Z z_bumbi sagde:
Kør ozonbehandling først.
Så spærrende maling
Derefter fortsæt som normalt.

Hvad er det for en underlig spånplade, der lugter efter så lang tid?
Der har jo været originalgarderober i det hjørne siden 1990, som nok aldrig er blevet luftet ud, om det kan være forklaringen ved jeg ikke.

richardtenggren
Vi havde også byggboard, nu et minde blot :)
Synes dog det var ret passende at skrue ting op i, men har i dag erstattet alt med osb-+gips, men vi har da lavet om på principielt alt. :)

richardtenggren richardtenggren sagde:
Vi havde også byggboard, nu blot et minde :)
Synes dog det var ret passende at skrue ting op i, men har i dag erstattet alt med osb-+gips, men vi har så også renoveret det meste. :)
Besluttet mig for at prøve at fjerne skittet og køre på samme løsning som dig i det mindste i det første rum, bliver det for meget hovedpine, så lader jeg det være til det næste . Burde ikke et multiværktøj klippe klamper og søm nogenlunde nemt? Eller er det brækjern der gælder?

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
richardtenggren
M Mjolnir sagde:
Bestemt mig for at prøve at bryde skittet og køre på samme løsning som dig. Burde ikke et multiværktøj klippe klammer og søm rimeligt enkelt? Eller er det brækjernet, der gælder?
Jeg savede et snit midt på væggen med en rundsav, så rev jeg pladerne af og brød dem løs med
hjælp af en koben. De fleste klammer følger med pladerne, mens sømmene ofte bliver siddende, så man må rydde op bagefter. Pladerne bliver også mere håndterbare i to dele :)

Men skal du ikke lave større ombygning, så kan det måske være nok med et lag gips og lade boarden agere "osb"?
Vi har revet alle indervægge ned og lavet alle ydervægge om, samt bygget ud, så det gav mening for os :)

richardtenggren richardtenggren sagde:
Jeg savede et snit midt på væggen med en rundsav, så rykkede jeg pladerne af og brækkede dem af med hjælp fra et koben. De fleste klammer følger med pladerne, mens sømmene ofte bliver siddende, så man må rense op efterfølgende. Pladerne bliver også lettere at håndtere i to dele :)

Men hvis du ikke skal lave større ombygning, så måske er det nok med et lag gips og lade boarden agere som "osb"?
Vi har revet alle indervægge og lavet alle ydervægge om, samt bygget ud, så det gjorde sig selv i vores tilfælde :)
Tak for tips. Det bliver ingen større ombygning nej. Har jo også diskuteret i tråden om at spærrmale boarden og smide gips på. Vil dog ikke risikere, at det efter renoveringen kommer til at lugte som gamle klædeskabe på grund af spånpladerne, deraf osb i stedet. Overdriver jeg? :surprised::crysmile:

Tre vægge nede på 3 timer, synes pladerne gik af rimelig let og i store stykker oftest. Lidt besværligt med visse plader der var klemt mellem forskellige dele, en plade var klemt mellem to indervægsregler, så der måtte jeg bruge multiværktøjet.

1) tænkte fikse to ekstra eludtag, så rummet får i alt fire styk, når væggene alligevel er åbne - er der andet jeg burde tænke på at gøre?

2) se billede med vandrør fra gulvet, disse går ind til badeværelset ved siden af. Rørene har ikke haft serviceluge, har heller ikke haft noget som beskytter mod, at man kommer til at bore, skrue eller slå søm i (f.eks. en metalplade?). Jeg kiggede ikke særlig grundigt, men tror rørene er sammensatte i en 90 graders rørkobling, det er vel ikke tilladt at bygge samlinger ind i vægge? Hvordan burde jeg gøre her?

3) Væggen med fjernvarmeelementet er sidste væg, tør man give sig i kast med at frakoble radiatorpanelet, så jeg kan rive bagved?

