Jeg ved ikke, om dette er det rigtige sted i forumet at poste, men jeg prøver her.
I dag opdagede vi nogle pletter på en væg i huset på overetagen. Se billederne. Straks tænkte vi, at taget lækker.
Vel oppe på loftet ser taget fint ud. Ingen ødelagte teglsten eller sådan. Isoleringen ser tør ud. Skorstenen, som sidder et stykke væk, er også tør. Det er umuligt at se, hvordan det ser ud under 50 cm isolering.
Kondens fra ventilationsrør eller lækage fra rør? Ifølge tegninger og praktisk virkelighed burde ingen rør gå igennem eller over væggen. Hverken ventilation eller vand til noget element.
Det er kun den ene side af væggen, der har symptomer.
Vi har ingen erindring om, at vi har gjort noget mærkeligt for nylig. Ikke spildt eller sprøjtet noget. På det seneste har vejret været tørt og regnfrit, så det er usandsynligt, at det er lækage eller kondens.
Der sidder også en plet bag skorstenen på den anden side af døren, der sidder på væggen.
Det er næsten lidt olieagtigt og ikke så vandet. Lugt og smagsfrit. Vi har tørret væggen, og der er ikke sket nogen ny opbygning i 3 timer. Vi tørrede med lidt opvaskemiddelvand, og den overflade har ingen pletter endnu. Det er gips, og bagved sidder OSB-plade og isolering.
Hvad sker der med væggen?
2 teorier.
1. Det lækker fra skorstenen på en eller anden måde, og så løber det skråt hen til væggen.
2. OSB-pladen har efter 10 år mistet styrken og begynder at slippe lim og harpiks? Solen skinner på væggen om morgenen/formiddagen.
Er der nogen, der har en forklaring på, at væggen lækker? Har vi en lækage, som vi skal tage os af?