Hej,
Jeg er i gang med at ombygge vores fritstående garage fra 1985 til et indrettet rum beregnet til hjemmebiograf. Garagen er ekstraisoleret og har et loft, der er nogenlunde rummeligt med cirka 20 cm savsmuld som isolering.
Betonpladen virker til at være ret fri for fugt, da jeg har lavet nogle tests med bygningsplast. Satte en luft-luft varmepumpe ind for nogle uger siden, og luftfugtigheden ligger på cirka 47% ved 15 grader.
Jeg har fået så mange forskellige anbefalinger om, hvordan gulvet skal bygges. Alt fra platonmåtte med 10 cm isolering på flydende gulv til blot at lægge et syntetisk tæppe på betongulvet. Det sidstnævnte alternativ er det, jeg helst vil benytte, da det simpelthen er det billigste. Eventuel fugt kan da trænge op gennem tæppet og ventileres ud. Rummet, der skal indrettes, er ikke stort og er på cirka 18 kvm. Ventiler findes i garageporten, og yderligere vil blive sat op i den modsatte væg længst væk i garagen.

Jeg ved, at dette er lidt sparsomme oplysninger, men jeg tager gerne imod dit råd.

Vi lagde et sådan tæppe på vores kældergulv. Føles som et indrettet rum efter det. Alternativet var at brække gulvet op, isolere og lægge gulvvarme og ny plade. Føles ikke som om det havde været det værd.

• Synes
iqraul
  • Laddar…
Det lader til, at du allerede har fået to gode muligheder.
Platonmåtten med isolering er jo noget, som jeg ville have anbefalet, hvis I skulle gøre det til et soveværelse, hvor man tilbringer meget tid, og hvor god luftkvalitet er et absolut must.
Et syntetisk tæppe eventuelt suppleret med en damptæt folie under burde kunne fungere tilstrækkeligt godt til en hjemmebiograf, hvor man tilbringer begrænset tid.

• Synes
iqraul
  • Laddar…
Charlotte Andersson Charlotte Andersson sagde:
Det ser ud til, at du allerede har fået to gode alternativer.
Platonmåtterne med isolering er jo noget, jeg ville have anbefalet, hvis I skulle lave det til et soveværelse, hvor man tilbringer rigtig meget tid, og hvor god luftkvalitet er et absolut must.
Et syntetisk tæppe eventuelt suppleret med en damp-tæt folie under burde kunne fungere tilstrækkeligt godt til en hjemmebio, hvor man tilbringer begrænset tid.
Tak!
Damp-tæt folie, hvad tilføjer den? Bliver det som en fugtspærre? Og hvad sker der så med eventuel fugt?

ecb182 ecb182 sagde:
Vi lagde et sådant tæppe på vores kældergulv. Føles som et indrettet rum efter det. Alternativet var at bryde gulvet op, isolere og lægge gulvvarme og ny plade. Føles ikke som om det havde været det værd.
Tak! Hvor længe har I haft den løsning? Og hvor høj luftfugtighed har I i rummet?

I iqraul sagde:
Tak! Hvor længe har I haft den løsning? Og hvor høj luftfugtighed har I i rummet?
3 år. Rummet er en del af en (drænet) kælder. Da jeg tape plast på gulvet før dette, blev der ingen fugt i plasten. I dele af året er der naturligt høj luftfugtighed i kælderen, men vi har en affugter, der kører i vaskerummet, som også ligger i kælderen.

• Synes
iqraul
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.