Har lavet et meget enkelt tv-rum i kælderen, har reglet og sat spånplader op og undrer mig nu over, hvordan man får samlingerne pænest? Er det spartle og slibe der gælder, eller findes der en smart måde at få samlingerne til at forsvinde? Havde tænkt mig at male, tapetsering føles unødvendigt...

På nogle steder ser det ud til, at en spånplade er en smule "spændt", så der er sikkert 3-4 mm højdeforskel mellem den og næste spånplade. Er det muligt at fikse uden at tage den ned og sætte en ny? Er ikke så nøjeregnende med udseendet, men hvis det kan fikses nemt, kan det jo være interessant :-)

du har brug for at remse spånplade også. Jeg fik rådet, at det ikke var nødvendigt, men det var forkert.....

Ja, det bliver nok til at spartle og slibe, og i med malertape som mats_o siger. De 3-4 millimeter kan vel spartles væk med en tilstrækkelig bred spartel (Lav en meget bred bue slags), ellers kan det måske være en idé at gå over samlingerne med en excentersliber, inden du spartler.

Har spartlet nu, brugte malertape. Det fungerede over forventning, og det føles som om det vil blive helt jævnt og pænt før maling. Jeg overvejer desuden at bruge helmat maling...

Helmatt bliver nok fin...
Men tag det roligt med chipsfingrarna foran tv´n...:p

Mvh

Risikoen er stor for, at samlingerne viser sig til foråret, når luftfugtigheden er lavere. Jeg boede i et hus med forskellige typer træfiberskiver i nogle af rummene, Tretex og spånplader. Hverken maling eller tapetsering fungerede, samlingerne viste sig uundgåeligt hver forår. Gipsplader løste problemet.

P
Jeg kørte med strimler og spartel og når det så godt ud limede vi tynd, glat glasfibervæv op som blev malet. Ser godt ud efter 1 år uden nogen synlige revner nogensteder.

Papirsstrimler skal vist være stærkere end glasfiber som gerne udvider sig lidt.

Ellers plejer spånplader at være håbløse, når det gælder pæne samlinger. De revner næsten altid! I mit hus er der desværre spån overalt, vi renoverede alt, da vi flyttede hertil, men den første forår... så havde især samlingerne over/under vinduer og døre givet efter, "hævet sig" og efter et stykke tid kom der nogle pæne revner i stuen.
Kan tilføjes, at jeg lagde 3 stykker glasfiber i hver samling for at prøve at modstå. Men nej - kraften i svulmende/krympe træ er enorm.
Mit råd er altid at undgå spånplade under overfladelag!
Som skruefastgørelse bag en gips - okay. Men aldrig kun spån.

Det kan undertiden hjælpe, hvis man bag ved samlingen har spånplade også, limskruet, i stedet for en regel.
Tanken er, at det skal mindske bevægelsen, da det er samme mtrl bagved.
Det har fungeret for mig på en hel masse "kattvindar"...

Mäster sagde:
Det kan nogle gange hjælpe, hvis man bagved samlingen har spånplade også, limskruet, i stedet for en regel. Tanken er, at det skal mindske bevægelsen, da det er samme mtrl bagved. Det har virket for mig på en hel masse "kattvindar"...
Hmm, det kan sikkert fungere.

Jeg bryder mig simpelthen ikke om spånplader bare :D
Fiberrejsning når man maler/tapetserar, sprækker let i samlinger... nej, jeg er nok en gipsfyr! :)

Har nu også kørt på glasfibervæv og håber på, at det skal give en lidt mere holdbar og pænere overflade. Bliver spændende at se, hvordan det hele bliver, når det er færdigmalet :-)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.