Situation: Købte hus for et år siden af ejer, som ikke ved noget om huset (udlejet, fraflyttet osv.). Udeluftsventileret krybekælder, etplansvilla bygget i 1991.
Problem: Indtrængende vand i krybekælderen ved skybrud. Inspicerer og ser, at halvdelen af "den ene halvdel af taget" og en tilbygning på ca. 60 kvm går ned i samme regnvandshul via en lidt mærkelig rørføring (nedløbsrør og tagrender ifølge billede) . På dette sted har man lagt to store metalplader ud (se billede) for at håndtere spildevand (antager jeg).
Da jeg selv kommer direkte fra lejebolig og tidligere har været aktivt uinteresseret i alt det ovenstående, ved jeg ikke rigtig, hvad jeg skal gøre. Affugter er installeret og holder acceptable fugtniveauer, men kører døgnet rundt året om. Plastik på jorden er ikke oprejst mod siderne (fundamentmuren?) i krybekælderen. Mindre vækst findes på fodpanelerne, men stikprøver af fugtmåling med "pierceringsinstrument" viste ikke alarmerende niveauer.
- Er disse plader en ok løsning?
- Ville I have drænet om? På hvilken måde? Hele bygningen eller kun hvor det er mest indtrængende vand?
- Ville I have hyret et firma til at fjerne væksten?
Tak for hjælp i denne sag, hvor jeg er ret forvirret.
Spørgsmålet er, om det rør, som røret nedenunder, sluger vandet... start med at tjekke det...
Senere kan der findes flottere løsninger, men denne burde virke
hvordan mener du, man tjekker det?
Jeg synes det er lidt mærkeligt med markplade som dræning. Normalt er det jo dybtliggende rør, dækker osv. Er dette en efterløsningsforanstaltning fra gør-det-selv folk, tror du, eller kan det være standard lavet af fagfolk?
hvordan mener du, at man tjekker det?
Synes det er lidt mærkeligt med markplade som dræning. Almindeligst er jo dybtliggende rør, duge osv. Er dette en efterhåndsløsning af gør-det-selv-folk, tror du, eller kan det være standard lavet af professionelle?
Det letteste er at tage regntøj på under en kraftig regn...
nja... det der er ikke lavet af nogen med viden, hvis vi siger det sådan..
Mere en hurtig løsning