3,272 læst ·
8 svar
3k læst
8 svar
Vægspartlingsråd til vaskerirusten i kælderen
Er begyndt på projektet vaskerumrenovering i 50-talskælderen. Weekenden har jeg brugt på at køre Flex saneringsfræser for at få ned slamfarve/tynpuds/forkert_farve. Lige nu biler jeg frem afløb og biler væk hulkelssoklen. Jeg havde tænkt at fuldflise væggene (~35m2). Sagen er den, at betonhullestenene ikke er perfekt muret. Selvom saneringsfræseren udjævnede væggen, så har jeg måske +-5mm her eller der. Ikke særlig lige. Har forsøgt at sondere markedet på vægspartel men bliver ikke rigtig klog. Jeg havde tænkt, at væggen skulle kunne ånde gennem fugerne, så spartlen må ikke være fugtfølsom. Hvilken vælger jeg:
1) MAXIT Vetonit 0-100
2) Finja vægrot
3) ARDEX AM 100
Eftersom det er så stort, så bliver spartlen nok dyrere end kalket..., findes der alternativer? Skal jeg spartle? Hvis jeg skal; kan disse produkter bredspartles med samme teknik som med sandspartel? Det virker til at tørre hurtigt...? Praktiske tips ønskes. Nogen der har lavet noget lignende måske?
1) MAXIT Vetonit 0-100
2) Finja vægrot
3) ARDEX AM 100
Eftersom det er så stort, så bliver spartlen nok dyrere end kalket..., findes der alternativer? Skal jeg spartle? Hvis jeg skal; kan disse produkter bredspartles med samme teknik som med sandspartel? Det virker til at tørre hurtigt...? Praktiske tips ønskes. Nogen der har lavet noget lignende måske?
Er der ingen, der ved, hvordan man gør det her? Måske var jeg uklar, men det er først og fremmest tips om, hvordan man får det så glat som muligt, jeg er ude efter. I anden række hvilken produkt, der er at foretrække. Samt evt. alternativer til 1), 2) og 3).
Hvis nogen fortæller mig, hvor "Attach"-knappen sidder for at uploade billeder, kan I få se det udrensede vaskerum (hvis nogen vil se elendigheden).
Hvis nogen fortæller mig, hvor "Attach"-knappen sidder for at uploade billeder, kan I få se det udrensede vaskerum (hvis nogen vil se elendigheden).
Den funktion er ikke aktiveret for alle afdelinger endnu. Du må linke til en website, hvor du har dine billeder, i et stykke tid endnu.Boussard sagde:
Kan du ikke ringe til de forskellige producenter og høre, hvad de siger? Jeg tør selv ikke råde.
Skal prøve. Hovedreglen er, at du ikke må lægge på en "stærkere" mørtel end den, der ligger under. Hvis man fx har en gammel kalkpudset kælder, skal du ikke lægge på en stærkere mørtel, fx kc-mørtel. Hvis du har fræset ned helt til betonhulstenen, ville jeg bruge en almindelig kc-mørtel til håndpuds, fx Maxits Puds Mørtel B Hånd SERPO 133. Mur og Puds Mørtel B SERPO 222. Det er den klassiske og billige måde. Kræver måske lidt talent, men det klarer man. Check brochurerne om puds, som Maxit og Finja har. Måske er spartelprodukterne som Ventonit lettere at arbejde med, men jeg har aldrig prøvet, så jeg ved det ikke. Ring til maxits support ellers - de er kanon.
Det er helt fræset ned til betonhulstenen, jeg tror, det var en slags slammet kc-farve (grove børstede mønstre på væggen). Denne tyndpuds (?) forvitrede mest ved betonhulstenens fuger. Men nu er alt væk, og det er fast og hårdt underlag.
Man må købe en sæk af hver og prøve. Det, der taler for kc-puds, burde være, at man har lidt længere tid til det. Jeg har gjort nogle rigtig klodsede forsøg på at pudse, ofte ender mere puds på gulvet end på væggen, og så når jeg går på med rivebræt, er der intet tilbage på væggen >
kc-brug fungerer altså som spartelmasse, ikke? Jeg skal jo flise bagefter.
Et andet spørgsmål er primer. Er primeren diffusionsåben? Hvis man nu vil prime, inden man pudser/spartler, vil man jo ikke have, at den blokerer den fugtvandring, jeg ønsker.
Man må købe en sæk af hver og prøve. Det, der taler for kc-puds, burde være, at man har lidt længere tid til det. Jeg har gjort nogle rigtig klodsede forsøg på at pudse, ofte ender mere puds på gulvet end på væggen, og så når jeg går på med rivebræt, er der intet tilbage på væggen >
kc-brug fungerer altså som spartelmasse, ikke? Jeg skal jo flise bagefter.
Et andet spørgsmål er primer. Er primeren diffusionsåben? Hvis man nu vil prime, inden man pudser/spartler, vil man jo ikke have, at den blokerer den fugtvandring, jeg ønsker.
Man primer ikke før pudsning! Pudsning på knastørt og løst underlag plejer at falde nedBoussard sagde:
Jeg skal lave det samme arbejde i min vaskerum og overvejer faktisk at sætte fliser direkte i et nyt friskt lag af puds (når det første udjævnende lag har hærdet), som jeg bruger i stedet for flisehæftemasse/lim. Lige nu sidder der fliser fra 80'erne, der løsner sig, og fugerne smuldrer på ydervæggen :'(.
Ved ikke om det vil fungere :-/. Den eneste risiko, jeg kan se, er, at fliserne ikke bliver perfekt jævnt lagt, men fugtvandringen bliver måske lettere at håndtere? Vil i hvert fald ikke have for mange forskellige materialelag under fliserne på en ydervæg i kælderen.
gaia
Det lyder som en fornuftig idé gaia. Som info kan jeg fortælle, at jeg har fliser i kældergaragen med fliser rundt om væggene op til knæskallerne, klinker på gulvet. Alt er originalt fra 1958 og ikke en eneste flise er faldet ned!!! De fliser er sat med puds sandsynligvis, udstukket 5mm fra btg-hulstenen.
Er det måske lidt bygningspleje ikke at smøre hurtigtørrende moderne pjat på en gammel kælder men bruge traditionelle mvrl?
Er der nogen, der kender nogen pensioneret grov arbejder, der kan fortælle, hvordan de satte fliser i kældre før i tiden? Mit gæt er, at de gjorde som du beskriver gaia.
Ellers hvordan? Nogen der har flere meninger/tips?
Er det måske lidt bygningspleje ikke at smøre hurtigtørrende moderne pjat på en gammel kælder men bruge traditionelle mvrl?
Er der nogen, der kender nogen pensioneret grov arbejder, der kan fortælle, hvordan de satte fliser i kældre før i tiden? Mit gæt er, at de gjorde som du beskriver gaia.
Ellers hvordan? Nogen der har flere meninger/tips?
Forsøgte at få råd hos det lokale byggefirma i dag. Lidt uventet rådede de mig til at pudse væggene. Bliver til at jagte en betonblander så.
Ligger det langt væk i tiden gaia? Eller har du startet på flisebelægningen?
Find dette link hvis nogen er interesserede:
http://www.cchoganas.se/uploaded/document/2002/6/13/mont_v1.pdf
http://www.cchoganas.se/uploaded/document/2002/6/13/mont_v1.pdf
Klik her for at svare