• Rørinstallationer i en delvis revet væg, med synlige vandrør fra gulvet. Der er også et eludtag og værktøj på gulvet.
  • Rummet under renovering med nedrivna vægge, blotlagte isoleringsmaterialer og en krystallysekrone i loftet, værktøj og materialer på gulvet.
  • Renovering forløb: Nedrevet vægmateriale på gulvet foran en radiator, sammen med en sort affaldssæk og værktøj.
BirgitS
M Mjolnir sagde:
Tre vægge nede på 3 timer, synes at pladerne gik af rimeligt enkelt og i store stykker oftest.
(y)
M Mjolnir sagde:
2) se billede med vandrør ud af gulvet, disse går ind til badeværelset ved siden af. Rørene har ikke haft servicelem, har heller ikke haft noget som beskytter mod at komme til at bore, skrue eller hamre i (f.eks. en pladebit?). Jeg kiggede ikke særligt nøje men tror rørene er skarvet i en 90 graders rørkobling, det er vel ikke tilladt at bygge skarver ind i vægge? Hvordan burde jeg gøre her?
Ja, sådan er det jo nu. Det kan vel være passende at indsætte et fordelingsskab med inspektionslem mod rummet hvis det er muligt og også helst en afslutningsslange der ender i badeværelset. Læs i branchesreglerne fra Sikker vand.
M Mjolnir sagde:
3) Væggen med fjernvarmeelementet er sidste væg, tør man give sig i kast med at koble radiatoren fra så jeg kan rive bagved?
Gør det i så fald kun når det er muligt at få fat i en blikkenslager og/eller forretningerne er åbne ifald der er noget der går galt. Som jeg har forstået det så må enten vandet tømmes i radiatorkredsen (i hvert fald den del hvis vand kan løbe ud der) eller også lukker man for cirkuleringen og fryser rørene mens man kobler radiatoren fra og propper rørene. Hvis det er et et-rørssystem, og ikke to-rørssystem, skal rørene bygles sammen i stedet for at proppes.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-fungerar-enroerssystem.43847/

BirgitS BirgitS sagde:
(y)

Ja, så er det jo nu til dags. Det kan vel være passende at indsætte et fordeler-skab med inspektionsluge mod rummet, hvis det er muligt, og da også helst et spionrør, som munder ud i badeværelset. Læs branschereglerna fra Säker vatten.

Gør det i så fald bare, når det er muligt at få fat i en rørmokare, og/eller forretningerne er åbne i tilfælde af, at noget går galt. Som jeg har forstået det, så skal enten vandet tømmes i radiatorkredsen (i det mindste den del, hvis vand kan løbe ud der) eller man lukker cirkulationen og fryser rørene, mens man kobler radiatoren fra og plugger rørene. Hvis det er en et-rørs-system, og ikke to-rørs-system, skal rørene bypasses i stedet for at plugges.
[link]
Tak for tipsene, jeg må se den der med rørene igen. Angående radiatoren, så må det vente til næste hverdag, ringer nok en rørmokare. Jeg tænkte på at rive spånpladerne på gulvet op, men pladerne går under indervæggene og videre til det næste rum. Jeg tænkte, hvis jeg saver gulvpladerne langs med indervæggens liggende regel, så havner al belastning fra indervæggene i samlingen, dårlig idé?

M Mjolnir sagde:
Tak for tipsene, må se nærmere på det der med rørene. Angående radiatoren så må det vente til næste hverdag, ringer nok en VVS-mand. Jeg overvejede at fjerne spånpladerne på gulvet, men pladerne går under indervæggene og videre til næste rum. Jeg tænkte, hvis jeg saver gulvpladerne langs indervæggens liggende regel, så havner al last fra indervæggene i samlingen, dårligt?
Bump

BirgitS
I andre tråde har jeg set, at folk har gjort sådan cirka, ganske vist ikke med sav, men en maskine i stedet.

BirgitS BirgitS sagde:
I andre tråde har jeg set, at folk har gjort sådan cirka, vel ikke med sav, men en maskine i stedet.
Jeg tænkte med multiværktøj da, har du link til nogen af disse tråde?

BirgitS
Nej, det er ikke noget, jeg har bogmærket.

BirgitS BirgitS sagde:
Nej, det er ikke noget, som jeg har bogmærket.
Må poste en egen tråd for det

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Angående rørene som går i indervæggen, bliver en serviceluge med 20x20 åbning, ikke meget plads at arbejde med der, men kan jo inspicere. Dur det mon?

Samlingerne er svejsede, godkendt så at have indenfor væg?

• Rør med papir og tape i en væg med en åben serviceluge, klar til inspektion.
  • Rør i en væg med svejsede samlinger og brændemærker, vises foran en træramme. Diskuteres om servicelukke er tilstrækkeligt til inspektion.
Senest redigeret:
Skal begynde næste rum, som også er af byggboardsplader på 9 mm. Skal rive 2 af 4 vægge ned for at isolere og installere flere stikkontakter. Ydervæggen med vindue og radiator bliver der renoveringstapet på.

Den anden ydervæg med struktur tapet tænkte jeg bare at skrue gipsplader på. Da det kun er 9 mm byggboard, fungerer det eller er det for spinkelt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.