Eller måske gør jeg så her...

Diagram af en bygningskonstruktion med en lang regel og en kort side, muligvis anvendt til at fastgøre et gelænder.
...og bruger også her den opstickende del af reglen til at fæstne et rækværk på. Det bliver nok faktisk bedst. Men som jeg forstår det, så synes I, at alle disse varianter ville være o.k. ud fra et styrkesynspunkt, og det er mest det æstetiske, der adskiller?
 
gavagai sagde:
Mener du sådan (hvis det er muligt at forstå, hvordan jeg mener)? Så at kun langsiden hviler på (halv) stangen?

[billede]
Modtager gerne en beskrivelse af, hvordan man skruesammer på en god måde også.
Præcis sådan mener jeg! Det er nok, at langsiden hviler på stangen, men vil du have stangen helt ud i hjørnet, så kortsiden også hviler på stangen, er det let fixet med en sav. Bare sav 45mm af stangen, så du kan få stangen ud i yderhjørnet.

Edit..så i tråden, at du selv er kommet på det.
 
Senest redigeret:
Der findes 95x95 uimpregneret hos en del "rigtige" byggemarkeder, typisk Bolist, Beijer, Optimera, XL Bygg.

Da jeg tog nogle 95x95 og 70x70 i sommer, kommenterede fyren, at han ikke kunne huske, at han nogensinde havde solgt dem. Computersystemerne hos Bauhaus og Byggmax har selvfølgelig regnet ud, at man ikke skal have sådan nogle hyldeværmere i sortimentet.
 
Mikael_L
gavagai sagde:
Tar gärna emot en beskrivning på hur man skruvlimmar på ett bra sätt också.
Træk smalle strenge langs hele reglen med ca. 2 cm mellemrum af almindelig hvidlim (til udendørsbrug hvis det skulle være udendørs).
Ca. en halv dl lim bør gå til for at lime 2,5 meter 95mm regel sammen.
Arbejd så hurtigt, at limet ikke tørrer på overfladen, saml stykkerne inden for maks. 10 minutter.

Så samler du reglerne og presser dem tæt sammen, presstrykket skal være ret kraftigt, en 2,5 meter lang dm-bred regel skal presses sammen med ca. 2,5-10 ton. Og helst helt jævnt fordelt tryk.

Trykket er faktisk ikke så svært at opnå, skru f.eks. med 5x80 mm skrue (med lang ugevindet del nærmest hovedet) med 15-20 cm mellemrum krydsvis langs reglen, hver anden skrue ca. 15mm fra den ene kant, næste skrue tæt på den anden kant.

Skruerne kan fjernes igen, hvis man ønsker det.

Vil man undgå skruer og deres mærker, bruger man tvinger.
Dårlige skrammel-enhandstvinger trækker måske ikke mere end 50kg, så der skal mindst 20 stk. til.
Rigtigt gode enhåndstænger og hurtigtvinger trækker nok omkring 300-500 kg, så klarer man sig med få tvinger, så er det mest den ujævne trykfordeling, der spiller ind, så der skal nok alligevel mindst 5 stk. til.
Skruetvinger plejer at være ret stærke uanset kvalitet.

Det er ikke sikkert, man behøver at være helt så rigorøs, men bedre kan det i hvert fald ikke gøres.
Læs også anvisningerne for limet.
typ http://media.schoenox.net/casco/docs/cascocascolindoor_se_se_tds.pdf?1388830049
 
Mikael_L sagde:
Træk smalle strenge langs hele reglen med ca. 2 cm mellemrum af almindelig hvidlim (til udendørs brug hvis det skulle være udendørs).
Ca en halv dl lim bør bruges for at lime 2,5 meter 95mm regel sammen.
Arbejd så hurtigt, at limet ikke tørrer på overfladen, læg stykkerne sammen inden for maksimalt 10 minutter.

Så lægger du reglerne sammen og presser hårdt sammen, presstrykket skal være ret kraftigt, en 2,5 meter lang dm-bred regel skal presses sammen med ca 2,5-10 ton. Og helst helt jævnt fordelt tryk.

Trykket er faktisk ikke så svært at opnå, skru f.eks. med 5x80 mm skrue (med lang glat del nærmest hovedet) med 15-20 cm mellemrum krydsvis langs reglen, hver anden skrue ca 15mm fra den ene kant, næste skrue tæt på den anden kant.

Skruerne kan man fjerne senere, hvis man vil.

