Hej!

Jag och min sambo kollar för fullt efter hus, och har nu hittat ett intressant hus, som är byggt 1953.

Ni verkar vara duktiga här på forumet, och tänkte höra med er om ni möjligtvis kanske skulle kunna se om/vilka väggar i detta hus som skulle kunna vara bärande.
Vi är nämligen intresserade av att riva en vägg mellan kök/sovrum/hall. Men känner oss tveksamma över hur bjälklagret ligger eller om det möjligtvis är gjutet bjälklag. Det finns dessvärre inga bygghandlingar/ritningar att tillgå.

Skulle jag kunna mejla dig lite bilder eller k Plantegning af 1. sal i et hus fra 1953. Viser stue, køkken, soveværelse og bad. Rødmarkering omkring vægge mellem køkken, soveværelse og hall. Grundplan af husets anden sal, viser tre soveværelser, en hall og et badeværelse. Trappe er placeret i hallen. an du ge mig ett råd på hur jag bör gå vidare?

[h=5]Byggnaden[/h]Byggnadstyp: 1½-plansvilla med källare
Byggnadsår: 1953
Grundläggning: Källare
Fasad: Puts
Fönster: 2-glas
Tak: Tegel
Utv.plåtarbete: Plåt

Hoppas ni kan se bilderna, det rödmarkerade är alltså vägar vi skulle vilja riva.
Men frågan är om dessa är bärande.

Bild ett är våning 1, och bild 2 är övervåningen.

Väldigt tacksam för svar. Kan vid intresse länka till mer info om huset, och hur det ser ut.

Antager at N og S er byttet mellem billederne? I hvilken retning ligger tagkonstruktionerne? Den bærende væg på første sal går med al sandsynlighed i en anden retning end tagkonstruktionerne.

Hvis I har en bjælke gennem stuen, er væggen mellem køkken og soveværelse bærende.

Er du det mindste i tvivl, så bed en tømrer eller bygningsingeniør komme og kigge. Husk også, at en ændring i bærende konstruktion (fx at erstatte en bærende væg med en bjælke) kræver byggetilladelse.

Jeg har boet i to huse fra 50'erne (bygget -54 og -50), og begge har haft støbt bjælkelag, hvilket er det klart mest almindelige fra den tid her i Skåne. Jeg ville gætte på, at væggene i stuen er bærende, og at de vægge, du vil fjerne, sandsynligvis er OK. En enkel måde at tjekke det på er, om de er i letbeton (ikke bærende) eller mursten (sandsynligvis valgt for at bære taget eller til at hænge tunge skabe op på).

Tegninger kan I som regel finde gratis på stadsbyggnadskontoret.

Tak for jeres gode svar!

Som jtl skriver er billederne byttet, du kan jo se hvor trappen går fra underetagen, den går "lige op" på overetagen.
Så den lille toilet på underetagen kommer under badeværelset på overetagen.

Sender med link til annoncen hos ejendomsmægleren:
http://objekt.fastighetsbyran.se/Te...px?source=hemnet&ObjektGID=OBJ6231_1255078632

Så kan I både se hvordan tagspærene ligger, samt hvordan væggene jeg vil rive, ser ud. (Dem som er tilstødende i køkkenet altså).

Eftersom byggenævnet på kommunen ikke havde nogen tegninger over huset, er det lidt tricky at finde ud af det...
Det står heller ikke i annoncen om huset har støbt bjælkelag eller træstamme.

Men kigger man på plantegningen (billederne nederst i annoncen), så ser garagen i kælderen næsten ligesådan ud som stuen på underetagen, det samme på overetagen hvor væggen til soveværelset næsten går ligesådan som på nedre plan og kælderen. Dvs parallel med tagspærene.

sulfobus sagde:
Jeg har boet i to huse fra 50'erne (bygget -54 hhv. -50) og begge har haft støbt dæk, og det er det klart mest almindelige fra den tid her i Skåne. Jeg ville gætte på, at stuevæggene er bærende, og at de vægge, du vil have væk, burde være ok. En enkel måde at tjekke på er, om de er i letbeton (ikke bærende) eller mursten (formentlig valgt til at bære taget eller til at hænge tunge skabe på).

Tegninger kan I som regel finde gratis på bygningskontoret.
Kan man med det blotte øje se, om væggene er af letbeton? Skal nemlig til fremvisning på dette hus om nogle dage.

Det er jo muligt at rive en bærende væg ned, men det bliver dyrere, og man må leve med en skæmmende stål- eller limtræsbjælke i loftet.

pelpet sagde:
Det er jo muligt at rive en bærende væg, men det bliver dyrere, og man må leve med en skæmmende stål- eller limtræsdrager i loftet.
Jo, ingenting er jo umuligt :) Men det ville være rart at vide, hvordan det forholder sig, når man overvejer, hvor interessant huset er, inden en budrunde starter.

