Jeg fik i dag besigtigelsesprotokollen fra mægleren, og der står "trækonstruktion".
Om dette kan være til nogen hjælp for at forklare, om væggene er bærende eller ej?
Eller hvordan bjælkelaget ligger...

Hej,

Hvis det er en trækonstruktion, er det som jeg og mange andre har sagt, at du burde have en bærende væg, der går vinkelret på spærene, dvs. væggen mellem køkken og soveværelse. Der burde så være en eller anden bærende konstruktion også i stuen.
Jeg har aldrig oplevet en 1½-plans, der har selvbærende spær, men det kan måske findes afhængigt af husets størrelse.

Så længe du synes, det er ok med en bjælke af en eller anden art i et rum, skal du ikke hænge dig i, om væggen er bærende eller ej. Det kan løses, men det kræver viden og er et større arbejde end at rive en ikke-bærende væg ned.

jtl sagde:
Hej,

Om det er træstamme så er det som jeg, og mange andre har sagt, at du burde have en bærende væg, der går vinkelret mod tagstolene, dvs. væggen mellem køkken og soveværelse. Det burde så være en eller anden bærende konstruktion også i stuen.
Jeg har aldrig været med til et 1½-plans som har selvbærende tagstole, men det kunne måske findes afhængig af husets størrelse.

Så længe du synes, det er ok med en bjælke af en slags i et rum, skal du ikke hænge dig op på, om væggen er bærende eller ej. Det kan løses men kræver viden og er et større arbejde end at rive en ikke-bærende væg ned.
Ok. Men når man kigger på billederne over stuens loft, ser man jo ingen bjælke eller lignende, der burde have ligget i retning med væggen, jeg vil fjerne i køkkenet.

Måske kunne det være sådan, at mellem etagedækket ligger langs med huset, altså modsat tagstolenes retning.
Og hviler så altså på væggen, der går på tværs gennem huset?(stuevæggen)

Det er ikke overhovedet umuligt, at mellembjælkelaget er så kraftigt, at det kan klare spændvidden. Jeg ville dog aldrig have taget chancen uden at vælge at få en sagkyndig til at se på netop denne konstruktion.

Hvis jeg forstår dig rigtigt, så er I kun interesserede i, om I kan fjerne væggene markeret med rødt eller ej. Forudsat at I kan acceptere en anden bærende konstruktion er der ingen hindringer, og med lidt held behøver I måske ikke engang at erstatte væggene med noget andet.

jtl sagde:
Det er ikke umuligt, at etageadskillelsen er så kraftig, at den klarer spændvidden. Jeg ville dog aldrig gamble og ville vælge at få en sagkyndig til at se på netop denne konstruktion.

Hvis jeg forstår dig korrekt, er I kun interesserede i, om I kan fjerne de vægge, der er markeret med rødt, eller ej. Forudsat at I kan acceptere en anden bærende konstruktion, er der ingen hindringer, og med lidt held behøver I måske endda ikke at erstatte væggene med noget andet.
En kyndig person burde altså kunne se dette med kun øjet? Om det er bærende væg eller ej.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.