Holder som bedst på med et lille husbyggeri hjemme, og nu når det er tid til tagarbejde, så skal der bygges stillads. Det normale er jo at leje et stillads, men nu når det har været så dårligt vejr, så har man haft tid til at tænke lidt, og da fik jeg tanken, at det burde være muligt at bygge et selv. Nogen der har prøvet?
Fordelene ved at bygge et selv er, som jeg ser det, følgende:
- Omkostningen bliver måske tilsvarende, men alt materialet kan genanvendes.
- En god måde at bruge overskudstræ fra byggepladsen
- Altid sjovt at bygge selv! =)
Jeg har næsten ubegrænset adgang til lastpaller, så jeg tænkte forsøge at bruge dem for at få omkostningen lidt ned. Jeg forestiller mig noget som dette (se vedlagte billede). Jeg har sparet så meget som muligt på træet, udfordringen er jo at det skal blive så billigt som muligt! =). Træet i billedet er følgende:
grøn - terrassebræt 28x120
gul - regel 45x70
rød - lægte 25x5
Hvis man går efter byggmax priser så lander prisen på ca. 1050kr hvis man køber alt træ nyt. I virkeligheden bruger man jo selvfølgelig så meget overskudstræ man har først. Den tværgående terrassebræt kan man for eksempel bytte ud med det langsgående træ i en lastpalle, så undgår man den omkostning, bare at demontere nogle lastpaller.
Nogen der kan komme på en bedre løsning for vægpartiet i eksemplet? Og måske vigtigst af alt, ville I turde gå på dette stillads?!
Stilladset ville måske ikke have haft det skidt af et diagonalstag i forkanten, men spørgsmålet er, om det BEHØVER det? Det er jo vridstift i bagkanten, og pallerne bliver jo skruet fast, så de vil jo give et betydeligt bidrag også til forkanten.
Det er jo ikke meningen, at det skal føles som at slå en søm i et stumt underlag, hvis man skulle have lyst til at slå en søm et vilkårligt sted. Målet er billigst, men selvfølgelig uden risiko for, at det giver efter.
Testede i øvrigt bæreevnen i en palle i dag som kun hvilede på regler ved kortsiderne, som på billedet. Vi var to mænd, der hoppede på midten, og man kunne næppe mærke svigten. Positivt overrasket!
Smart! Bliver jo en gal mængde paller at slæbe derhen dog, men man kunne jo sætte paller stående på kortsiden som mellemlager, det kunne have fungeret =)
Det er vel ingen problemer i at bygge en pålidelig stilling af affaldstræ og lastpaller. Problemerne kommer vel med det uforudsete eller sjusk. Skråskruer som har misset lastpallen, så den ikke sidder fast. Skader på lastpallen som man ikke opdager i tide. Er du omhyggelig, når du bygger, ser jeg ikke noget stort problem.
Hvis du nu har så mange lastpaller, hvorfor ikke bare stable dem og forbinde med noget spildtræ?
Billigere end det kan det vel ikke blive?
Stablerede eu paller er ustabile i højden. Laster masser af paller, men jeg ville aldrig have lyst til at stå oppe på 15 paller og arbejde, da det bliver for ustabilt.
Desuden er maxvægt på en eupall 1500 kg, så de kan holde til relativt meget. Men at bygge stillads havde jeg personligt aldrig gjort.
Jeg har for nylig bygget et stillads til mit byggeri. Jeg har ikke styr på omkostningerne, men det spiller egentlig mindre rolle i mit tilfælde, da alt tømmeret bruges til indervægge m.m.
Kørte 45x95 lige af med OSB at gå på. Diverse lister og råspont som tværstag og lister.
Blev meget stabilt og kunne flyttes på en time for to mand.
Har bygget hvor meget stillads som helst af træ, hurtigt og enkelt. Grundlaget er 3 gode stilladsbrædder, så har det bare været resttræ og 4" søm. Man slår ikke sømmene helt i, så de er nemme at trække ud igen. Nogle paller har jeg aldrig brugt, det lyder tungt og besværligt. Brædderne flytter man nemt rundt efter behov. Som tidligere sagt, et kryds er nødvendigt, det gør stilladset stabilt som granit. I Asien bygger man stillads rundt om skyskrabere af bambus og våde reb, som krymper når de tørrer. Lånede Hakistillads fra naboen, da jeg skulle male, det var bare tungt, klodset og tidskrævende sammenlignet med stillads af træ.
Ok, så prøver vi en ny variant. Den billigste konstruktion kan vi nok blive enige om, at Violina tog prisen for, dvs. kun med lastpaller, men rent praktisk er det jo knap gennemførligt, særligt da jeg ikke kan komme til med bil ved denne konstruktion. Svært også på ujævnt underlag. Så den variant bliver det ikke.
Jeg har taget kritikken til mig og tilføjet et kryds, og også ændret konstruktionen en smule. Denne er nemmere at bygge, da den ikke er afhængig af cc-målet på væg-stolperne. Tror vi begynder at nærme os den bedste lastpalleløsning med hensyn til faktorerne stabilitet, økonomi og bygbarhed.
Hep sagde:
Spontant svar på det sidste spørgsmål: Nej.
Stadig skeptisk?
Jeg ville ikke tøve med at gå på den, tror dette bliver virkelig stabilt, men på den anden side har jeg aldrig før bekymret mig om at bygge et stillads, så dette er jo luksus uanset . Nu er man jo dog ikke 20 år længere, så udfordringen ved at klatre rundt som en abe blandt tagspær og midlertidigt opsatte trin tiltrækker ikke lige så meget som før.
jeg ved ikke rigtig hvad og om jeg har nogen mening om spørgsmålet, det eneste jeg spontant vil fremføre er at ordet "snål" i mit vokabular er et ord med negativ klang.
Stærkt negativ.
jeg ved ikke rigtig hvad og om jeg har nogen mening i spørgsmålet, det eneste jeg spontant vil fremføre er at ordet "nærig" i mit ordforråd er et ord med negativ klang.
Stærkt negativ.
Sig økonomisk da. Tror ikke nogen vil bruge flere penge end nødvendigt på en opstilling som trods alt kun er en midlertidig konstruktion. Målet kan vel omformuleres som at jeg er ude efter en måde at konstruere et billigt, letbygget og stabilt stillads ved hjælp af laste-paller, både for min egen skyld og som hjælp til andre som går med samme tanker.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.