Bank på væggene så hører/mærker du, hvilket materiale det er. Hvis du alligevel skal derhen, er det måske nemmere at spørge, men dobbeltcheck med banken alligevel.

Er væggene bærende, så må der være tilsvarende vægge eller bjælker i kælderen, (som optager vægten).

Oldboy sagde:
Bank på væggene så du hører/føler hvilket materiale det er. Hvis du alligevel skal derhen, er det måske nemmere at spørge, men dobbeltcheck med bankingen i hvert fald.

Er væggene bærende, må der være tilsvarende vægge eller bjælker i kælderen, (som tager vægten).
Jeg har nu kigget lidt på plantegningerne, og "skudt" lidt med lineal.
Væggen, jeg har markeret med rødt, som går imellem køkken og soveværelse på nederste etage, ser ud til at findes på tilsvarende sted i både kælderen og på øverste etage.

Men betyder det, at den er bærende og ikke kan rives på nederste etage uden at man skal sætte en bjælke op?
Det, jeg i så fald synes er mærkeligt, er, hvorfor går så kun denne væg gennem køkken/soveværelse, og hvordan kan stue/garage/ og soveværelse på øverste etage (som alle ligger over hinanden på henholdsvis etage) være så åbne? Så hviler kun halvdelen af spærtræet, kan jeg mene... Men måske tænker jeg forkert?

Selvom den tilsvarende væg findes i kælderen, behøver væggen ikke være bærende, men den kan være det.

På førstesalen er det tagstolene/tagkonstruktionen, der er bærende. De plejer at klare almindelige spændvidder for huse (f.eks. 7-8m) uden støtte.

Oldboy sagde:
Även om motsvarande vägg finns i källaren så måste inte väggen vara bærende, men den kan være det.

På ovenpå er det tagstolene/tagkonstruktionen som er bærende. De plejer at klare almindelige spændvidder for huse (f.eks. 7-8m) uden støtte.

Ok.
Men kom til at tænke på det, Huset er jo ikke så stort, ca 7x10m. Skulle tagstolene ikke kunne være "selvbærende" ? Så at ingen af væggene er bærende?
Men det hjælper måske ikke, da væggen, vi ønsker at rive, er på nederetagen?

Men at banke på væggen føles jo ikke som om man får et 100% sikkert svar af...
Men skulle den ikke være bærende burde den lyde mere hul eller?

Senest redigeret:
Normalt burde spærstrukturen være selvbærende, men helt sikker kan man ikke være uden at kontrollere.

At banke på væggen var mere for at afgøre, om det var en sten- eller trævæg, men selv en trævæg kan selvfølgelig være bærende. Det kan ikke afgøres ved at banke.

Hvis det er et "kataloghus", kan det måske lade sig gøre at få fat i tegningerne, hvis firmaet stadig eksisterer, men det er vel måske ikke så sandsynligt. Mere sandsynligt er det, at man i sidste ende må åbne op og kigge på etageadskillelsen og spærkonstruktionen for at kunne vurdere, om væggen er bærende eller ej.

Hvis det er moderne selvbærende spær på tværs af husets længderetning, bør væggen ikke være bærende, eftersom stuen går fra væg til væg. Holder det dér, så holder det i den anden ende af huset også (rimeligvis). Ellers kan man forestille sig, at etageadskillelsen over stuen ligger i husets længderetning, og at indervæggen til stuen i så fald er bærende. Dette alternativ føles dog næppe sandsynligt for et moderne hus fra '53.

Oldboy sagde:
Stämmer detta verkligen?

Jag förstår det så att en ramverkstakstol på ett 11/2-planshus med inredd övervåning normalt är konstruerade för att stödjas under på mitten.
Alltså borde väggen mellan kök och sovrum vara bärande.
Men jag saknar en bärande vägg tvärs över vardagsrummet.

Eller är bjälklagen gjutna valv?

KnockOnWood sagde:
Stemmer dette virkelig?

Jeg forstår det sådan, at en rammetakstol på et 11/2-planshus med indrettet overetage normalt er konstrueret til at understøttes midt på.
Altså burde væggen mellem køkken og soveværelse være bærende.
Men jeg savner en bærende væg tværs over stuen.

Eller er bjælkelaget støbte hvælv?
Ja, jeg synes det er mærkeligt, at der så ikke er nogen væg tværs over stuen eller garagen, eller soveværelset på overetagen..

Ja, spørgsmålet er, om det er støbte bjælkelag eller træstomme..
Ved ikke, hvad der er at foretrække?

Er dette virkelig korrekt?
Hm, du kan have en pointe der, ved nærmere eftertanke. Dog kan det lade sig gøre at gøre tagspærene og de mellemliggende bjælker fritbærende, men det er vel et spørgsmål om omkostninger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.