Y
Solsiden tager grim, Ganske vist er det en uhyggelig rå kælder på indersiden, men da havde det jo hvis nok rådnet fra indersiden, ikke ydersiden.. hvis det nu er rådne frost dvs.

Hvordan som helst, hvad gør jeg? hvordan gør jeg? Hvad kan I fortælle ud fra I ser?

Billede 1. røde streger tegnet for at tydeliggøre, at der er 3 "bjælker"
Billede 2. Zoomet ind på venstre side. Ifølge en skal jeg male igen, hum...
Billede 3. Zoomet ind på midterdelen, som er værst ramt.
rotenbalk102.jpg

Åh, det der ser ikke ud som noget fremragende projekt at tage fat på.

# Nu er jeg langt fra nogen ekspert, men jeg ville i hvert fald begynde med at lokalisere alt træ, der i nærheden ser dårligt ud. Billederne antyder, at der er en hel del. Jeg ville baseret på billederne gætte, at en stor del af panelen og sandsynligvis noget andet træ også går direkte ned i containeren her. Jeg ville nok forsøge at se, om noget, og i så fald hvad der er skadet inde i selve væggen. I betragtning af hvor nedslidt det ser ud, ville jeg i hvert fald gerne kaste nogle inspekterende øjne på de stående regler i væggen.

Rent spontant føles det som om, der kan være meget træ i væggen, der skal skiftes ud. Svært at sige fra billederne, men det ser jo ikke godt ud. Er resten af panelet lige så slemt?

Fra billedet gætter jeg, at det er et temmelig gammelt hus? Er det 1, 1 og 1/2 eller toplans hus?

# Når jeg havde lokaliseret alt dårligt træ, ville jeg forsøge at finde ud af, hvad der har været galt, og hvorfor skaden er opstået. Komme frem til metoder, der ville forhindre, at den samme skade opstod igen.

En fejl, som jeg synes at kunne se, er i hvert fald, at man har sat (svært at se på billederne, om det er en ekstra liste eller om det faktisk er syllen, der går "helt ud") liste i bunden af panelet, som egentligt bare har samlet regnvandet og ledt det ind mod syllen og væggen. Det virker i mine øjne smådumt faktisk. Enden på panelet skulle have gået forbi syllen (man kalder vel det for syllen her, nogen må rette mig, hvis jeg har fejl) og ned, så regnvandet dryppede lige ned på jorden og blev drænet væk, i stedet for at krybe ind i syllen og væggen. Den ser godt ud til at være skåret til afvanding, men jeg ville alligevel ikke have den der; vand har en tendens til at krybe ind overalt, hvor man ikke vil have det :P
Ligger der overhovedet noget pap mellem syllen og grunden? Også svært at se fra billederne.

Jeg ville nok sige, at det der kan blive et ret omfattende indgreb, som kan kræve lidt arbejde at fikse. Nogen der er mere belæst med huskonstruktioner kunne måske udfylde med lidt information.

Bare male skal du nok glemme hehe

Senest redigeret:
Y
1. Ved ikke hvad Syll er

2. Inde i den lille kælder+kartoffelkælder, ser det tydeligt ud til, at dræneringen ikke fungerer, hvis der da overhovedet findes nogen. Der er en træhylde til kartoflerne, som er rådnet væk, og en karm ligeledes, jeg har tidligere vist et hul i gulvet, der altid er fyldt med vand, og ja, det ses også på ydervæggene. Sjovt nok er træet i loftet fint.
- Jeg spekulerer lidt over, hvorfor det er netop i midten og ikke hele, måske fordi der ikke er et vindue i midten, som hjælper med at afvise faldende regn. Måske fordi den enorme hydroforvandtank står cirka der - dog ikke mod væggen...

3. Panelen er alt godt, hvis man går højere op på huset, det er kun dernede og i midten.

4. Grænsetilfælde om det skal betragtes som 1½ eller 2, ville jeg mene.

5. Gammelt ja, typisk 20-30-tallet tror jeg, solidt bygget, tømmer tjohejsan, naboen sagde, at disse kan modstå meteoritfald. hehe

6. Og ja, det mindste man kunne have gjort efter at have skiftet tømmeret, er at have lagt plade langs den "dropplisten" i stedet, eller bygget hele kanten væk.... for som sagt ser jeg ingen skader indefra, i det mindste, jeg kigger jo egentlig under bjælken nu, når jeg tænker efter...

- Jeg tror ikke, at der er større skader end så, bare jeg har fået skiftet det dårlige der og forebygget bedre... i det mindste, nogle vindpaneler og sådan har også træskader, men det føles jo ikke som om, det skulle være af samme årsag.

Der har været samtaler før om, at man måske skulle have revet huset ned, men jeg synes, det er pænt indeni, bare have skiftet dem på billedet, drænet og plasket på sjovere farve så...*optimist*

bla bla bla.. :)

Når træ først er begyndt at blive dårligt - går processen hurtigt så, eller har jeg nogle år til gode mon tro? Intet mærkes indendørs endnu, i det mindste.

Træet på alle bygningernes gavle mod den retning er slidte kan tilføjes, jeg skal også renovere mit garage og magasin osv. Solside...

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.