Har set mange billeder af hvidmalede lofter uden fer og not i indretningsmagasiner men har aldrig set nogen beskrivelse af, hvordan man har gjort det. Hvilken type træ har man anvendt (høvlet/uhøvlet, dimensioner) hvordan har man monteret det i loftet, der er jo sjældent synlige søm, hvilken farve har man anvendt osv.
Vi har besluttet os for, at vi vil sætte et sådant loft ind i vores gamle hus, men er der nogen, der har tips og råd om punkterne ovenfor, måske nogen der har monteret et sådant loft selv?
Vi har besluttet os for, at vi vil sætte et sådant loft ind i vores gamle hus, men er der nogen, der har tips og råd om punkterne ovenfor, måske nogen der har monteret et sådant loft selv?
Det er nok oftest spontat træ man bruger.
De sprækker man ser, kommer når træet tørrer og krymper lidt.
Der findes fx spontat træ som har en side høvlet og en side savet, kaldes råspont.
De sprækker man ser, kommer når træet tørrer og krymper lidt.
Der findes fx spontat træ som har en side høvlet og en side savet, kaldes råspont.
Er lige nu i gang med at sætte sådan et loft op, som du, Carla, er ude efter. Anaitis har ret, det er spontet, bruger høvlet 4" (17x95mm) granspont, kaldet også sporpanel. Den rigtige side ser næsten ud som v-spont, men vi bruger bagsiden for at få det "glatte" uden fasede kanter. Råspont syntes vi havde alt for dårlig kvalitet, masser af ødelagte knaster og store revner.
Vi har malet det med kvistlak og grundet det på jorden. Sætter det op lige nu (f'n hvor lang tid det tager! Skæve brædder er ikke sjove!). Bruger dyknaglepistol for at sømmene ikke skal kunne ses. Derefter skal det slutmales på stedet, tror et strøg er nok.
Men vi er dog usikre på, hvor store sprækkerne skal være nu... Det ser fint ud nu, håber bare ikke de bliver for store til vinter...
Vi har malet det med kvistlak og grundet det på jorden. Sætter det op lige nu (f'n hvor lang tid det tager! Skæve brædder er ikke sjove!). Bruger dyknaglepistol for at sømmene ikke skal kunne ses. Derefter skal det slutmales på stedet, tror et strøg er nok.
Men vi er dog usikre på, hvor store sprækkerne skal være nu... Det ser fint ud nu, håber bare ikke de bliver for store til vinter...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 indlæg
Glatskurv kalder man det her på vestkysten. Har selv 80m[sup]2[/sup] 15x120 gransglatskurv som skal males og sømmes op engang i fremtiden. 
Er I virkelig sikre på, at det er spontet træ man skal bruge? Jeg tror, at der findes andre metoder med almindelige usponede brædder. Jeg har set, at sprækkerne ofte er meget mørke, næsten sorte, når man ser dem mod det hvide træ, sådan bliver det ikke, hvis man bruger spontet træ.
Jeg er nok tilbøjelig til at give dig ret. Nu er vores soveværelsesloft færdigt, og sprækkerne er for lyseCarla sagde:
Jeg anvendte råplan 21x120 i vores soveværelsesloft med sort pap under, havde en tommestorvs tykkelse (2-3mm) mellem træet. Jeg skruede med tralleskruer, så hovederne forsvandt ind i træet, man kan nok også sømme eller bruge dykkerpistol. Men jeg var nødt til at justere brædderne pga. at de blev lidt skæve efter at have taget dem ind fra -20°C til +20°C. Er meget tilfreds med resultatet.
Jeg malede også siderne. Jeg "grundede" med vand, dette for at få fibrene til at rejse sig (om det var nødvendigt, ved jeg ikke, det var et tip jeg fik). Malede derefter med mat hvid loftmaling, monterede brædderne i loftet og strøg på et lag maling til, som dækkede over skruehullerne. Dette er et hanebåndstag. En ting man skal tænke på, når man har så tæt mellem planker (2-3 mm), er at det ses meget, hvis der er den mindste ujævnhed mellem plankerne, og når man som vi har det i et hanebåndstag, ser man loftet meget mere (er i øjenfaldet) sammenlignet med et almindeligt loft.
Ok tak for tipsene skal bruge dem, når jeg skal lave mit tag, jeg vil nok male taget sort med en billig maling (i stedet for pap) inden jeg sætter brædderne op, jeg har gips med glasfibervæv på, som jeg tænker at skrue det nye tag direkte imod.
Jeg monterede også råplan i loftet men sendte det til snedkeri for not og fer. Jeg brugte tre forskellige bredder 145, 170 og 195mm. Blandede disse uden noget system. Dette gjorde blandt andet, at det ikke ser så "struktureret stribet" ud. Efter at have monteret tæt er der nu kommet sprækker på op til 5 mm mellem brædderne og har glædeligt nok også begyndt at revne lidt midt på, så nu begynder det at ligne gamle planker. http://www.krobykvarn.se/dagbok/2005/05sept.htm
(Rul lidt ned på siden, så dukker loftet op)
(Rul lidt ned på siden, så dukker loftet op)
Så du mener, at du monterede taget uden sprækker? Men når det tørrede, blev der sprækker på op til 5mm? Hvis jeg da ønsker sprækker på 2-3 mm i tørret tag, skal det slåes sammen helt og holdent? Så bliver det altså ikke godt, hvis der er ca. 1mm sprække nu? Gransponten (17x95mm) som vi bruger, er købt på en almindelig bræddegård om det kan være til nogen hjælp.SnickarPelle sagde:
Hallø Carla! Hvordan er det gået med taget?
Vi har sat vores granpanel op og malet det dækkende hvidt nu. Og det blev præcis som vi ønskede det med sprækker
Lidt forskellige brede sprækker, nogle med maling i og en og anden kvist.
Vedhæfter et billede så du kan se. Lyset på billedet er helskidt, men det er jo sprækkerne der er pointen.
Vi har sat vores granpanel op og malet det dækkende hvidt nu. Og det blev præcis som vi ønskede det med sprækker
Vedhæfter et billede så du kan se. Lyset på billedet er helskidt, men det er jo sprækkerne der er pointen.
Klik her for at svare