Hej!
Endnu et spørgsmål om bærende vægge...
Dette gælder to vægge, indkredset i rødt på det første billede, i en ejerlejlighed fra 50'erne. Væggene er i 80 mm tyk letbeton og er så bløde, at jeg kan "bore" en skruetrækker igennem dem, hvis jeg tager i lidt. De lejlighedsadskillende vægge er "almindelig" beton, stenhårdt. Foreningen siger, at de sandsynligvis ikke er bærende, men at det som sædvanligt er op til mig at finde ud af, hvordan det hænger sammen. Det er helt ok for dem at rive, så længe de ikke er bærende. De eneste tegninger Bygningsinspektoratet har er de to nedenfor.

På tegningen "Plan af bjælkelag" er ingen indervægge med. Min samlede opfattelse er, at kun de lejlighedsadskillende vægge er bærende, og at det dermed er fint at rive de indervægge, jeg har lyst til. Hvordan ser I, som er mere kyndige herinde, på sagen? Fri bane til at rive?

Plantegning af lejlighed fra 50'erne med to vægge markeret i rødt. Viser køkken, rum, og andre rum i bygningen.
Plantegning af etagebyggeri fra 50'erne, viser vægge markeret i rødt som muligvis er ikke-bærende. 80 mm letbeton nævnt i kontekst.
Plantegning fra en lejlighed fra 50'erne med to vægge markeret i rødt, muligvis ikke-bærende.

Til info skal jeg bygge nogle nye vægge op, efter at disse er revet, skal altså ændre planløsningen, ikke åbne alt op til et stort rum.

Tusind tak på forhånd!

Fandt en tegning over bundpladerne også.
Jeg har fået svar fra en erfaren konstruktør nu, og væggene er garanteret ikke bærende. Så skulle tilsvarende understøtning være med tegningerne over bjælkelag og bundplader også.

Så for jer, der måske havner i samme situation fremover, kan dette svar måske hjælpe.

Tegning af grundplader og bjælkelag med markeringer og mål. Væggene er ikke bærende ifølge konstruktøren, relevant for byggeprojekter.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.