6,671 læst ·
35 svar
7k læst
35 svar
Vægge af byggeplader, spørgsmål
Hej,
En del spørgsmål, men håber at få svar, jeg sætter pris på al info jeg kan få.
Skal renovere et hus bygget i 1990. Væggene er af byggboardsplader (9 mm), ligner typisk masonit, alt er tapetseret i dag.
1) Fordele og ulemper ved vægge af byggboard i træ, sammenlignet med f.eks. gips?
2) Væggene skal blive glatte inden maling, hvad er bedst egnet, eller fungerer alle lige godt? Bredspartling, renoveringsgips, renovéringstapet, andet?
3) Kan byggboard afgive dårlig lugt, ligesom gamle skabe? Har ikke bemærket det endnu i hvert fald.
4) Er der nogen grund til at rive alt ned for at erstatte med f.eks. gipsvægge?
5) Har brug for flere stikkontakter (indfældede), kan man tage et stykke væg ud med multiværktøj og reparere igen med byggboard? Da det er træmateriale, vil samlingerne der hvor man har repareret, sprække når det bevæger sig?
En del spørgsmål, men håber at få svar, jeg sætter pris på al info jeg kan få.
Skal renovere et hus bygget i 1990. Væggene er af byggboardsplader (9 mm), ligner typisk masonit, alt er tapetseret i dag.
1) Fordele og ulemper ved vægge af byggboard i træ, sammenlignet med f.eks. gips?
2) Væggene skal blive glatte inden maling, hvad er bedst egnet, eller fungerer alle lige godt? Bredspartling, renoveringsgips, renovéringstapet, andet?
3) Kan byggboard afgive dårlig lugt, ligesom gamle skabe? Har ikke bemærket det endnu i hvert fald.
4) Er der nogen grund til at rive alt ned for at erstatte med f.eks. gipsvægge?
5) Har brug for flere stikkontakter (indfældede), kan man tage et stykke væg ud med multiværktøj og reparere igen med byggboard? Da det er træmateriale, vil samlingerne der hvor man har repareret, sprække når det bevæger sig?
Senest redigeret:
Jeg har ikke bemærket nogen dårlig lugt. Vi har anvendt renoveringstapet som underlag flere steder, med en revne (Konkret renoveringstapet). Jeg overvejede et stykke tid, om vi skulle erstatte dem med gips, eller sætte renoveringsgips op, men det har vist sig unødvendigt. Hvad angår indfældede stikkontakter ved det fanme ikke.
Tak for svar. Spartlede I for en jævnere overflade inden renoveringstapetet? Bruger man snickerispackel på byggboard i og med bevægelser i materialet, eller bruger man almindelig spartel?H Huzzbutt sagde:Jeg har ikke bemærket nogen dårlig lugt. Vi har brugt renoveringstapet som underlag flere steder, med en revne (Konkret renoveringstapet). Jeg overvejede et stykke tid, om vi skulle erstatte dem med gips eller sætte renoveringsgips op, men det har vist sig unødvendigt. Hvad angår indfældede stikkontakter ved jeg ikke rigtigt.
Fjernede de gamle garderober, og bagved var der spånplader i brun, som kan ses på billedet, den der gamle trælugt kan virkelig mærkes, hvis man stiller sig i det hjørne.
Hvordan fjerner man bedst denne lugt, hvis man vil beholde spånpladerne? Vil nok lægge renoveringsgips og fugte både mod loft og gulv, ved ikke hvor meget det vil hjælpe.
Hvordan fjerner man bedst denne lugt, hvis man vil beholde spånpladerne? Vil nok lægge renoveringsgips og fugte både mod loft og gulv, ved ikke hvor meget det vil hjælpe.
Renovatør
· Uppsala
· 2 175 indlæg
Prøv at male med en slags spærrende maling. De skulle fjerne lugten, så vidt jeg husker.M Mjolnir sagde:
Har samme type af board i hele huset med liggende reglar! Ikke så begejstret for det
Største problem er nok, når større/tungere ting skal hænges op..
