Hej!

Vi har tænkt at indrette et rum i kælderen til hobbyrum. Vi er kommet så langt, at vi har fjernet alt træ + regler, der sad på væggene, så betonen er fremme. På visse steder er det ren beton, der er også muret en åbning eller noget med lecablokke et sted, på andre steder sidder pudset fast og maling på det. Det er endda malet med fugtspærre et sted midt på væggen af en eller anden grund. 2 vægge er ydervægge og 2 er indvendige vægge. Så til mine spørgsmål.

Hvad anbefaler I at gøre? sætte ny puds, hvor der ikke er nogen, og så male over det. Regle op med stålregler og sætte gipsplader på det og så male?

På visse steder skal vi reparere store huller, hvad anbefales at bruge? Hvis jeg har forstået det rigtigt, findes der visse mørtler, der ikke passer med vis beton, hvordan ved jeg, hvad der passer? Jeg ved ikke, hvad der sidder der i dag, kan man finde ud af det på nogen måde?

Hvilke gipsplader eller maling anbefales i kælder?

Selv betongulvet skal males om, hvilken farve anbefales til gulv?
 
Var der fugtproblemer, før I rev den eksisterende vægmateriale? Hvad findes udenfor kælderens ydervæg, evt. dræning/pordrän/isodrän etc.?
 
Nej, der er ikke noget fugtproblem fra tidligere. Det blev ikke målt for høje værdier ved inspektionen for 2 år siden, men inspektøren anbefalede, at vi fjernede pladerne, der sad på væggen, da de var rejst med trælægter. De var i øvrigt tørre, og der er ingen revner i betonen, ingen dårlig lugt heller. Derimod er der faldet lidt af pudsen langs nede ved gulvet. Huset blev drænet i 80'erne, men jeg kan ikke sige med hvad (det er bygget i 1963). Man har ikke målt for høje fugtværdier noget andet sted i kælderen heller.
 
Ja, det afhænger jo lidt af, hvad jeres krav til overfladelag er i "kælderen", men der findes jo lidt forskellige muligheder, typisk:
1. Puds væggene og mal med passende maling, der "ånder", typisk silikatmaling. Se lidt info her:
https://www.byggahus.se/renovera/valj-ratt-fargmaterial
2. Rejs væggene op igen med metalregler og gipsplader på dette. Tænk dog på IKKE at isolere væggen/ingen plast på den del, der er under jordniveau. Helt tørre indvendige vægge kan man jo overveje også at "lime" gipsplader fast til:
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/40280-hjaelp-ang-gips-pa-kaellarvaeggar.html
 
Fylder på denne tråd lidt.. Ved at det har været skrevet hundrede gange om vægge i kælder..

Hvis man har 10 cm cellplast udvendigt og vil isolere indvendigt... kan man så ikke lave luftspalte, plastik, isolering, gips indvendigt??
 
Anbefalingen for kældre er halv isoleringsværdi på indersiden mod hvad du har på ydersiden og så glemmer vi det med plasten, resten fungerer.
 
Okay men hvis vi vælger at pudse væggen, hvad siger I om disse spørgsmål?

"På visse steder skal vi reparere store huller, hvad anbefales at bruge? Hvis jeg har forstået det rigtigt, er der visse mørtel, der ikke passer med visse betontyper, hvordan ved jeg, hvad der passer? Jeg ved jo ikke, hvad der sidder der i dag, kan man finde ud af det på nogen måde?"
 
Jeg har tørre kældervægge og har brugt gipsmørtel nogle steder, som er let at bruge. Mere af sparteltype end almindelig pudsemørtel.
Men her får nok flere kommentere, da der findes lidt forskellige meninger, men jeg går ud fra tørre vægge.
 
Kansas sagde:
Okej men om vi vælger at pudse væggen, hvad siger I om disse spørgsmål?

"På visse steder skal vi reparere store huller, hvad anbefales at bruge? Hvis jeg har forstået det rigtigt, findes der visse mørtler, der ikke passer med visse betoner, hvordan ved jeg, hvad der passer? Jeg ved jo ikke, hvad der sidder der i dag, kan det findes ud af på en eller anden måde?"
Jeg har ikke hørt om, at man skal passe på med kombinationer beton-pudsmørtel.

Jeg ville have fyldt op med beton i hullerne og derefter pudset sidste cm.
 
Hullerne i væggen kan repareres med Cascos Husfix. Er lavet til sådan noget. Virker rigtig godt. Jeg har også repareret nogle huller med gipsmørtel, men det bliver ikke helt godt. Gipset suger fugt og hæfter ikke lige så godt.
 
Selv har jeg fjernet al gipsspartel/maling i det rum, jeg er i gang med at renovere, pudsede derefter væggen op, men jeg syntes ikke, det blev tilstrækkelig jævn overflade, så jeg har bredspartlet det med fix til kakler. Meget mere behageligt at jævne med end pudsmørtel ifølge mine erfaringer. Dog ved jeg, at andre har haft stor succes alene med pudsmørtel. Jeg ville undgå gipsprodukter helt, selvom det er tørt og fint nu, så ved man aldrig med fremtiden, og jeg ville ikke bryde det op. Et alternativ, jeg har overvejet, er, at man burde kunne sætte fibercementplader eller lignende direkte uden luftspalte, men jeg har ikke set nogen gøre det. Kan nogen forklare, hvorfor man ikke gør det?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.