Renoverer vores 60'er hus og vil snart påbegynde stue og køkken, hvor der i dag er 17mm fyrretræspanel på både væg og loft. Var først inde på at trække gips direkte udenpå panelet, men har indset, at jeg vil flytte lidt udtag, spotlights i loft mm. Når jeg alligevel er nede ved isoleringen, kan jeg lige så godt sætte en ny dampspærre (i dag sidder gammel alu-pap) før osb og gips. Eftersom det virker umuligt at finde gipsskruer kortere end 25mm (især i båndet) er der jo stor risiko for, at jeg punkterer dampspærren, når jeg skruer gipsen (12mm) i osb (11mm), hvis jeg ikke sætter liggende reglar eller lægter mellem dampspærre og osb. At regle liggende 45x45 er udelukket, da huset er tilstrækkeligt trangt.
Loftet er ikke noget problem, der sætter jeg sømmeregler cc30 og så enkelgips.
Er der nogen, der har et forslag? Det er jo næppe første gang, dette bliver gjort. Jeg har selv overvejet følgende muligheder.
- sætte stående 12mm lægter på alle regler (udenpå dampspærren) og så trække osb med 45mm skruer igennem lægten ind i reglen.
- købe 15mm osb og derefter trække gips med 25mm skruer. Dyrt!!!
- købe dampspærre af bedre kvalitet (fx vævet) og satse på, at 25mm skruer ikke punkterer dampspærren.