Jeg har tænkt mig at bygge et loft i stil med dette: http://www.thehandmadehome.net/2011/08/how-to-build-a-loft/ Det ser jo enkelt nok ud, men jeg kan ikke finde nogen uimpregnerede reglar, der er 95x95 (som anbefales for at holde konstruktionen i hjørnerne) i de almindelige byggemarkeder. Kan jeg finde sådanne et sted? eller ville det fungere med andre mål, eller at skrue to 45x95 sammen, som blev foreslået et sted, og hvad skal jeg i så fald tænke på, når jeg gør det?

Jeg er nogenlunde handy, men har meget lidt erfaring med sådanne byggeprojekter. :)
 
Limeskrue sammen 2stk 95x95 er jo en måde. Bliver de synlige, ville jeg have valgt limtræspæle. Tror de findes som 90x90.
 
  • Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Den typen af træ findes på lidt mere velassorterede tømmerhandlere, fx Beijer i Lissma uden for Stockholm. I dine egne områder ved jeg ikke helt, hvem der har sortering på dette.
 
Krilleman
Jeg stod og kiggede på disse 90x90 i dag til et andet byggeprojekt.
 
Jeg havde taget 2 stk 45x95 i stedet og skruelimmet dem sammen samt forskudt dem i overkanten. Så hviler den øvre konstruktion på stolpen i stedet for på skruerne som de gør i artiklen.
 
verktygsgurun sagde:
Jeg havde taget 2 stk. 45x95 i stedet og skrue-limet dem sammen samt forskudt dem i overkanten. Så hviler den øvre konstruktion på stolpen i stedet for på skruerne, som de gør i artiklen.
Kan du vise, hvordan du mener, at det skal se ud, hvor konstruktionen hviler på stolpen? Jeg har også tænkt på, at det ville være en fordel at hvile den på stolperne i stedet for at hænge den op på skruer.
 
gavagai sagde:
Kan du vise hvordan du mener, at det skal se ud, hvor konstruktionen hviler på stolpen? Jeg har også tænkt på, at det ville give mening at hvile den på stolperne i stedet for at hænge den op på skruer.
Nu hopper jeg ind for at vise mig dygtig :)

Værktøjsguruen mener nok sådan her.
Set fra siden altså:
loft.jpg

I øvrigt synes jeg, at byggevejledningen var ret "rough".
Fransk skrue (lag screw) overalt, intet forsænket.
 
KnockOnWood sagde:
Nu hopper jeg ind for at vise mig dygtig :)

Værktøjsguruen mener nok sådan her.
Set fra siden altså:
[billede]

For øvrigt synes jeg, at byggebeskrivelsen var ret "rough"
Franske skruer (lag screw) overalt, intet forsænket.
...Uden at tænke for meget (fik pludselig travlt, fordi pizzaen vi bestilte, lige kom :-)) så tegnede jeg følgende to alternativ. Som en af dem, mener I (hvis de kan grebes)?

Alternativ tegning af træramme konstruktion med markerede langside og kortside. Træstrukturtegning med kortside og langside markeret, viser hjørnesammenføjning.
 
gavagai sagde:
...Uden at tænke alt for meget (fik travlt fordi den pizza vi havde bestilt kom netop :-)) så tegnede jeg følgende to alternativer. Som en af dem, mener I (hvis de kan gribes)?

[billede][billede]
Præcis!
 
Ville det ikke være smart at vende stolpen, så den lange del vender indad.
Så også den korte side får støtte. Jeg refererer til det øvre/venstre billede altså.

Men sådan noget plejer at løse sig, når man står med delene i hånden :)
 
KnockOnWood sagde:
Ville det ikke være smart at vende stolpen, så den lange del er indad.
Så at også den korte side får støtte. Jeg refererer til det øverste/venstre billede altså.

Men sådan noget plejer at løse sig, når man står med delene i hånden :)
Den lange del indad? Ikke sikker på, at jeg forstår, hvordan du mener. Men på det andet billede får begge sider støtte.

Og næste spørgsmål: Hvad skal jeg tænke på, når jeg "skruelim"? Jeg indser, at det betyder, jeg skal lime og skrue reglerne sammen, men noget særligt at tænke på da?
 
gavagai sagde:
...Uden at tænke alt for meget (fik travlt for pizzaen, vi bestilte, kom lige :-)) så tegnede jeg følgende to alternativer. Som en af dem, mener I (hvis de kan gribes)?

[billede][billede]
Været og set på hockey... men jeg ser, at du har fået hjælp af andre dygtige i tråden!
Korte side udad og lange indad, så rammen flugter med stolpen på ydersiden. Det bliver pænest.
 
  • Synes
KnockOnWood
  • Laddar…
gavagai sagde:
...Hvad skal jeg tænke på, når jeg "skrue-limer"? Jeg indser, at det indebærer, at jeg skal lime og skrue lægterne sammen, men er der noget særligt at tænke på der?
Jeg ville helst have forboret for skruerne, så de har frigang i det "første" træstykke.
Så er man sikker på, at skruen trækker delene sammen og ikke bare borer sig ned.
Så behøver man ikke så mange tvinger.

Men jeg er en meget enkel amatør.
 
verktygsgurun sagde:
Har været ude og se hockey...men jeg kan se, at du har fået hjælp fra andre dygtige i tråden!
Den korte side udad og den lange indad, så rammen flugter med stolpen på ydersiden. Det bliver pænest.
Mener du sådan (hvis det er muligt at forstå, hvordan jeg mener)? Så kun den lange side hviler på (halvdelen af) stolpen?

Byggetegning viser tilslutning mellem langsiden og kortsiden på en stolpe. Langsiden hviler delvist på stolpen.
Modtager gerne en beskrivelse af, hvordan man skruesamler på en god måde også.
 
Skulle annars det här funka, där man alltså satt ihop regeln av en 45x95-regel och en 45x95-regel som sågats som synes längst ner till vänster. Då skulle båda sidor vila på regeln och ingen del sticka ut. Tänkte mig att eventuellt använda den uppstickande 45x45-regeln att fästa ett räcke på (alternativt såga av den längs med "golvhöjd" på loftet).

Rammeværk tegnet i sort-hvide linjer, viser en konstruktion med langsider og kortsider, samt en opretstående regel, tænkt til brug i bjælke eller rækværk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.