OSB plader et stort plus, mere træ at skrue ting fast i. Playwood plader er naturligvis bedst men meget dyrere eller en væg af tømmer:D

Vi har sat gips/spån/isolering/spån/gips.

Lyd fra tilstødende rum (under og ved siden af) kommer nu via gulvbjælkerne. Det kan være en idé at lægge isolering der, hvis det er tilgængeligt.

Det kan være en god idé at lægge en strimmel blød fugemasse mellem gulv & væg samt mellem væg & loft samt sørge for at spartle eller fuge tilstødende inderhjørner så det bliver tæt.

Tætning

Nogen der har styr på ungefärliga priser vedrørende 13 mm gips, OSB og spånplade (per kvadratmeter).

Byggmax har disse priser:
13mm Gips: fra ca. 23kr/kvm
11mm OSB: ca. 44kr/kvm
10mm Spånplade: ca. 25kr/kvm
12mm Spånplade: ca. 32kr/kvm

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.