Jeg bor i en lejlighed og har en indvendig væg, som jeg er usikker på, hvad det er for et materiale. Udlejeren vidste det ikke, men når jeg borer i væggen, kommer der en ret fin mørkegrå pulver ud Mørkegråt pulver på hvid overflade, sandsynligvis vægstøv.

Det er ret let at bore, og jeg har en svag erindring om, at jeg kunne trykke en sådan gipsekrog igennem Gipskrok monteret i en vægprofil, set fra siden, med krogen strittende ud på den ene side. Væggen har en hvid, ru overflade. Væggen var ikke hul indeni, så krogen virkede ikke

Formålet med at identificere er, at jeg vil vide, hvilken bæreevne væggen har.

Edit: Huset skal være bygget 1960-1961 i Göteborg

Senest redigeret:
Letbeton?

• Synes
creepwood
  • Laddar…
Ja, sandsynligvis letbeton. Kan være slaggerplader også, men mindre sandsynligt.

• Synes
creepwood
  • Laddar…
Enig med de andre - Letbeton.
Når jeg hænger tungt f.eks. køkken i letbeton, bruger jeg Essve Nylonplugg NL 8x65 (Mørk gråblå plugg) med 6mm grovgevind træskrue ca. 70-80mm.
En illustration af en Essve Nylonplugg NL 8x65, mørk gråblå farve, med elementen, der gør den egnet til brug i letbetong.

Undgår at bore med borehammeren, da jeg synes, hullerne bliver større, så jeg bruger batterimaskinen og flisebor som disse:

Tre boremaskinebits i forskellige størrelser ligger på en mørk overflade, ideelle til brug med batteriboremaskiner til præcisionsboring.

Bider godt!

• Synes
creepwood
  • Laddar…
slacker sagde:
Holds med øvrige - Letbeton.
Når jeg hænger tungt tes. køkken i letbeton så bruger jeg Essve Nylonplugg NL 8x65 (Mørk gråblå plugg) med 6mm grovgevindet træskrue ca 70-80mm.

Undgår at bore med borehammeren da jeg synes hullerne bliver større, så jeg kører med batterimaskinen og flisebor typ disse:

Biter bra!
Tusind tak for alle svarene, nu føler jeg mig lidt mere sikker.
Jeg har en vældig masse UX plugg fra fischer som jeg tror også ville duge godt. Jeg læste i deres pdf om belastninger. Kan man stole på, at det passer, trods at væggen sandsynligvis er fra da huset blev bygget?
Belastningsdiagram for forskellige materialer, inklusive beton, mursten og letbeton, med tilladte værdier i kg for UK plugs.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.