På nogle steder har jeg sat renoveringstapet på og derefter tapetseret som vanligt.. Under kan man se glasfiberremsor og spartelmasse i skivesøm fra -73, og de er nok sprækket overalt.
Lige nu er jeg i gang med at rive vægge ned og åbne op omkring køkken og stue og frilægge murstock. Lige den lugt du beskriver, mærker vi nu for pokker! Det lugter frygteligt meget i væggene!
Visse vægge klæder jeg kun af på den ene side for at flytte el mm, derefter bliver det osb og gips, så man kan hænge ting op uden problemer!
På nogle steder har jeg sat renoveringstapet på og derefter tapetseret som vanligt.. Under kan man se glasfiberremsor og spartelmasse i skivesøm fra -73, og de er nok sprækket overalt.
Lige nu er jeg i gang med at rive vægge ned og åbne op omkring køkken og stue og frilægge murstock. Lige den lugt du beskriver, mærker vi nu for pokker! Det lugter frygteligt meget i væggene!
Visse vægge klæder jeg kun af på den ene side for at flytte el mm, derefter bliver det osb og gips, så man kan hænge ting op uden problemer!
Tak for svar. Så du klæder kun af visse vægge, som du så erstatter med OSB og gips? Du river ikke alle disse boardskiver ud?Gnomeboy sagde:
Har samme type af board i hele huset med liggende reglar! Ikke så begejstret for detDet største problem er nok, når større/tungere ting skal hænges op..
Nogle steder har jeg sat renoveringstapet på og så tapetseret som vanligt.. Under ser man glasfiberremser og spartel i skive-samlingerne fra -73, og de er nok revnet overalt.
Lige nu er jeg i gang med at rive vægge og åbne op omkring køkken og stue og frilægge murstock. Lige den lugt, du beskriver, mærker vi meget nu! Det lugter virkelig meget i væggene!
Visse vægge klæder jeg kun af på den ene side for at flytte el mm., så bliver det osb og gips, så man kan hænge ting op uden problem!
Er jeres sømmede eller skruede? Kan hverken finde søm- eller skruehoveder på mine.
Nej, præcis som du siger! River kun indersiden af væggene mod stuen, da ydersiden mod gangen allerede er ordnet desværre, praktisk alligevel med el osv. til begge siderM Mjolnir sagde:
Er det rigtigt? Her er der en milliard søm og klammer, så ikke så let at rive ned, får kun små stykker løs med kobenet.. Ganske vist malet gammelt vævetapet over også
Haha flot, du må kæmpe videre, det bliver altid godt til sidst. Får se om jeg orker gøre som dig, men tror og håber på, at renoveringsgips med fugemasse mod gulv og loft skal lukke spånlugten inde i væggene. Vil jo ikke fortryde bagefter bare. Derfor vil jeg vide, hvordan andre har gjort, og hvordan det blev.Gnomeboy sagde:
Nej præcis som du siger! River kun indersiden af væggene mod stuen, da ydersiden mod gangen allerede er ordnet desværre, bekvemt alligevel med el osv til begge sider
Jasså? Her er der en milliard søm og klammer, så det er ikke så let at rive ned, får kun løs småstykker med kobenet.. Ganske vist malet gammelt vævstapet over også![]()
Renovatør
· Uppsala
· 2 175 indlæg
Ja præcis. Hvis du synes, at lugten er meget irriterende, er det jo en måde at være sikker på, at den forsvinder. Trist hvis du sætter gips op, og det så viser sig, at det lugter alligevel.M Mjolnir sagde:
Lige så godt at køre med det, når man alligevel er i gang. Har selv gode erfaringer med jotuns spærrende grunder, dog læst at det er samme indhold som trælim sin koster typ en femtedel af jotuns spærr.Henningelvis sagde: