9,726 læst ·
3 svar
10k læst
3 svar
Ulemper ved at bruge træforme til at støbe vægge af beton?
Jeg har tænkt mig at anlægge en helt underjordisk separat opbevaringskælder en ti meter fra mit hus, og vil gøre alting fra bunden med ret få ressourcer og forudgående viden. Jeg har helt enkelt ret lidt styr på det, men forhåbentlig opvejer jeg det med viljen til at lære.
Først og fremmest vil jeg grave et enormt hul på ca. 35 kvadratmeter, 3,5 meter dybt. Derefter støber jeg en separat fundament langs kanterne af hullet, i træforme. Derefter, hvis jeg har forstået det rigtigt, så skaffer jeg enten færdige cementblokke og murer med disse, eller så sætter jeg forme op og støber betonvæggene selv. Personligt føles det faktisk både mere stabilt og også billigere at støbe betonen selv. Derefter støber jeg gulvet separat, ovenpå den "udstikkende" del af fundamentrammen.
Mine spørgsmål er nu disse:
At bruge træforme til at støbe husfundament ved jeg, at man kan gøre, men når jeg kigger rundt efter folk, der har støbt betonvægge med hjemmebyggede træforme, så finder jeg ikke meget. De fleste ser ud til at bruge lejede metalforme, hvilket både virker dyrt og ikke tilstrækkeligt gør-det-selv.
Bør jeg være bekymret for, at væggen bugter og ikke bliver jævn, hvis jeg bygger egne forme?
Hvordan gør jeg så, når jeg skal støbe betontaget? Jeg vil have en solid konstruktion, hvis muligt, men taget skal vel alligevel støbes separat? Findes der information et sted om, hvordan jeg bygger og monterer formen til taget?
Undskyld en novice nybegynder. Jeg ville være meget taknemmelig, hvis nogen ville hjælpe mig lidt med dette projekt!
Edit: Kan tilføje, at jeg har tænkt mig at armerere betonen, og at kælderen vil ligge ca. 40 centimeter under jordoverfladen på tagets højeste punkt.
Først og fremmest vil jeg grave et enormt hul på ca. 35 kvadratmeter, 3,5 meter dybt. Derefter støber jeg en separat fundament langs kanterne af hullet, i træforme. Derefter, hvis jeg har forstået det rigtigt, så skaffer jeg enten færdige cementblokke og murer med disse, eller så sætter jeg forme op og støber betonvæggene selv. Personligt føles det faktisk både mere stabilt og også billigere at støbe betonen selv. Derefter støber jeg gulvet separat, ovenpå den "udstikkende" del af fundamentrammen.
Mine spørgsmål er nu disse:
At bruge træforme til at støbe husfundament ved jeg, at man kan gøre, men når jeg kigger rundt efter folk, der har støbt betonvægge med hjemmebyggede træforme, så finder jeg ikke meget. De fleste ser ud til at bruge lejede metalforme, hvilket både virker dyrt og ikke tilstrækkeligt gør-det-selv.
Hvordan gør jeg så, når jeg skal støbe betontaget? Jeg vil have en solid konstruktion, hvis muligt, men taget skal vel alligevel støbes separat? Findes der information et sted om, hvordan jeg bygger og monterer formen til taget?
Undskyld en novice nybegynder. Jeg ville være meget taknemmelig, hvis nogen ville hjælpe mig lidt med dette projekt!
Edit: Kan tilføje, at jeg har tænkt mig at armerere betonen, og at kælderen vil ligge ca. 40 centimeter under jordoverfladen på tagets højeste punkt.
Senest redigeret:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 indlæg
Det kræver en hel del at bygge en form til væggene, der kan tåle trykket fra betonen. Sandsynligvis er lejede forme betydeligt billigere end at bygge forme selv (men jeg har i øvrigt ingen anelse om, hvad det koster at leje dem). Jeg fik hjælp her til at støbe en støttemur til en ny kældernedgang, ca. 4m lang og måske 1,6 høj. Den blev støbt med en form af formkrydsfiner og et solidt netværk af lægter. Desuden blev der anvendt formstag (en slags stålstænger, der bruges til at "binde sammen" formens begge sider, stængerne støbes ind. Jeg har en idé om, at der blev brugt mere end 100m 45x120 lægter til formen.
Kan ikke huske, hvad materialet kostede, men sikkert mindst 10 000 for formen. Jeg ville tro, at et godt pejlemærke er ca. 1500 kr per kvadratmeter form.
Kan ikke huske, hvad materialet kostede, men sikkert mindst 10 000 for formen. Jeg ville tro, at et godt pejlemærke er ca. 1500 kr per kvadratmeter form.
Hvor dyre formene bliver og om du selv kan bygge dem afhænger også af, hvor brede væggene skal være. Hvis du har godt med sten i jorden, kan du jo mure op så meget du kan med sten i træform (slipform stone masonry), armere det og derefter støbe det sidste stykke. Det nemmeste er jo at du kigger på et byggeri og ser, hvordan de gør. Min nabo fjernede netop træformene fra sin støbte garage med måske 20 cm tykke vægge, solidt armerede. Han havde som hempularen beskriver ovenfor, krydsfinerplader og masser, masser af formstag.
Men hvis du ikke har tid til at mure med sten (hvilket er supernemt men tidskrævende som ind i hulen), og ikke har tilstrækkelig viden til at lave støbeforme til betonen, så er det vel nemmest at køre med murede betonblokke? Taget kan du jo fikse med tagbjælker og derefter bare støbe over det, ligesom når man støber en almindelig plade på jorden.
Dræningen... har du vel tænkt på allerede? Går meget grus der.
Men hvis du ikke har tid til at mure med sten (hvilket er supernemt men tidskrævende som ind i hulen), og ikke har tilstrækkelig viden til at lave støbeforme til betonen, så er det vel nemmest at køre med murede betonblokke? Taget kan du jo fikse med tagbjælker og derefter bare støbe over det, ligesom når man støber en almindelig plade på jorden.
Dræningen... har du vel tænkt på allerede? Går meget grus der.
Lej systemforskalling og støb væggene. Armeringsnet og beton. Hvis du skal tømre noget sammen selv med regler og forskallingsplader, bliver det med al sandsynlighed ikke lige, samt dyrere end at leje systemforskalling. På den anden side burde man nok ikke kaste sig over den type projekt, hvis man kalder sig novice på området.
Skal du endda blande betonen selv for at få den ægte DIY-følelse?
Skal du endda blande betonen selv for at få den ægte DIY-følelse?
Klik her for at svare