Hvis man vil undgå skruer og deres mærker, bruger man tvang.
Dårlige skrald-enhåndstving trækker måske ikke mere end 50 kg, så der er behov for mindst 20 stk.
Rigtig gode enhåndstvinge og hurtigspændere trækker nok omkring 300-500 kg, så man kan klare sig med færre tvinger, men den ujævne trykfordeling spiller ind, så der er nok stadig brug for mindst 5 stk.
Skruetvinger plejer at være ret stærke, uanset kvalitet.

Det er ikke sikkert, at man behøver at være helt så grundig, men bedre går det i hvert fald ikke at gøre.
Læs også anvisningerne for limet.
typ [link]
Kan tilføje her, at hvis man ikke sætter nogen skrue overhovedet, så letter det betydeligt at f.eks. bruge mindst 2 trædyvler, som man borer ind i hver stykke, der skal limes.

Det er, fordi det er meget let for de to stykker, man limer, at glide i en retning, når man lægger tryk på med tvang. Det er nok, at der er den mindste skæve belastning, så trækker det fra hinanden. Nogle trædyvler som "styrestave" er meget gode mod dette!
 
  • Synes
Mikael_L
  • Laddar…
Endnu et spørgsmål nu, når det begynder at nærme sig, at jeg faktisk skal bygge dette loft. Jeg mistænker, at gulvet er (ikke ubetydeligt) lavere et stykke inde i rummet end lige ved væggen. Hvordan får jeg loftet i vater på bedste måde, hvis det er sådan?
 
gavagai sagde:
Ytterligere et spørgsmål nu hvor det begynder at nærme sig, at jeg faktisk skal bygge dette loft. Jeg mistænker, at gulvet er (ikke ubetydeligt) lavere et stykke inde i rummet end lige ved væggen. Hvordan får jeg loftet i vater på den bedste måde, hvis det er sådan?
Et vaterpas er som skabt til det :)
Ellers foretrækker jeg laser ved denne type af projekt
 
Jo, jeg forstår at jeg skal have et vaterpas, men hvad jeg undrer er hvordan jeg tilpasser, hvor jeg tilpasser? Bør jeg altså bygge konstruktionen "skævt" for at kompensere for evt. skrånende gulv, forskellige lange ben eller? Ideelt set vil jeg jo gerne kunne bruge hemsesengen et andet sted også. Har i og for sig ikke noget imod at justere igen da. Alle tips om hvordan jeg tænker for at få det holdbart i vater modtages gerne.
 
Tegn en horisontal linje rundt væggene, hvor "loftet" skal bygges (brug vaterpas).
mål afstanden fra linjen ned til gulvet, hvor stolperne skal stå. Skriv målene på et stykke papir, og nummerér målene.
Skriv stolpenumrene og målene på væggen også.

Tag sedlen med målene til saven, mål og skær stolperne til.
 
KnockOnWood sagde:
Rit en horisontal linje rundt væggene hvor "loftet" skal bygges (brug vaterpasset).
mål afstanden fra linjen ned til gulvet hvor stolperne skal stå. Skriv målene ned på et stykke papir, og nummerér målene.
Skriv også stolpenumrene og målene på væggen.

Tag sedlen med målene med til saven, mål og skær stolperne til.
Lyder godt. Et af benene står dog ikke mod en væg men ude i rummet, men jeg kan jo beregne det mål ved at måle gulvhældningen fra de andre hjørner.
 
Eller så tager du en stolpe/regel og stiller på pladsen for den "fristående pelaren".
Med hjælp af vaterpas kan du få den rigtige højde og sætte en streg der på stolpen.

Mål fra nederst til stregen, så har du målet du søger.
Hvis man skal krybe omkring og måle på gulvet, kan man få ondt i ryggen.
 
KnockOnWood sagde:
Eller så tager du en stolpe/regel og stiller på pladsen for den "fristående pelaren".
Med hjælp af vaterpasset kan du få frem den rette højde og sætte en streg der på stolpen.

Mål fra nederende til stregen, så har du målet du søger.
Hvis man skal krybe omkring og måle på gulvet kan man få ondt i ryggen.
Eller så saver man på stregen så har man det ene ben klart.
 
hantverkare1 sagde:
Eller så sågar man på strecket så har man det ena benet klart.
Nu skal vi ikke haste.
Sådanne genveje kan måske en professionel håndværker tage,
men kan blive for komplekst for os amatører :)
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.