D
Hej,

Jeg forsøger at samle et terrassetag med målene 2x7m og overvejer lidt, hvor store udskæringer jeg kan lave i enden på tagbjælken, altså den bjælke som skal gå mellem bærelinjerne.

Tegning af træsammensætning med fire nummererede udsparinger i violet og en rød træstolpe til understøttelse af altantag.

Formålet med den øvre udskæring (1 og 2) er tagafvanding. Jeg har brug for at få en tagrende eller tilsvarende på indersiden af bærelinjen.

Den nedre udskæring (3 og 4) er for at få ophængningen af tagbjælken på plads. Jeg tænker at skrue og lime en liste i bærelinjen og derefter lave en udskæring i tagbjælken.

Spørgsmålet er, hvor store udskæringer jeg kan lave uden at påvirke nedbøjningen af bjælken?

Er der andre overvejelser end nedbøjningen, som jeg glemmer.

På spændvidden 2 meter har jeg brugt beregningsprogrammer, der siger, at 45x120 c30 ville fungere. Dog skal jeg sandsynligvis op til mindst 170 for at lave rimelige udskæringer.

Spontant tænker jeg, at den nedre udskæring skulle behøve at være mindst 45x45, og den øvre udskæring til tagafvandingen skulle nok behøve at være 70x70.

Hvis udskæringerne øger nedbøjningen tilsvarende, ville jeg jo have brug for en tagbjælke, der er c30 omkring 235 cm (70+120+45). Min forhåbning er dog, at udskæringerne ikke påvirker så meget som 100 procent af udskæringernes dimension.

Hvad siger I?

D
Skulle man måske kunne mindske det nedre udskæring ved at bruge vinkelstål i stedet for regel (45x45)?

Vinkelstålet fastgøres langs limtræsbjælken (bærelinjen)

• Vinkelstål stablet ovenpå hinanden, mulig anvendelse til at reducere udskæring i byggeprojekt ved at fæstne langs limtræsbjælke.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.