Hej!

Jeg er i gang med at sætte mit TV op på væggen. TV'et er en Samsung Frame, der vejer ca. 8 kilo, og vægbeslaget har kun 4 huller i alt. Jeg har forsøgt at finde ud af, hvad væggen, som vi vil fastgøre det på, er lavet af i et par dage nu og kunne bruge nogle råd! Huset er fra 30'erne, og indervæggene er kloasong/rørvæv. Til naboen er det dog noget andet, som jeg først troede var en meget bred gipsplade og derefter besluttede, at det må være letbeton. Da jeg nu har boret et lidt større hul, er jeg dog i tvivl, da det alligevel synes at være en form for tyk gips + spånplade? Kan det passe, at en sådan gipsvæg kan være ca. 60mm dyb? 70mm inde er der isolering. Støvet, der kommer ud, er fint og gråt. Hvis man borer lidt længere ind, kom der (fra dette hul) nogle trærester også. I et hul, jeg borede tidligere i den samme væg for at forsøge at finde ud af, hvad det var, kom der ingen træ, kun puds/letbeton/gips.

Se vedhæftede billeder!

Billede af et rundt hul boret i en hvid væg, med synlige lag af materiale inde i hullet, der viser væggens sammensætning. Spåner og støv på trægulv ved siden af en hvid sokkel; resultat af boring i væg ved montering af TV. Fint, gråt støv på papir, sandsynligvis fra boring i en væg, bruges til at vurdere væggens sammensætning før montering af TV-beslag.

Jeg har købt 8x60mm letbetonankre, som jeg tænkte at fastgøre med monteringslim og derefter skrue i vægbeslagene. Eftersom jeg nu er usikker på, hvad væggen faktisk er lavet af, er det måske bedre at bruge nogle universalplugge og håbe, at det fungerer! Er der nogen, der har prøvet noget lignende? Holder en limet universalplugg, hvis det nu skulle være gips?

Har aldrig monteret et TV op på en korrekt og holdbar måde før (studieværelset var ikke så vigtigt), så jeg sætter pris på al den input, jeg kan få!

Jeg oplevede engang at banke ned rør, der sad med hønsetråd på råspont, så det grå er nok mere som mørtel.

Bedste svar

Hvis det er en lejlighedsskel-vægg, bør kernen være af mursten, medmindre det er et mindre hus med et fåtal lejligheder. Så kan det være en planke-væg. Letbeton kan du udelukke ligesom spånplader og gips (medmindre det er blevet brugt som vægbeklædning på senere tid). En murstensvæg bør være pudset på indersiden (uden rørmåtte) men kan måske have en form for træfiberplade, type treetex. Hvis det er en planke-væg, er det træsøm, der gælder, en murstensvæg almindelig plug plus skrue.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.