Jeg er ved at bygge en fritstående bygning. Jeg har lige klamret vindafskærmningen, T-Vind super, op. Udenpå dette havde jeg tænkt mig at have glespanel 28x70 på cc 60 (liggende). Derefter stående panel 22x120 og det samme som overlæg. Men hvordan undgår jeg egentlig, at vindafskærmningen bliver perforeret af søm? Bundbrædderne havde jeg tænkt mig at sømme med 75mm søm, men så vil jo 25mm gå igennem og ind i vindafskærmningen? Kan man sømme panel med så spinkelt søm som 50mm?
Er i gang med at bygge et anneks. Har lige hæftet vindvæv op, T-Vind super. Udenpå dette tænkte jeg at have glespanel 28x70 på cc 60 (liggende). Derefter stående panel 22x120 og samme som lås. Men hvordan undgår jeg egentlig, at vindvæv bliver perforeret af søm? Jeg tænkte at sømme bundbrædderne med 75mm søm, men så vil 25mm jo gå igennem og ind i vindvævet? Kan man sømme panel med så klen en søm som 50mm?
Sømmet behøver ikke være længere end panel + sømlægte, om det går igennem 1 mm eller 100 mm er uvæsentligt for styrken.
2,8x50 søm fungerer altså udmærket!
De fleste spikproducenter kan levere valgfri længde på spik. Man kan dog muligvis have brug for at bestille lidt flere end en kasse på 200 stk.
Tips fra en snedkerslægtning som altid tilpasser spiklængde efter virkeligheden.
Ellers løser du problemet med liggende panel.
Sæt da spærtræ, eller glespanelen om du så vil, på reglerne.
Da klemmes vindtæppet mellem spærtræ og regel.
Og der bliver ingen huller de forkerte steder.
Resultat = Perfekt
Det bliver stående panel. Vil have samme udseende som på huset. Desuden et gruppehusområde, hvor alle har stående panel.
Det handler således "bare" om at finde den rette dimension på søm. Skulle have brug for 50x2,8 og 72x2,8. Gerne et par mm mindre for at være på den sikre side. Man sømmer jo måske hovedet et par mm ind i træet også. Ifølge hus AMA skal man jo køre med 33 mm sømlægte og ikke 28. Problemet for mig er, at så bliver skuret nogle kvadrat dm for stort, det er vel desuden sandsynligvis billigere med 28x70.
Forstår at påvirkningen er relativt marginal. Men jeg bryder mig meget lidt om ikke at gøre tingene så godt som muligt, når jeg gør noget selv. Har jeg nu købt dyr vindvæv og sat det op omhyggeligt, så føles det meget synd at sømme hundredevis af huller i den.
EDIT: Gunnebos side virker ikke, når man klikker på panelspik, så man kan ikke se hvilke dimensioner den findes i. Desværre.
EDIT2: Deres båndede panelspik findes i 48 mm og 70 mm længde, perfekt for mig, håber den almindelige spik findes i samme længde.
...Ifølge hus AMA skal man jo køre med 33mm spiklækt og ikke 28. Problemet for mig er, at så bliver friggen nogle kvadrat dm for stor, det er vel desuden sandsynligvis billigere med 28x70...
Ni kvadratdecimeter = 0,09 kvm. Kommer nok ingen til at reagere på.
Men ellers, en rigtig løsning på punktere vindvæv-problemet, er jo at sætte et lag 45 mm isolering mellem 45x45 mm regler udenpå den stående stamme.
Og så vindvæv og spikregler udenpå det.
Nio kvadratdecimeter = 0,09 kvm. Kommer nok ingen til at reagere på.
Men ellers, en rigtig løsning på punktere vindspærre-problemet, er jo at sætte et lag 45 mm isolering mellem 45x45 mm regler udenpå den stående stolpe.
Og så vindspærre og sporregler udenpå det.
Men så vokser rummet jo yderligere 0,8 kvm
Bortset fra at bygningens areal bliver for stort så ved jeg ikke helt om jeg køber dit argument. Vindspærren vil man jo have udenpå isoleringen ellers gør isoleringen ret lille nytte? Og at sætte sporstafetten direkte mod de liggende 45'ere føles heller ikke helt korrekt da eventuelt indtrængende vand ikke kan løbe nedad (i praksis er det måske næsten ingen forskel).
Bortset fra at byggefladen bliver for stor, så ved jeg ikke rigtig, om jeg køber dit argument. Vindbrædder vil man jo have udenpå isoleringen, ellers gør isoleringen ret lille nytte? Og at sætte sømmelim direkte mod de liggende 45'er føles heller ikke helt korrekt, da eventuelt indtrængende vand ikke kan løbe nedad (i praksis er det måske næsten ingen forskel).
Helt rigtigt! Og vindbrædder sidder altså udenpå de liggende 45 mm regler/45 mm isolering.
Og har du dækkende panel eller dæklistepanel, så er der plads til vand at dræne (og ventilation) lige indenfor dækkerne.
Men selv synes jeg, at liggende panel er bedst. Kan ikke bevise det, så det er bare personlig mening.
Det handler således "bare" om at finde den rette dimension på søm. Skulle have brug for 50x2,8 og 72x2,8. Gerne nogle mm mindre for at være på den sikre side. Man sømmer jo måske hovedet nogle mm ind i træet også. Ifølge hus AMA skal man jo bruge 33mm sømstrø og ikke 28. Problemet for mig er, at så bliver skuret nogle kvadrat dm for stort, det er vel desuden sandsynligvis billigere med 28x70.
Båndet søm til sømpistol findes fra 50 mm. Perfekt til panel.
Og sømhovedet skal ikke ind nogle mm i panelet, det skal ligge udenpå.
Båndet søm til sømpistol findes fra 50 mm. Perfekt til panel.
Og sømhovedet skal ikke ind nogle mm i panelet, det skal ligge udenpå.
Jo, men båndet søm har jeg jo ingen større brug for. Jeg sømmer hellere panelet op med hammer. Har hverken sømpistol eller kompressor, og det er faktisk intet jeg har savnet trods omfattende renoveringsarbejde.
Følelsen af at sømme en 4" søm i en solid regel som "svarer" er ikke noget jeg ville være foruden.
hej, jeg har brugt biltemas 50x2,8 maskinsøm manuelt...:wow: var ingen der havde 50 søm et andet sted... et ikke ubetydeligt antal kasser...
bruger den også til at sømme råspont på ydervæggens inderside for at undgå at perforere plastfolien som sidder indenfor en 45x45 regel, men der bruger jeg maskine og dobbelt høreværn:x
Jo, men båndet søm har jeg jo ingen større anvendelse af. Jeg sømmer hellere panelen op med en hammer. Har hverken sømpistol eller kompressor, og det er faktisk intet jeg har manglet trods omfattende renoveringsarbejde.
Følelsen af at sømme i en 4" søm i en ordentlig regelsværn som "svarer" er ikke noget, jeg ville undvære.
Ja, hver må blive salig på sin måde. Men er den 10.000'ende søm lige så sjov som den første?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.