Nicro Nicro sagde:
Du kan ”armera” med passende helgevindbyggevorn.

Det plejer at være gratis dimensioneringsprogrammer på leverandørens hjemmeside. Ex Heco Tyskland, fischer.
Vækker liv i denne tråd, fordi jeg er i gang med at lave en lignende konstruktion med udsparing i limtræsbjælker. Dette for at undgå bjælkesko og få til en elegant regelkonstruktion til en loftkonstruktion indendørs.

Der var ingen, der svarede på kommentaren ovenfor. Burde man ikke kunne bevare det meste af bæreevnen ved at skrueskrå (”armera”) omtrent sådan her?

• Diagram af en limtræsbjælke med rødt hak og grønne skråkruer, viser konstruktionsteknik til indendørs loft.
Senest redigeret:
Bæreevnen af en bjælke bestemmes hovedsagelig af tværsnittet i midten, meget mindre ved understøtningen.
Stålbro med gitterkonstruktion over en dal, understøttet af betonpiller. Klar himmel i baggrunden.
Du skal dog sørge for, at bjælken ikke deler sig ved udragets hjørner. Sæt nogle lodrette træskruer oppefra der.

• Synes
Missionshuset Roslagen
  • Laddar…
"Armeringen" skal skrues 90 grader. Befæstelsen af bjælken skal skråskruves. Kræver jo lidt bredde på reglen.

• Synes
Missionshuset Roslagen
  • Laddar…
Skru ikke. Søm. Skruer har dårlig skivestyrke.

Problemet med den der konstruktion er, at hvis man har store laster tæt på væggen, kan skivestyrken blive kritisk. Det betyder i klartekst, at bjælken revner fra bunden af hakket. Jeg tror ikke, det bliver kritisk i dit tilfælde, men man har brug for at kende risikoen.

Q
M Missionshuset Roslagen sagde:
Ok. Toppen. Tak for input!
Hvis du har dimensioneret gulvbjælken korrekt for nedbøjning, plejer tværkraften ikke at være et problem ved mindre udtag. Men jeg ville ikke tage chancer uden at regne på, at det holder for tværkraften.

Hvordan er det med bæringen, laver du udtagene direkte over en stolpe? Ellers kan du få problemer der, hvis det er mellem to stolper.

H heimlaga sagde:
Skru ikke. Søm. Skruer har dårlig skjuvhållfasthed.

Problemet med den der konstruktion er, at hvis man har store laster tæt på væggen, kan skjuvhållfastheden blive kritisk. Det betyder i klartekst, at bjælken revner fra bunden på hakket. Jeg tror ikke, det bliver kritisk i dit tilfælde, men man skal være opmærksom på risikoen.
Ok. Tak for tip. Det er vel den risiko, som allerede er blevet nævnt højere oppe i tråden, og som jeg opfatter, at man delvist kan afhjælpe gennem ”armeringen”.

Q qvirre sagde:
Hvis du har dimensioneret gulvbjælken korrekt for nedbøjning, plejer tværkraften ikke at blive et problem ved mindre udskæringer. Men jeg ville ikke gamble uden at beregne, at det holder for tværkraften.

Hvordan med bæringsbjælken, laver du udskæringerne direkte over en stolpe? Ellers kan du få problemer der, hvis det er mellem to stolper.
Det er som sagt tale om en hems, der skal bygges i et rum med ca. 5,5 meter i lofthøjde (tænk et ekstra etageplan). To af væggene er beton og den tredje gips med krydsfiner bagved.

Størrelsen på hemsen vil blive ca. 3,90x3,75 m, hvor reglerne vil være frit hængende ca. 3,75 m. Ifølge Træguidens beregningsprogram bør 56x225 mm limtræ i cc 60 være tilstrækkelig for at opnå tilstrækkelig bæreevne, i hvert fald uden udskæringer.

Planen er at montere bæringsbjælken direkte i væggen. Nedbøjning bør da ikke være et problem.

I modsætning til trådstarteren kunne jeg selvfølgelig flytte bæringsbjælken ned for at undgå udskæringer. Men jeg tænker, at udskæringer bliver en lidt mere elegant løsning. 🙂

Edit: Og ja, det smarteste er selvfølgelig at regne det ud. Men det føles svært at gøre på en pålidelig måde, hvis man ikke arbejder med styrkeberegning. Så spørgsmålet bliver vel snarere, hvor store risici man tager på et mere overordnet plan, og om der findes standardløsninger til at afhjælpe disse risici.

Senest redigeret:
Jeg ville fraråde at gennemføre dette urtag, hvis du ikke kan beregne det.
Du vil sandsynligvis reducere kapaciteten betydeligt. Se "Dimensionering av trä konstruktioner - Del 2" kapitel 8.3, hvis du har lyst til at fordybe dig mere i dette. Den findes gratis at downloade.

Flækning er det eneste problem, og det løser man enkelt som nogen har skrevet tidligere ved at lime plyfa på siderne.

H heimlaga sagde:
Skru ikke. Søm. Skruer har dårlig skjuvhållfasthet.

Problemet med den der konstruktion er, at hvis man har store laster nær væggen, kan skjuvhållfastheten blive kritisk. Det betyder i klartekst, at bjælken revner fra bunden på hakket. Jeg tror ikke, det bliver kritisk i dit tilfælde, men man bør kende til risikoen.
Det er derfor man skråsikrer så det bliver udtrækslast i stedet for skjuvlast.

T Thomas_Blekinge sagde:
Bæreevnen af en bjælke bestemmes hovedsagelig af tværsnittet i midten, meget mindre ved oplaget. [billede] Du skal dog sørge for, at bjælken ikke deler sig ved udtagets hjørner. Sæt nogle vertikale skruer oppefra der.
Men nu er det jo ikke bæreevnen på midten, det handler om. Det handler om oplaget. Der kan du ikke sammenligne almindeligt konstruktionsvirke med stål. Hvis man skal lave et sådant udtag, skal hele oplaget forstærkes med stål. Ellers risikerer bjælken at sprække, knække ved udtaget, eller ligesom knuses/moses i oplaget.

• Synes
Joak og 1 anden
  • Laddar…
Ok. Tak for alle de værdifulde input. Ved nærmere eftertanke bliver det nok en løsning, hvor bæringen i stedet flyttes ned, og udtagene springes over.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.