R
Jeg skal sætte vådrumsgips i bruseområdet og i resten af badeværelset almindelig gips. Sagen er, at når jeg surfer rundt, så ser jeg, at vådrumsgipset er 12,5mm tykt, mens væggips er 13mm. Hvordan har man egentlig tænkt her, jeg skal jo have samme tykkelse på gipsen. Finder intet på byggmax.se

C
Hvis der ikke er sket noget siden jeg gipsede sidst, så er "alle" plader 12,5 mm. At de skriver 13 mm er nok bare en afrunding for at forvirre forbrugerne.

Hvis det er sådan, at der er forskel på 0,5mm i tykkelse på gipsen, så har det garanteret ingen betydning. Du har sikkert større fejlmargin på de reglar, som pladerne skal sidde på. Har også læst, at gipsplader oftest er 12-12,5mm tykke pga. produktionen, men ikke alle forhandlere skriver denne info.

Med venlig hilsen, fremax

0,5mm? Tror du, du kan se forskel der?

Er ikke en gipsplade egentlig 12,7mm? Dvs en halv tomme.
Det var de fra begyndelsen i hvert fald og så er det bare blevet sådan, at de skriver 13mm for ikke at forvirre?

R
så man skal vælge 12,5mm på vådrumsgips og 13mm på gipsen?

Japp!

R
forbandet mærkeligt at man vælger at kalde samme tykkelse to forskellige mål....ikke vildledende overhovedet...

hvilke alternativer findes der, hvis man vil have en gipsplade som er "død" men som er bedre at fastgøre ting i udover vådrumsgips?

Senest redigeret:
Intet alternativ, minerit er næppe bedre. Man bruger plyfa bagved, eller som jeg (dumsnål) OSB, men da med cc450 og forstærkning der hvor du skal hænge ting op.

R
fremax sagde:
Inget alternativ, minerit är knappast bättre. Man kører plyfa bagved, eller som jeg (dumsnål) OSB, men da med cc450 og forstærkning der du skal hænge ting.

Hej, da jeg ikke vil have at væggen bygger mere end den gør i dag (lille badeværelse) og da jeg vil kunne bruge eksisterende rør som stikker ud i bruseren i dag så sagde fyren på bkr.se at man kan sætte reglar med 30cc og da behøves bare almindelig gips. Ellers må jeg omføre vandrørene til bruseren i væggen =/

A
Du kan have reglar med 30cc og enkelgips så længe du kottlar ved alle fastgørelser.

R
ja lige, håber nu bare de gamle rør rækker gennem den nye væg nu, når man lægger fix og fliser i stedet for plastikmåtte?!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.