Har et svagt skrånende garagetag, som jeg har tænkt mig at rive og i stedet sætte et sadeltag op; er det her et tænkeligt alternativ, som jeg kan bruge til at ændre hanebåndet til de nye spær? Her bliver det nødvendigt for mig at kappe alle vægstolper i samme højde og derefter lægge en regel fladt og sætte kortlinge op til det nye hanebånd.

garage.jpg

Jeg ville indfælde en regel på højkant under dit nye hammerbånd. Det giver en betydeligt mere stabil konstruktion.

det letteste er måske at beholde den skrånende opretning og i stedet understøtte det nye rem.

problemet med at felle ind en regel på højkant er, at højdeforskellen er 400 mm, kan man på en god måde få samlet 2 stk 220 reglar så de tilsammen bliver 440 mm? mit arbejdsområde er stål desværre ikke træ =)

REGLAR.jpg

så her ser det ud nu, vil fjerne fallet på hammarbandet for at kunne montere sadel spær.

Totte_S
Jeg har samme overvejelse som dig, og er kommet frem til, at det må være nemmest at opsætte et nyt trempel med korte regler, skåret i gering med tagets hældning. Det burde ikke blive kompliceret med en ordentlig geringssav. Det, der har fået mig til at tøve, er, hvor stabilt det kan blive, som mats_o er inde på, så bør man nok få lavet en eller anden form for diagonalstivning, selv på en lille regelkonstruktion. Måske skal man trække reglerne 12 mm ind fra yderkanten og lægge en stående kile af konstruktionsfinér som stivning? Jeg vil absolut ikke save det, der er, i stykker, medmindre der er gode grunde til det.

jo har været i samme tanker med at sætte ind passbiter under den nye hammerbånd, men har fejlet i tanker omkring diagonalafstivning, har tænkt lidt omkring tagspær og hvordan de er bygget op med diagonalforstærkning osv...men konstruktionskrydsfiner skal man jo naturligvis bruge! tak for vejledning skal straks begive mig til tegnebrættet =D fandt en limtræsbjælke hos beijer med målene 405*90*4000 ville give mig to kiler hvis jeg delte den, men måske bliver den lidt vel klodset & ikke alt for stabil ved forankring.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.