Situation: Købte hus for et år siden af ejer, som ikke ved noget om huset (udlejet, fraflyttet osv.). Udeluftsventileret krybekælder, etplansvilla bygget i 1991.

Problem: Indtrængende vand i krybekælderen ved skybrud. Inspicerer og ser, at halvdelen af "den ene halvdel af taget" og en tilbygning på ca. 60 kvm går ned i samme regnvandshul via en lidt mærkelig rørføring (nedløbsrør og tagrender ifølge billede)
Enplanshus med røde tagsten, hvid facade, tagrender og stigrør, en stak med ekstra tagsten, og sne ved siden af en tilbygning med store vinduer. Hvidt afløbsrør forbinder med et nedløbsrør, omgivet af en metalplade til at lede vanddræning; snavs og rust kan ses i området. Hvidt afløbsrør med buet rørføring, omringet af rustne metalplader og skidt på betonoverflade nær ydervæg. . På dette sted har man lagt to store metalplader ud (se billede) for at håndtere spildevand (antager jeg).
Nedløbsrør og tagrende på et hus. Sne og jord nær bygningens hjørne. En metalplade ses ligge på jorden ved siden af væggen. Metallplade ved siden af hvidt nedløbsrør tæt på husvæg, ser ud til at lede vand væk fra bygningen. Jord og blade ses omkring pladen.

Da jeg selv kommer direkte fra lejebolig og tidligere har været aktivt uinteresseret i alt det ovenstående, ved jeg ikke rigtig, hvad jeg skal gøre. Affugter er installeret og holder acceptable fugtniveauer, men kører døgnet rundt året om. Plastik på jorden er ikke oprejst mod siderne (fundamentmuren?) i krybekælderen. Mindre vækst findes på fodpanelerne, men stikprøver af fugtmåling med "pierceringsinstrument" viste ikke alarmerende niveauer.

- Er disse plader en ok løsning?
- Ville I have drænet om? På hvilken måde? Hele bygningen eller kun hvor det er mest indtrængende vand?
- Ville I have hyret et firma til at fjerne væksten?

Tak for hjælp i denne sag, hvor jeg er ret forvirret.

• Synes
blackarrow
  • Laddar…
Spørgsmålet er, om de røret, der røret under sluger vandet... begynd med at tjekke det...
Der findes flottere løsninger, men denne burde fungere

A Alexn72 sagde:
Spørgsmålet er, om det rør, som røret nedenunder, sluger vandet... start med at tjekke det...
Senere kan der findes flottere løsninger, men denne burde virke
hvordan mener du, man tjekker det?
Jeg synes det er lidt mærkeligt med markplade som dræning. Normalt er det jo dybtliggende rør, dækker osv. Er dette en efterløsningsforanstaltning fra gør-det-selv folk, tror du, eller kan det være standard lavet af fagfolk?

Formentlig sluger ikke løvrensen vandet fra to tage og svømmer over.
Så har de vel lagt pladerne for at det skal løbe væk fra huset.

R Rolma245 sagde:
hvordan mener du, at man tjekker det?
Synes det er lidt mærkeligt med markplade som dræning. Almindeligst er jo dybtliggende rør, duge osv. Er dette en efterhåndsløsning af gør-det-selv-folk, tror du, eller kan det være standard lavet af professionelle?
Det letteste er at tage regntøj på under en kraftig regn...

nja... det der er ikke lavet af nogen med viden, hvis vi siger det sådan..
Mere en hurtig løsning

A Alexn72 sagde:
Lettest er at tage regntøj på under en kraftig regn...

nja... de der er ikke lavet af nogen med viden om vi siger sådan..
Uden mere en hurtig løsning
kan det være en tanke at blæse/rense regnvandsrøret hvis det løber over måske da?

R Rolma245 sagde:
kan det være en tanke at blæse/rense regnvandsrøret hvis det løber over måske da?

sådan her var det en gang, men lidt skrald i rensen da
R Rolma245 sagde:

R Rolma245 sagde:
kan det vara en tanke att blæse/rensa dagvattenrøret om det rinner over måske da?
Jeg går ud fra, at det allerede var gjort;)

Hvorfor ikke prøve at trække tagrør fra tilbygningen mod græsplænen for at se, om regnvandsrøret kan klare hoveddelen af taget uden at svømme over?

Begyndte med at trække nedløbsrør fra tilbygningen direkte ned i jorden, ser ud til at fungere bedre ved de første sommerregn!

• Synes
Srixon
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.